– Er som om vi ikke eksisterer

Prisbelønnet og feiret norsk gin selges på «lokalkvoten» i Strømstad, men kom ikke inn på Vinmonopolet to kilometer unna før kundene maste. Nå vil Frp ta grep for å sikre norske produsenter.

LOKAL INDUSTRI: Oslo Håndverksdestilleri på Bryn sliter med å nå fram med produktene sine til norske kunder, tross internasjonal heder. Daglig leder Espen Tollefsen viser her hvor det ferdige produktet kommer ut. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet

LOKAL INDUSTRI: Oslo Håndverksdestilleri på Bryn sliter med å nå fram med produktene sine til norske kunder, tross internasjonal heder. Daglig leder Espen Tollefsen viser her hvor det ferdige produktet kommer ut. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet

Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

– I Sverige tar Systembolaget inn drikkevarer som er produsert innenfor en radius på 200 km. De får en sjanse i hyllene. I og med at vi ligger 12 mil fra Strømstad og Charlottenberg, er vi inne i Sverige på lokalpol-regelen.

Daglig leder Espen Tollefsen står midt i fabrikklokalet på Bryn i Oslo og forteller om utfordringene en liten produsent har med å nå fram til norske kunder.

Vinmonopolet på Manglerud ligger under to kilometer unna Oslo Håndverksdestilleri, men tok ikke inn flaggskipet Vidda gin før etter at kundene maste.

– Det å ha det som i Sverige ville helt klart gjort en forskjell. Det er litt som om vi ikke eksisterer. Det ville gitt oss forutsigbarhet ved at vi visste vi ville få en sjanse i markedet til å vise fram produktene våre, sier Tollefsen.

– Drikke bedre

Fremskrittspartiet vil nå ta tak i noe bransjen har etterspurt siden staten i 2005 opphevet sitt monopol på produksjon av brennevin.

Helsepolitisk talsperson Åshild Bruun-Gundersen i Fremskrittspartiet fremmer nå sju forslag for å lette hverdagen for lokale destillerier som Oslo Håndverksdestilleri. Her er tre av dem:

  • Sikre at Vinmonopolutsalg tar inn lokalproduserte varer innenfor en radius på 15 mil. Salget vil avgjøre om flaskene får bli stående.
  • Gi produsenter mulighet til å selge miniatyrflasker (5 cl).
  • Gi produsenter rett til å informere om egne produkter i sosiale medier.
- IDIOTISK: Åshild Bruun-Gundersen (Frp) omtaler mange av restriksjonene for lokale alkoholprodusenter som «idiotiske og absurde». Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet
- IDIOTISK: Åshild Bruun-Gundersen (Frp) omtaler mange av restriksjonene for lokale alkoholprodusenter som «idiotiske og absurde». Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet Vis mer

– Dette undergraver på ingen måte Vinmonopolet. Dette handler om å sikre norske arbeidsplasser og gi lokale gründere mulighet til å konkurrere mot internasjonale aktører. Det handler ikke om økt alkoholkonsum, men å gi folk mulighet til å drikke bedre, sier Bruun-Gundersen.

«Verdens beste»

Oslo Håndverksdestilleri har 13 produkter i sitt sortiment, men det er bare den prisbelønte ginen Vidda som er kommet inn på det lokale Vinmonopolet.

Tollefsen sier ginen er «verdens beste». Den inneholder bare urter som naturlig vokser på Hardangervidda.

LABORATORIET: Gutta bak destilleriet startet i 2015 med ønske om å lage akevitt basert på tradisjonelle norske medisinplanter. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet
LABORATORIET: Gutta bak destilleriet startet i 2015 med ønske om å lage akevitt basert på tradisjonelle norske medisinplanter. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet Vis mer

– Granskudd, blåbær, kamilleblomst, mjødurt, lyngblomst. Einebær, selvfølgelig. Vi har prøvd å ta i bruk den lokale faunaen inn i det vi lager, forklarer Tollefsen.

I sommer vant ginen konkurransen The Gin Masters som hvert år arrangeres av det verdensledende bransjemagasinet The Spirit Business.

Vi tar en prat med redaktør i fagtidsskriftet Aperitif Aase E. Jacobsen.

– Det er mange giner som er «verdens beste» og det er ikke første gang norsk gin har nådd opp i internasjonale konkurranser. Vidda-ginen er også kåret til den beste av de beste – en Master – i konkurransen, sier Jacobsen, som viser til at Vidda-ginen som sliter med å komme inn på norske Vinmonopol har fått 91 av 100 poeng i deres egen smaking og er helt i toppen.

Jacobsen tar opp et problem som er spesielt utfordrende i Oslo.

NORSKE URTER: Alkoholpolitikk. Intervju med Oslo Håndverksdestilleri. Daglig leder Espen Tollefsen ved Oslo Håndverksdestilleri. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet
NORSKE URTER: Alkoholpolitikk. Intervju med Oslo Håndverksdestilleri. Daglig leder Espen Tollefsen ved Oslo Håndverksdestilleri. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet Vis mer

– Hadde denne ginen vært produsert i Bergen, ville den vært på alle Vinmonopol i området. Der har de veldig stor lojalitet. Oslo er spesielt fordi vi ikke har noen lokal stolthet, sier Jacobsen.

– Absurd og idiotisk

De norske produsentene tar altså opp konkurransen med etablerte «alle» nordmenn kjenner navnet. Det blir fort Gordon's, Beefeater, Bombay når nordmenn skal kjøpe brennevin, ikke drikke fra det lokale destilleriet.

– Vi får ikke lov til å gjøre noe for å promotere oss på hjemmesiden eller andre steder. Vi er som regel avhengig av at kundene etterspør oss for å komme inn på Vinmonopolet, og det er det kundene har som referanse for å se hva som finnes. Det er over 1000 gin på bestillingslisten, veldig få blar gjennom det, sier Tollefsen i Oslo Håndverksdestilleri.

Destilleriets nye vodka, Norwegian Mood, er nok et eksempel. Den er tatt inn i taxfreegiganten Heinemann i Tyskland og er tilgjengelig for 300 utslagssteder, men sliter med å komme inn i norske Vinmonopol.

Åshild Bruun-Gundersen mener mange av reglene som innhyller alkoholpolitikken ikke reduserer forbruket – som er målet – men bare gjør livet vanskelig for norske gründere.

– Det er absurd og idiotisk at norske produkter er på lokalkvoten i Sverige og ikke selges på norske Vinmonopol. Forslagene vi fremmer nå styrker en mer fornuftig og næringsvennlig alkoholpolitikk, sier Bruun-Gundersen.

– Norske produkter blir hyllet internasjonalt og selges ute i Europa, mens her hjemme skal det ties i hjel, avslutter Frp-politikeren.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer