OSLO  20180207.
Kulturminister Trine Skei Grande forventer full åpenhet i idretten.
Foto: Berit Roald / NTB scanpix
OSLO 20180207. Kulturminister Trine Skei Grande forventer full åpenhet i idretten. Foto: Berit Roald / NTB scanpix Vis mer

- Jeg er klar over at noen reagerer

120 000 nordmenn sliter med spilling. Likevel er Norsk Tipping nødt til å drive med markedsføring, mener kulturministeren.

Publisert

I helga publiserte Børsen historien om Anne Bolsø (32) og hennes eks-samboer som slet med alvorlig spillavhengighet. Tobarnsfaren, som også var en lovende fotballspiller, valgte å ta sitt eget liv i 2017.

I dag finnes det 120 000 nordmenn med et problemfylt forhold til spilling.

Når man legger pårørende inn i den mørke statistikken, er antallet berørte oppe i flere hundre tusen. Bolsø er en av dem som etterlyser strengere reguleringer og ytterligere tiltak.

Kulturminister Trine Skei Grande sier til Børsen at denne saken, og alt for mange andre, illustrerer viktigheten av en politikk som setter hensynet til de med spilleproblemer i høysetet.

- Ansvarlighet foran grådighet

- Og det gjør regjeringen. Enerettsmodellen setter ansvarlighet foran grådige økonomiske hensyn. Den gjør at vi kan ha aldersgrenser og obligatoriske tapsgrenser blant annet, sier Skei Grande.

Ifølge kulturministeren jobber regjeringen også med tiltak for de som har utviklet spilleproblemer.

- Vi har handlingsplaner mot spilleproblem som sørger for gode forebyggingsprosjekter og finansierer behandlingstilbud og forskning på spillavhengighet. Dette bidrar til en økende bevissthet og kompetanse på feltet, og jeg tror og håper at dette vil føre til at folk blir møtt med en større seriøsitet og forståelse i helsevesenet for denne typen problemer.

Klar over reaksjoner

Norske myndigheter oppfordrer alle som spiller på utenlandske nettspill om å være forsiktige. Her til lands er det kun statseide Norsk Tipping og Norsk Rikstoto som har lov til å drive pengespill.

Førstnevnte aktør har i nyere tid fått krass kritikk for det som er blitt omtalt som «agressiv» markedsføring. Andre stiller seg undrende til hvorfor et statlig monopol i det hele tatt fremmer kampanjer som «kan tjene på folks uvaner».

- Jeg er klar over at noen reagerer på at Norsk Tipping kan drive med markedsføring. Selv om det er ulovlig for utenlandske aktører å tilby pengespill rettet mot Norge er det mange som trosser dette forbudet, og som benytter aggressiv markedsføring. Det er ingen hemmelighet at det er en spillelyst i befolkningen, men det er viktig at de som vil spille benytter seg av et forsvarlig og kontrollert tilbud, sier Skei Grande.

- Derfor er enerettsaktørene, som Norsk Tipping, nødt til å synliggjøre sine spill for å møte den aggressive konkurransen fra utlandet. Dette skiller seg fra situasjonen til Vinmonopolet, hvor det er lettere å kontroll med det ulovlige markedet. Her har den digitale utviklingen gjort at vi har en annen konkurransesituasjon på pengespillfeltet enn mange andre felt.

- Tydelig verdivalg

Anders Blixhavn i Blå Kors er glad for at regjeringen har fremmet et lovforslag for å stoppe reklamen for utenlandske spillselskap på tv og i strømmetjenester.

- Dette er et tydelig verdivalg fra regjeringens side. Hovedmålet er å beskytte sårbare spillere, sier han til Børsen.

Blå Kors har en klar forventning om at en ny lov følges opp med nødvendige ressurser. Anders Blixhavn

- Lovforslaget vil bety mye for alle som sliter med spilleavhengighet, og alle som står i fare for å utvikle spilleproblemer. Nå ser Blå Kors frem til at lovforslaget skal legges frem og har en klar forventning om at en ny lov følges opp med nødvendige ressurser.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer