ILLUSJON: Netthandel gjør det mulig å finne unike skatter fra hele verden. Det finnes stadig flere som er villig til å punge ut store summer for kreasjoner - slik som denne. Det er bare ett problem. Foto: The Fabricant
ILLUSJON: Netthandel gjør det mulig å finne unike skatter fra hele verden. Det finnes stadig flere som er villig til å punge ut store summer for kreasjoner - slik som denne. Det er bare ett problem. Foto: The Fabricant Vis mer

Punger ut for luksusklær. Det er bare én hake: - Galskap

Nettbutikk tilbyr unike designerantrekk - som ikke eksisterer.

Forestill deg at du trenger et helt spesielt antrekk til en gitt anledning. Tanken på å løpe rundt i alle byens klesbutikker er både utmattende og tidkrevende. Faren for å ikke finne nøyaktig det du ønsker, er også til stede.

Som nordmenn flest tyr man gjerne da til netthandel. Med et enormt utvalg, og stort sett raske leveringstider, kan du ved et lite tastetrykk få klørne i drømmekjolen fra Paris, eller en sylskarp blazer fra Italia.

Og er du en av dem som er spesielt interessert i mote, er sjansen stor for at pengene sitter litt løsere i jakten på det unike antrekket.

Betalte nær 90 000 kroner

En av dem er San Francisco-baserte Richard Ma. Tidligere i år ønsket han å overraske kona, Mary Ren, med en helt spesiell kreasjon, skriver BBC. Den perfekte kjolen åpenbarte seg i en nettbutikk, og Ma plottet inn sin kredittkortinformasjon.

Ut av konto forsvant rett i overkant av 86 000 norske kroner.

Mange vil nok mene at dette er en stiv pris - særlig når kjolen ikke eksisterer, i alle fall ikke i fysisk form.

GAVE FRA EKTEMANNEN: Mary Ren iført den digitale kjolen med en prislapp på nærmere 90 000 kroner. Foto: The Fabricant / Instagram
GAVE FRA EKTEMANNEN: Mary Ren iført den digitale kjolen med en prislapp på nærmere 90 000 kroner. Foto: The Fabricant / Instagram Vis mer

- Det er definitivt veldig dyrt, men jeg ser også på dette som en investering, forklarer Richard Ma til BBC.

- Ganske spesielt

Den digitale kjolen er designet av det nederlandske motehuset The Fabricant, og kan kun brukes på sosiale medier. Det fungerer slik at skaperne mottar et bilde av kjøperen, for så å redigere inn et antrekk de selv har designet.

Fenomenet er ikke nytt - og skal først ha sett dagens lys i Skandinavia.

- Selv har jeg opplevd ekstremt mye digitalisering i moteindustrien. Jeg har sett motevisninger gjennom VR-briller og blitt presentert for virtuelle kjøpesentre, men i 2018 presenterte norske Carlings noe ganske så spesielt. De har nemlig laget en virtuell kleskolleksjon ved navn «Adress the Future», sier moteansvarlig i KK, Malin Gaden, til Dagbladet.

- Galskap

Ifølge BBC ble den nevnte Carlings-kolleksjonen utsolgt på bare én måned. Eierne har for øvrig selv påpekt ironien av begrepet «utsolgt», når det tross alt dreier seg om en digital kolleksjon.

- Disse plaggene eksisterer kun i det digitale universet og folk shopper som bare det! Jeg har fått høre fra en pressekontakt i Varner at dette fenomenet var spesielt tiltenkt Instagram. Det blir jo som en helt ny Barbie, bare at du selv er dokka.

Artikkelen fortsetter under:

Selv om The Fabricant - i likhet med visse andre - mener dette er framtida innen mote, er ikke alle like overbevist.

- Å bruke 76 000 norske kroner på en kjole som ikke eksisterer er galskap. Det kan hende jeg henger veldig etter i tida, men jeg kan ikke se for meg at vi om ti år bare kommer til å eie digitale klær. Vi må da ut blant folk i ny og ne og, fortsetter Gaden.

- Falskt

Nettbutikkene som står for digitale kreasjoner, legger sin ære i at klærne skal framstå så virkelighetsnær som overhodet mulig.

- Jeg forstår at selve produktet ser mer realistisk ut når du betaler så mye for å få det gjort, men mange kan da photoshoppe bra også?

- Samtidig er det allerede så mye som er falskt på sosiale medier - er det ikke det vi jobber litt imot? At man ikke skal bruke filter for å se bedre ut eller redigere bilder til det ugjenkjennelige? Greit, å sette på en kjole på seg selv er ikke det verste, men trenger man virkelig dette, spør Gaden.

I nyere tid har man sett flere eksempler på digitale fenomener i motebransjen. Tidligere i sommer omtalte Dagbladet ett av dem.

Modeller som ikke finnes

I 2016 satte nemlig influenser Lil Miquela (19) sine første digitale fotavtrykk på verden. En vakker modell, med et tilsynelatende perfekt liv. Ved å dele glimt fra sin egen eventyrlige hverdag, vokste Instagram-stjerna raskt i antall følgere.

Miquela har vært på Coachella. På prisutdelinger. Posert for Vogue. Hun har til og med kysset supermodell Bella Hadid (23) i en Calvin Klein-reklame.

Artikkelen fortsetter under:


Lenge bar influenseren - og hennes bakmenn - på en hemmelighet. Etter måneder med spekulasjoner, kom forløsningen i form av ett nytt ord på profilen hennes i 2018: Robot.

Lil Miquela eksisterer altså ikke. Instagram-modellen er et resultat av såkalt CGI (Computer-generated imagery), altså datagenererte bilder. Designet av ekte mennesker. Skapt som et kunstprosjekt, signert Los Angeles-selskapet Brud. Og hun er langt fra alene: