<strong>POPULÆRT KONSEPT:</strong> Restaurantkjeden O'Learys har en klar plan for sin ekspansjon de neste fem åra. Avbildet er den svenske grunnleggeren, Jonas Reinholdsson. Foto: NTB Scanpix
POPULÆRT KONSEPT: Restaurantkjeden O'Learys har en klar plan for sin ekspansjon de neste fem åra. Avbildet er den svenske grunnleggeren, Jonas Reinholdsson. Foto: NTB Scanpix Vis mer

O'Learys-gründerens blemme: - Angrer

Én beslutning har kostet ham dyrt.

Publisert

I 1988 åpnet svenske Jonas Reinholdsson dørene til den første O'Learys-avdelingen noensinne, den gang i Gøteborg. Over 30 år seinere er selskapet godt representert med 130 restauranter verden over, blant annet i Norge, Danmark, Kina og Vietnam.

Reinholdssons store drøm har vist seg å bli et millioneventyr. I konsernets siste tilgjengelige oversikt omsatte O’Learys Trademark AB for 2,3 milliarder svenske kroner. Samtidig varsles planer om å ekspandere i enorm hastighet, der målet er å nå 350-400 restauranter totalt innen fem år.

Det vil forhåpentligvis innebære en betydelig økt omsetning - og enda tykkere lommebok for eierne. I et større intervju med svenske Aftonbladet, innrømmer Reinholdsson at han i så tilfelle sitter med skjegget i postkassa.

- Kan angre

For flere år siden besluttet nemlig Reinholdsson å selge 95 prosent av sine eierandeler i O'Learys til selskapet Scandinavian Service Partner, SSP. Årsaken var blant annet et ønske om å ekspandere restaurantkjeden, noe som krevde økonomiske muskler.

Grunnleggeren legger ikke skjul på at han i dag har et ambivalent forhold til sin egen avgjørelse.

- Det er klart at jeg med fasit i hånd ville beholdt en større eierandel i selskapet i dag, det kan jeg vel angre på, sier Reinholdsson til Aftonbladet.

Artikkelen fortsetter under:

«Beskjeden» inntekt

Med en eierpost på fem prosent, hadde Reinholdsson en inntekt på 1,2 millioner svenske kroner i 2018. Til sammenlikning med SSPs utbytte, kan beløpet anses som noe beskjedent.

- Men samtidig så har jeg sagt at jeg heller vil eie fem eller ti prosent i noe som kan bli til 1000 restauranter, fremfor å eie 100 prosent i noe som bare ville blitt 50 restauranter, forklarer Reinholdsson til avisa.

Dersom kjeden får det som ønsket, vil restaurantene bli langt mer synlig også her hjemme i Norge. Fra tidligere av har avdelingene stort sett vært representert ved flyplassene, men i august skrev E24 at O'Learys satser på å etablere 20 nye restauranter i Norge.

Nøyaktig hvor disse vil bli plassert, er foreløpig ikke klart. Det opplyser den norske toppsjefen i O'Learys, Kenneth Lorentzen, til Børsen.

- Vi kan forhåpentligvis offentliggjøre noen gledelige nyheter i løpet av årets første eller andre kvartal, sier han.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer