ANNONSØRINNHOLD

NY NORMAL: Det vil komme en tid hvor vi atter en gang kan jobbe på samme sted. Morgendagens vinnere er de som allerede nå forbereder seg på den nye normalen.
NY NORMAL: Det vil komme en tid hvor vi atter en gang kan jobbe på samme sted. Morgendagens vinnere er de som allerede nå forbereder seg på den nye normalen. Vis mer

Hvordan forberede seg på den nye normalen

Alle virksomheter ønsker å komme tilbake i vårt vante spor – men allerede nå er det mye som tyder på at ting aldri vil bli helt slik det var, sier Per Haakon Lomsdalen, visepresident for teknologiselskapet Salesforce Norge.

– Å tenke nytt handler ikke bare om nye ideer, man må også jobbe på nye måter – og kanskje også utnytte tiden til å prøve ut litt nye ting, sier Per Haakon Lomsdalen, visepresident for teknologiselskapet Salesforce Norge.

Som et av verdens største IT-selskaper har Salesforce kunder innenfor de fleste bransjer. Få virksomheter står urørt. Samtidig så skal man håndtere en krise som ikke bare påvirker næringslivet, men også venner, familie og våre egne liv og helse.

Hvordan kan du forberede deg på det ukjente?

I rapporten «The world remade by COVID-19» trekker forfatterne Andrew Blau (Deloitte) og Peter Schwartz (Salesforce) fram tre ting ledere bør konsentrere seg om de neste tre til fem årene:

1. Responder: Hva kan reddes? Hva må utsettes og hvordan kan vi få det til likevel?

2. Gjenopprett: Hvilke nye erfaringer har du nå og hva kan du lære av det?

3. Øk veksten: Hvilke nye muligheter har åpnet seg i dag – og hva vil komme på sikt?

Salesforce har flere kunder som av ulike årsaker har blitt sterkt påvirket av smittetiltakene for å hindre spredning av covid-19. Lomsdalen sier det er viktig for Salesforce å bidra der de har mulighet til å påvirke:

– Både som medmennesker og som B2B-aktør er kundene våre utrolig viktige for oss i Salesforce – og når mange har de samme utfordringene med overgangen fra analog til digital markedsarena, er det vårt samfunnsansvar å hjelpe de tilbake i sporet med digitale løsninger.

I denne situasjonen handler mye om å dele råd og erfaringer, ha god dialog med utsatte kunder og samtidig forberede seg på at tiden etter ikke vil være helt som før, sier Lomsdalen:

– Noen bransjer er mer preget enn andre, som reiseliv- og kulturbransjen. Dialog er avgjørende – det er unntakstilstand for mange, og selv om hver situasjon er unik, så skjønner vi jo alle hva som gjør at skoen trykker.

Som et av flere coronatiltak har Salesforce åpnet opp Service Cloud som en del av Salesforce Care. Her er alle programmer og applikasjoner tilgjengelig gratis i 90 dager.

«Verden etter covid-19 vil se annerledes ut, samtidig tror jeg at det fortsatt vil være mennesker som selger.» Per Haakon Lomsdalen, visepresident for teknologiselskapet Salesforce Norge

Vær kundeorientert

Når stadig flere har blitt tvunget til å gjøre digitaliseringsgrep, har dette også framskyndet digitaliseringsprosesser. Selv når vi igjen kan fritt ferdes blant venner og kollegaer er dette grep som vil ha betydelig innflytelse på den nye normalen. Lomsdalen minner om at selv med digitale hjelpemidler er det mennesker som selger:

– Verden etter covid-19 vil se annerledes ut, samtidig tror jeg at det fortsatt vil være mennesker som selger. Derfor vil de fysiske møtene forbli viktige. Norge er avansert teknologisk, men ellers i Europa har det mange steder vært helt utenkelig å jobbe så digitalt.

Plutselig blir vi tvunget til det. Dette vil ha en enorm innvirkning på nye samarbeid, møteplasser og effektivitet i framtiden.

Lomsdalen sier at det fortsatt handler om kundens behov:

– Det vil komme en ny type normal, men slik har det alltid vært. Og samtidig, er de eldste markedsstrategiene fortsatt de beste: Vær personlig, vis at du faktisk bryr deg og husk at relevans er det viktigste i all markedsføring. I Salesforce ser vi for eksempel at enkelte næringer, som forsikringsbransjen, merker en betydelig pågang. Derfor har vi jobbet målrettet for å bistå de med skalerbare skytjenester.

MENNESKELIGE RELASJONER ER FORTSATT VIKTIG: Per Haakon Lomsdalen, visepresident for teknologiselskapet Salesforce Norge.
MENNESKELIGE RELASJONER ER FORTSATT VIKTIG: Per Haakon Lomsdalen, visepresident for teknologiselskapet Salesforce Norge. Vis mer

Start transformasjonen i dag

Stadig flere selskaper jobber datadrevet. Særlig i en tid hvor det er mye endring, vil du være avhengig av oppdaterte datasett for å kunne ta de riktige beslutningene om hvilken vei dere vil gå videre. Hva virker og hva bør dere jobbe med for at det skal gå?

– Når unntakstilstand er den nye normalen, nytter det ikke å skylde på at det er krisetider spesielt lenge. Historiske data vil for mange være ubrukelig. Med gode dataplattformer får våre kunder nyttig innsikt i sanntid. Dette vil gjøre at de står med bedre beslutningsstøtte også i framtida, sier Lomsdalen.

Svært mange opplever å måtte permittere ansatte fordi de ikke kan fakturere timer hos kunden. Har du mulighet til å sette disse ressursene til å planlegge for morgendagen?

– Det kan være lurt å bruke tiden til å bygge ny kompetanse og forberede seg for hva vi vet vil være relevant. Hva er kundene sultne på framover? Har du mulighet til å forberede deg på dette mens vi venter på at samfunnet åpner opp, da er du ihvertfall litt mer klar for den nye normalen, sier Lomsdalen.

Salesforce hjelper virksomheter gjennom krisen og tilbyr verktøy og støtte kostnadsfritt i 90 dager.

Besøk Salesforce Care her

Dette er annonsørinnhold, og gjort tilgjengelig i samarbeid med Dagbladets kommersielle avdeling. Se våre annonsørretningslinjer eller kontakt oss på annonse@dagbladet.no for å få vite mer.