100 000 seere forduftet

Smell for Discovery etter forhandlingsbrudd.

RAMMES: Forhandlingene om en ny distribusjonsavtale mellom Discovery og Telia ble brutt tirsdag. Foto: Matti Bernitz
RAMMES: Forhandlingene om en ny distribusjonsavtale mellom Discovery og Telia ble brutt tirsdag. Foto: Matti Bernitz Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Blåmandagen ble ekstra lang for Discovery og Telia-eide Get. Ikke bare endte en krevende forhandlingsrunde i brudd denne uka, men også i full splittelse og ordkrig.

Drøye tre døgn seinere er partene fortsatt ikke enig om en avtale. For Get-kunder betød det sorte skjermer da seersuksessen «71 grader nord - Norges tøffeste kjendis» ble sendt torsdag kveld.

TUNGEKYSS: I «71 grader nord - Norges tøffeste kjendis» får Jon Almaas et litt annerledes møte med ulv. Video: Dplay/ Rød Løper Vis mer

Oversikten viser nå at 311 000 seere fikk med seg episoden i går kveld. Tilsvarende tall forrige torsdag var 409 000. Inkluderer man opptak, repriser og digitale tall, fikk forrige episode hele 711 000 seere.

- Leit

Tar man derimot utgangspunkt i bare lineære tall, falt torsdagens utgave med cirka 100 000.

- Det er nok en naturlig konsekvens av at vi er av Get sin plattform. Og det er selvfølgelig leit at dette skal gå ut over seerne. Episoden er heldigvis tilgjengelig for alle som ikke fikk se den på vår strømmetjeneste Dplay, sier kommunikasjonsdirektør for Discovery, Espen Skoland, til Børsen.

I går ble det kjent at Discovery og Get har tatt opp forhandlingene igjen, etter tirsdagens brudd.

- Vi er ikke kommet veldig mye lenger enn sist, men det er dialog mellom partene. I slike situasjoner kan det bli litt opphetet, men vi er to seriøse aktører. Til tross for temperatur i pressen, er vi fortsatt åpne for en løsning, uttalte Espen Skoland i Discovery til Børsen torsdag.

DOBBEL-EXIT: To deltakere måtte forlate «71 grader nord - Norges tøffeste kjendis» under torsdagens episode. Video: Rød Løper/Dplay Vis mer

- Forventer økt trykk

Discoverys strømmetjeneste Dplay har angivelig nytt godt av situasjonen. Skoland går ikke ut med konkrete tall, men beskriver «en voldsom tilstrømming» av nye kunder i hele Norden de siste dagene. De forventer også at trykket vil ta seg opp ytterligere utover uken og måneden.

- «71 grader nord» er et av mest sette programmene i Norge i år. Derfor forventer vi ekstra stor pågang rundt dette programmet. Vi forventer også økt trykk rundt søndagsrekka vår og damenes OL-kvalifisering i håndball i midten av mars, sier Skoland.

- Betyr det at dere ikke ser en løsning innen den tid?

- Vi er i dialog med motparten, men i slike forhandlinger er det vanskelig å spå hva som vil skje. Linær-tv er fortsatt viktig for oss, og dermed ønsker vi å få til gode, langsiktig avtaler med norske distributører.

LIVREDD: Det blir dramatisk for Maren Turmo når gjengen fra «71 grader nord kjendis» skal ut på padletur. Reporter: Henriette Eilertsen Vis mer

Nye kunder

Onsdag skrev Kampanje at Discovery har dratt i gang en ny reklamekampanje for å lokke frustrerte Get-kunder over til Dplay.

- Hvor utslagsgivende har den vært med tanke på nye abonnenter?

- Det er naturlig for oss å synliggjøre hvilke alternativ seerne har for å se våre kanaler, og vi ser at det kommer inn nye kunder via denne kampanjen.

Som plaster på såret til kundene, tilbyr Get 25 ekstra poeng på strømmetjenesten sin. Discovery tar ingen ekstraordinære grep, men tilbyr som vanlig 14 dagers gratis prøveperiode til nye kunder. Skulle partene stå uten en avtale etter at gratisperioden utløper, må Dplay-kundene begynne å betale.

- Etter hvert går det over i en betalingstjeneste. Vi må naturligvis ta betalt for innholdet vårt.

- Hvor mye taper dere i reklameinntekter på denne situasjonen?

- På kort sikt, taper vi ikke så mye når det kommer til reklameinntekter. På lang sikt er det klart at det vil bli et reeelt scenario. Get står for 18 prosent av distribusjonen i Norge, så vi mister tilgang til en stor del av det norske tv-markedet.

- Dere blør ikke akkurat nå, men det kan skje?

- Nei, nå har denne situasjonen vart i to-tre dager. Men dersom det vedvarer, så kommer det til å koste, erkjenner Skoland.

- Beklager

Børsen har stilt Telia-eide Get spørsmål om hvorvidt de frykter kundeflukt, om selskapet regner med tap i inntekter, og hvorvidt de vil kutte månedsprisen for kundene hvis situasjonen vedvarer.

Henning Lunde svarer følgende i en e-post:

- Vi har en god og tett dialog med våre kunder, og vi får veldig mange kundetilbakemeldinger om at de heier på oss og ikke er interessert i å betale for noe de ikke ser på. Samtidig vet vi at flere av våre kunder er interessert i noen av programmene på TVNorge, så vi beklager selvsagt at disse er utilgjengelig for øyeblikket.

- Når det er sagt jobber vi selvfølgelig for å finne en løsning, og vi er i dialog med Discovery for å få til det.

Lunde uttrykker samtidig skepsis knyttet til Discoverys påstand om at de nå opplever å få flere abonnenter enn normalt.

- Hva gjelder tallene så registrerer jeg at amerikanske Discovery hevder dette, men at de samtidig ikke kan dokumentere det. Da blir det litt vanskelig for oss å ta det seriøst.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer