VIL VÆRE ANONYME: Det årlig Burgund-slippet på Vinmonopolet får voksne mennesker til å legge seg i soveposen foran butikken i flere uker i forkant. De fleste av dem vil være helt anonyme. Her forklarer vi hvorfor. Video: Jon Even Andersen og Endre Vellene / Dagbladet TV Vis mer

Derfor skjuler de ansiktet

Kona, sjefen, naboen. Eller kanskje bare vestlending.

Det var rekordlang kø og store penger i omløp da Vinmonopolet på Aker Brygge inviterte til Burgund-fest torsdag. Det årlige slippet tiltrekker seg mange vinentusiaster. De ivrigste legger seg i kø flere uker i forveien.

Og selv om de fleste i køen har kledd seg godt i et forsøk på å holde vinterkulda borte, er dekkende hodeplagg og store jakker også et strategisk grep for noen.

Det er nemlig de færreste i Burgund-køen denne dagen som setter pris på at pressen og andre dokumenterer begivenheten.

Rosa lue, høy finger

- Jeg skal ikke filmes eller bli tatt bilde av!

Med hevet pekefinger, skarp røst og målrettet blikk ga den voksne mannen med rosa topplue ikke rom for tvil overfor Børsens utsendte.

Han avstår fra å utdype eller grunngi sitt soleklare ønske, ut over å hevde at det er hans soleklare rett.

Vinmonopolets kommunikasjonssjef Jens Nordahl understreker at pressen er velkommen til å dekke Burgund-lanseringen under forutsetning av at det ikke filmes eller fotograferes nærgående av ansikter inne i butikken.

Veteranen forklarer

Det er hevet over tvil at de ivrigste Burgund-kundene har et relativt romslig vinbudsjett. Gjennom den første timen etter butikkåpning torsdag dro salget seg opp mot en snittfart i minuttet på 30 000 kroner på Aker Brygge.

Etter to timer hadde salgskurven passert 8,5 millioner kroner for de sju spesialutsalgene som er med på begivenheten.

Har pengebruken noe å gjøre med at det store flertallet dekker til ansiktet?

Vinentusiast Bjørn Håvard Larsen er et av få unntak i køen. Han er veteran på polets Burgund-slipp, og kunne gledelig fortelle om fangsten som gjorde ham 70 000 kroner fattigere.

Hansen har en helt bestemt teori som kan forklare noe av ønsket om anonymitet som ellers råder denne travle vindagen.

- Jeg har en anelse om at det kan være at deres bedre halvdel har et annet innspill til husholdningsbudsjettet enn hva de selv har. De sier: «Jeg må på lunsjmøte i dag med jobben, ikke ring», sier Hansen til Børsen.

Lav profil

Det var oppunder 500 ulike viner fra polets spesialbutikker som ble lansert torsdag. Totalt er det 14 000 flasker i årets Burgund-lansering.

De dyreste - som også gikk først unna - var priset til 55 000 kroner flaska, tett etterfulgt av edle dråper til 27 000 og 15 000 kroner.

Snittprisen den første timen på Aker Brygge torsdag endte på 2250 kroner. Til sammenlikning var snittprisen for en flaske vin kjøpt på et av spesialpolene tirsdag denne uka 305 kroner.

Rett før Hansen dro kortet for 70 000 kroner, observerte Børsen et salg på drøye 100 000 kroner. Vedkommende ville ikke snakke med pressen.

- Man har nok litt ulike grunner for å ville ligge litt lavt. Noen har kanskje ikke fortalt kona at de ligger i kø her for å kjøpe vin til flere titusen kroner. Andre ønsker en lav profil av hensyn til arbeidsgiveren, lød noen av forklaringene da Børsen tittet innom køen dagen før slippet.

Selve verdien av de edle dråpene ble også trukket fram som en mulig forklaring:

- La oss si at du handler for 100 000 kroner. I reell verdi på åpent verdensmarked kan du doble verdien, muligens mer enn det også. Dersom du skal ha dette liggende hjemme på privat adresse, er det muligens ikke noe du ønsker å eksponere, sier Hansen.

Kanskje vestlending?

Når Børsen kontakter sosiolog Trond Blindheim for å få en nærmere forståelse av fenomenet, bryter han ut i latter.

- Det kan være mange grunner. Kanskje man har en ektefelle eller svigerforeldre som er avholds, eller kanskje man regelrett er vestlending.

- Hva mener du med det?

- Da Vinmonopolet åpnet dørene i Ålesund, stilte avholdsbevegelsen seg på andre siden av gata for å fotografere køen. Det legger opp til en slags skamfølelse, og i slike situasjoner ønsker man gjerne ikke eksponering.

Blindheim peker også på dem som vil unngå å bli oppfattet som en førsteklasses vinsnobb.

- Dersom man bruker titusener på en flaske, vil man kanskje ikke stå fram. Det ligger en generell angst og frykt for at man skal bli konfrontert. Mange vil kalle dette for vinsnobberi, en karakteristikk kjøperen gjerne selv ikke deler, men ikke ønsker å ha hengende over seg. Samtidig har du dem som opplever dette som en privatsak, forklarer Blindheim.