POPULÆRT KONSEPT: Restaurantkjeden O'Learys har en klar plan for sin ekspansjon de neste fem åra. Avbildet er den svenske grunnleggeren, Jonas Reinholdsson. Foto: NTB Scanpix
POPULÆRT KONSEPT: Restaurantkjeden O'Learys har en klar plan for sin ekspansjon de neste fem åra. Avbildet er den svenske grunnleggeren, Jonas Reinholdsson. Foto: NTB Scanpix Vis mer

O'Learys-gründerens blemme: - Angrer

Én beslutning har kostet ham dyrt.

I 1988 åpnet svenske Jonas Reinholdsson dørene til den første O'Learys-avdelingen noensinne, den gang i Gøteborg. Over 30 år seinere er selskapet godt representert med 130 restauranter verden over, blant annet i Norge, Danmark, Kina og Vietnam.

Reinholdssons store drøm har vist seg å bli et millioneventyr. I konsernets siste tilgjengelige oversikt omsatte O’Learys Trademark AB for 2,3 milliarder svenske kroner. Samtidig varsles planer om å ekspandere i enorm hastighet, der målet er å nå 350-400 restauranter totalt innen fem år.

Det vil forhåpentligvis innebære en betydelig økt omsetning - og enda tykkere lommebok for eierne. I et større intervju med svenske Aftonbladet, innrømmer Reinholdsson at han i så tilfelle sitter med skjegget i postkassa.

- Kan angre

For flere år siden besluttet nemlig Reinholdsson å selge 95 prosent av sine eierandeler i O'Learys til selskapet Scandinavian Service Partner, SSP. Årsaken var blant annet et ønske om å ekspandere restaurantkjeden, noe som krevde økonomiske muskler.

Grunnleggeren legger ikke skjul på at han i dag har et ambivalent forhold til sin egen avgjørelse.

- Det er klart at jeg med fasit i hånd ville beholdt en større eierandel i selskapet i dag, det kan jeg vel angre på, sier Reinholdsson til Aftonbladet.

Artikkelen fortsetter under:

«Beskjeden» inntekt

Med en eierpost på fem prosent, hadde Reinholdsson en inntekt på 1,2 millioner svenske kroner i 2018. Til sammenlikning med SSPs utbytte, kan beløpet anses som noe beskjedent.

- Men samtidig så har jeg sagt at jeg heller vil eie fem eller ti prosent i noe som kan bli til 1000 restauranter, fremfor å eie 100 prosent i noe som bare ville blitt 50 restauranter, forklarer Reinholdsson til avisa.

Dersom kjeden får det som ønsket, vil restaurantene bli langt mer synlig også her hjemme i Norge. Fra tidligere av har avdelingene stort sett vært representert ved flyplassene, men i august skrev E24 at O'Learys satser på å etablere 20 nye restauranter i Norge.

Nøyaktig hvor disse vil bli plassert, er foreløpig ikke klart. Det opplyser den norske toppsjefen i O'Learys, Kenneth Lorentzen, til Børsen.

- Vi kan forhåpentligvis offentliggjøre noen gledelige nyheter i løpet av årets første eller andre kvartal, sier han.