FLYTENDE ENERGI: Kaffe er en helt essensiell del av arbeidshverdagen for mange. Nå har norske gründere funnet en måte å utvikle jobbkaffen på. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix
FLYTENDE ENERGI: Kaffe er en helt essensiell del av arbeidshverdagen for mange. Nå har norske gründere funnet en måte å utvikle jobbkaffen på. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix Vis mer

Snur opp ned på jobbkaffen

Norske gründere signerte avtale med IT-gigant.

Et norsk selskap snur opp ned på jobbkaffen. Det unge selskapet King Coffee vil nå at nordmenns kaffedrikking skal bidra til å gjøre verden til et litt bedre sted.

Hver gang man henter seg en kopp kaffe fra selskapets kaffemaskiner kan man lese på skjermen om hvordan kaffepengene brukes til å bygge utdanningssenter i Uganda. Eller brønner i Etiopia. Og dessuten detaljer om hvordan kaffen er klimakompensert - og hvor mange trær som er plantet.

I kantina stekes soppen som er dyrket i kaffegruten fra maskinene.

KAFFE OG KOMMUNIKASJON: Gjennom skjermene vil kaffeselskapet kommunisere hva kaffepengene går til.
KAFFE OG KOMMUNIKASJON: Gjennom skjermene vil kaffeselskapet kommunisere hva kaffepengene går til. Vis mer

Et kaffeselskap som er bærekraftig, tar samfunnsansvar og som lager «byens beste kaffe»? Ja, dette er ideen til to middelaldrende karer i Bærum. Og nå er bedriften i ferd med å gjøre det stort.

- Vi er heldig som nettopp kunne signere enda en storkontrakt denne måneden, sier en fornøyd Erik Låbakk, eier og gründer av King Coffee. De har nettopp signert avtalen med IT-selskapet Atea.

- Tiden er overmoden for nye modeller, og vi tror folk vil omfavne foretak hvor bærekraft og samfunnsansvar er det sentrale - ikke bunnlinja, sier Låbakk.

Dersom King Coffee nå virkelig lykkes med sitt prosjekt, har de ingen planer om å ta ut store overskudd til seg selv. Det er hele ideen med bedriften, forklarer Låbakk.

MILJØPRIS: Erik Lårbak og Asgeir Vikanes mottok Bærum kommunes miljøpris tidligere i år.
MILJØPRIS: Erik Lårbak og Asgeir Vikanes mottok Bærum kommunes miljøpris tidligere i år. Vis mer

Det begynte med en nagende irritasjon som lenge hadde plaget Låbakk. Stadig fyltes han av en følelse av at, jo, det må jo gå an å lage en business som er bærekraftig og tar samfunnsansvar.

- Det irriterte meg. Det fleste bedrifter vi ser rundt oss kan ikke med hånda på hjertet krysse av for begge deler, sier han.

Ideen om en bedrift som setter andre verdier enn profitt øverst gikk han og ruget på i flere år. Mens han jobbet som innkjøper i næringsmiddelbransjen, begynte han sakte, men sikkert med å utvikle en businessidé hvor profittmaksimering ikke er målet.

- Det koker ned til tre ord: godt, riktig og bærekraftig. Dette utgangspunktet er filosofisk og lite konkret. Sånn sett kan det kan være startpunktet for en hvilken som helst bedrift. At det handler om kaffe er mer tilfeldig, faktisk.

- Ja, hvorfor akkurat kaffe?

- Jeg hadde drevet litt med kontorkaffe og kjenner bransjen godt. Da jeg analyserte markedet, satt jeg opp en akse med bærekraft og samfunnsansvar på den ene og kvalitet på den andre.

- Hva fant du da?

- Vel, det var noen få som scoret høyt på kvalitetsaksen, men ingen scoret høyt på samfunnsansvar. Det betyr at det er en nisje som ikke er tatt.

Konserndirektøren i Atea sier at det viktig for dem som selskap å signalisere overfor ansatte og kunder at de ikke bare prater, men også viser i handling at de mener alvor.

- Vi er et selskapet som er svært fokusert på bærekraft, både internt og ut mot våre kunder. For oss er det viktig å vise at vi tar de riktige valgene når det gjelder innkjøp. Det King Coffee står for er fantastisk – og det vil vi gjerne bidra til.

- Og kaffen er god?

- Det hjelper! Men, det er faktiske ikke det som er avgjørende for valget.

FIVH: - Noe å strekke seg etter

- Det er veldig bra at King Coffee jobber for å bli mer bærekraftige. Det er også spennende med frakt på elsykkel og østerssopp i kaffegruten. Det er sirkulærøkonomi i praksis, roser Anja Bakken Riise, leder i Framtiden i våre hender (FIVH), men ser også forbedringspotensial:

ØSTERSSOPP: Kaffegruten fra maskinene vil samles inn for å bli næring til østerssopp. Ideen er at soppen i sin tur skal serveres i kantina på bedriften.
ØSTERSSOPP: Kaffegruten fra maskinene vil samles inn for å bli næring til østerssopp. Ideen er at soppen i sin tur skal serveres i kantina på bedriften. Vis mer

- Også King Coffee har noe å strekke seg etter. Det er viktig at leverandører oppgir informasjon om hvordan handelen med kaffebøndene foregår og hva slags priser de tilbyr dem, sier Bakken Riise.

- Det har i Norge blitt vanlig at leverandører av spesialkaffe handler kaffe direkte fra utvalgte kaffebønder, i stedet for å handle fra kaffebørsen. Slik har de mer kontroll på kvaliteten og ikke minst arbeidsforholdene til bøndene - og de kan sikre bøndene en rettferdig pris for varene. Kaffebransjen må bidra til at de store verdiene som skapes gjennom salg av kaffe i Norge kommer kaffebøndene til gode.

BIG DEAL: King Coffee signerer her avtalen med det store IT-selskapet Atea. Det betyr at at den nystartede bedriften har fått enda et solid bein å stå på. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
BIG DEAL: King Coffee signerer her avtalen med det store IT-selskapet Atea. Det betyr at at den nystartede bedriften har fått enda et solid bein å stå på. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer

Låbakk mener FIVH peker på viktige aspekter og at det beste er å handle direkte fra kaffebønder. Men, at det i praksis byr på flere utfordringer:

- Vi tilbyr også spesialkaffe, men salget begrenser seg fordi den ofte er 300-500 prosent dyrere en hva som forventes når en bedrift gjør innkjøp, forklarer Låbakk.

Forventer jevn kvalitet

- I tillegg har bedriftsmarkedet en forventning om jevn kvalitet. Kaffen er et resultat av blandinger av kaffe fra flere farmer. Å blande er gjengs metode for å unngå svingninger, fordi kaffe fra en kaffebonde vil variere mye fra avling til avling.

- Derfor er det nest beste alternativet å bruke sertifisert kaffe og bønner, av høy kvalitet, som gir kaffebonden mer penger. Når det er sagt, så arbeider også vår leverandør Arvid Nordquist med å inngå langsiktige samarbeid med farmer for å utvikle dem og området de opererer i.

ELEKTRISK: Kaffen vil fraktes med el-bil og kanskje el-sykkel i de tilfelle de kan løses i praksis.
ELEKTRISK: Kaffen vil fraktes med el-bil og kanskje el-sykkel i de tilfelle de kan løses i praksis. Vis mer

Låbakk forteller at forretningsideen handler om å få kundene med seg på sin side:

- Om man evner å formidle følelsen av at man er med på å bidra til mer bærekraft og at man tar samfunnsansvar, så har vi lyktes. Det er en del av vår markedsføring, som vi kan gjøre via skjermene på kaffemaskinene.

- Er ikke litt kynisk?

- Nei, det er overhodet ikke kynisk. Det handler om å gi bedrifter anledning til å være mer bærekraftig gjennom noe så enkelt som kontorkaffen.

- Vel, jeg er en klassisk forretningsmann med vanlig business-utdanning. Men her er poenget å engasjere folk. Få dem med på laget. Selv tror jeg folk er lei av bedrifter med ensidig fokus på egen bunnlinje, sier Låbakk.

Overskuddsbegrensning

Og så forklarer han at bedriften har lagt inn en overskuddsbegrensing - altså et tak på hvor mye eierne skal kunne ta ut.

- Vi skal selvsagt heve lønn, men vi har sagt at vi ikke vil ta ut mer enn 12 prosent av overskuddet. Og dersom vi vokser, vil vi senke prosentsatsen.

I kaffebransjen er inntektene svært ujevnt fordelt i utgangspunktet, forklarer Låbakk:

- Det er mye penger i kaffe, men de som er først i verdikjeden får altfor lite.

- Dersom vi evner å få fram at vi er et alternativ som tar hensyn til dette og at vi ønsker at mer av omsetningen skal legges igjen der kaffen dyrkes, så vil det gjøre vår kaffe mer attraktiv for kundene, sier han.

- Det er på tide at vi gjør opp for oss.

Samarbeider med organisasjonene

King Coffee har opprettet et tett samarbeid med Plan og Kirkens Nødhjelp for å forsikre seg om at overskuddet blir fornuftig anvendt. Det handler i første rekke om utdanning og brønnboring. I tillegg skal kaffen være sertifisert og brennes uten fossilt brennstoff.

- Vi ser nå at vår antakelse slår til. Bedrifter velger oss på grunn av vår tilnærming til bærekraft og kvalitet.

- Om dette gjøres riktig, og føles oppriktig, snakker vi om tidenes forretningsmulighet. Egentlig handler det om å bygge merkevarer med samvittighet.

Ballen som ruller

King Coffee ble stiftet i 2017 og med seg på laget fikk Låbakk Asgeir Vikanes, som også er medeier i selskapet.

Det første de gjorde på kontoret var å henge opp tre gule lapper: Godt. Riktig. Bærekraftig.

- Vi bestemte oss for å titte på de lappene ved hver eneste beslutning. Skal vi ha en printer? Nei. Hvordan skal vi frakte kaffen? El-sykkel, El-bil. Hva med showroom? Vi bygger det av paller som kaffen blir levert på. Alt blir egentlig litt enklere med de lappene på veggen.

Ganske tidlig fikk de god kontakt med firmaet Norconsult. De har 400 ansatte. Det betyr mye kaffe.

- Da Norconsult bestilte 50 maskiner var det startskuddet vi trengte. De tok en sjanse. Det er avgjørende for oss at de ikke angrer på det!

Ser andre muligheter

- Men, kaffe er jo ikke akkurat kortreist?

UNNGÅ BØRS: Leder i FIVH, Anja Bakken Riise, mener kaffebørsene er en potensiell fallgruve om man vil ta samfunnsansvar. Foto: Mariam Butt / NTB scanpix
UNNGÅ BØRS: Leder i FIVH, Anja Bakken Riise, mener kaffebørsene er en potensiell fallgruve om man vil ta samfunnsansvar. Foto: Mariam Butt / NTB scanpix Vis mer

- Nei, dessverre. Men det som overrasket oss er undersøkelsen som viste at transporten bare står for om lag 10 prosent av kaffeproduksjonens klimaavtrykk. Den største utfordringen ligger i avskoging, produksjonsmetoder og bruk av vann, svarer Låbakk.

- For å bøte på avtrykket, betaler vi såkalt klimakompensasjon. I praksis betyr det å plante trær som binder tilsvarende mye CO₂ som utslippet tilsier. Dette gjør vi gjennom å betale penger til FN som organiserer tiltakene. Klimakompensering er ikke ideelt, men det beste vi har i dag, sier han.

- Klimakompensering er ikke ideelt. Det beste er selvsagt å redusere utslippene. Men vi må starte med å betale bøndene det de skal ha, så vil også klimaavtrykkene reduseres. I tillegg mener vi at vi må engasjere oss i utfordringene.

- Med vårt utgangspunktet får man øynene opp for helt andre muligheter. For eksempel kom vi i kontakt med minibedriften Gruten som drives av ildsjelen Siri Mittet.

- Nå legger vi planer for et nytt superanlegg på Fornebu. Østerssoppen dyrkes i kaffegruten som vi henter fra kaffemaskinene. Og soppen leverer vi til kantina og som dermed blir en del av lunsjen.

- Da begynner vi å nærme oss et sirkulært system!

- Stemningsskifte blant bedrifter

Øyvind Hagen er førsteamanuensis ved BI. Han har jobba med merkevarebygging og samfunnsansvar siden 1990-tallet. Nå merker han at det er et stemningsskifte på gang:

- Det blir stadig viktigere hvordan produktene framstår. De skal gjerne være en identifikasjonsmarkør som forteller omverdenen noe om hvem vi er og hvordan vi ønsker at verden skal være, sier han og understreker at han ikke kjenner King Coffee fra før.

NY STEMNING: Førsteamaniensus ved BI, Øyvind Hagen, mener at det er et stemningsskifte på gang blant bedriftene. Foto: BI
NY STEMNING: Førsteamaniensus ved BI, Øyvind Hagen, mener at det er et stemningsskifte på gang blant bedriftene. Foto: BI Vis mer

- Dette er ekstra viktig for bedrifter. Om de for eksempel vil framstå som samfunnsansvarlige og bærekraftige, kan valg av kaffeleverandør være med på å stille dem i et godt lys, sier Hagen.

- Og vi må også være åpne for at det kan være oppriktig og gjort med gode intensjoner, ikke bare som ren markedsføring.

- Overrasker med kaffe

Han nevner at mange selskap nå har en ny tone i markedsføringen og trekker fram et eksempel:

- Det er bare noen uker siden flyselskapet KLM hadde en tosiders annonse. På venstre side spurte de: Må du fly? Kan du ta en videosamtale? På den andre siden sto det: Dersom du likevel må fly, så velg oss - fordi vi tar bærekraft på alvor. Jeg mener at dette representerer noe ganske nytt.

- Vi ser det samme når Statoil bytter navn til Equinor og den danske oljegiganten Dong bytter navn til Ørsted. De vil kommunisere at de nå fjerner seg fra det fossile og skal over til fornybart og bærekraftig.

- Det er slett ikke sikkert man lykkes med strategien. I et kapitalistisk system er penger og pris selvsagt viktig. Det er ikke mange som driver med veldedighet, men dette høres likevel ut som et interessant case, mener Hagen, som reagerer på at de har valgt kaffe:

- Det overrasker meg litt at de har valgt kaffe. Rettferdig kaffe har vi jo faktisk hørt om lenge, og bransjen opererer med flere sertifiserings- og merkeordninger. Kanskje er det et tegn på at bransjen er moden og kan bane vei for andre.

- Men, kaffe er spennende fordi verdikjeden er lang og kontrastene store når man tenker på hvilke arbeidsforhold man jobber under, utdyper Hagen.