570 mill. i minus i Norwegian-konkurser

Bostyrerne i fire Norwegian-datterselskaper i Sverige og Danmark som gikk konkurs i april melder om en underdekning på over en halv milliard norske kroner.

VASKET HENDENE: I april, etter at corona-pandemien hadde satt de fleste fly på bakken, begjærte fire Norwegian-datterselskaper i Danmark og Sverige seg konkurs. Her vasker Norwegians konsernsjef Jacob Schram hendene på Norwegians hovedkontor i Oksenøyveien, med antibac. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
VASKET HENDENE: I april, etter at corona-pandemien hadde satt de fleste fly på bakken, begjærte fire Norwegian-datterselskaper i Danmark og Sverige seg konkurs. Her vasker Norwegians konsernsjef Jacob Schram hendene på Norwegians hovedkontor i Oksenøyveien, med antibac. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer
Publisert

Da coronapandemien rammet flybransjen i mars, var flyselskapet Norwegian blant de hardest rammede.

Mandag 20. april besluttet fire datterselskaper å begjære seg konkurs: Norwegian Pilot Services Denmark, Norwegian Air Resources DK, Norwegian Cabin Services - alle danske - og det svenske Pilot Services Sweden.

Nå viser bobestyrernes siste rapporter en samlet underdekning - altså minusverdier etter anmeldte krav - på cirka 570 millioner norske kroner i de fire selskapene.

Hadde 800 ansatte

«Konkursselskapets virksomhet har utelukkende bestått i å skaffe piloter til Norwegian-konsernet», står det i borapporten til Pilot Services Sweden som var klar denne uka.

Der var det på konkurstidspunktet ansatt 250 personer.

Dette selskapet har den største underdekningen av de fire, med 234 millioner svenske kroner, tilsvarende 250 millioner norske kroner.

I de tre danske selskapene var boinnberetningen klar den 20. august. Disse hadde på konkurstidspunktet til sammen 562 ansatte piloter og kabinpersonale, og var i likhet med Pilot Services Sweden eid av irske Norwegian Air Resources.

- Ikke noe valg

I Norwegian Pilot Services Denmark var underdekningen 112 millioner, i Norwegian Air Resources DK 86 millioner og i Norwegian Cabin Services 16 millioner, alt sammen i danske kroner.

«Disse selskapene mistet inntektsgrunnlaget sitt over natta og på grunn av permitteringsreglene i Sverige og Danmark hadde vi ikke noe annet valg enn å begjære selskapene konkurs», kommenterer Norwegians informasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen.

Pilot Services Sweden hadde på konkurstidspunktet 96 millioner svenske kroner til gode hos sitt irske eierselskap.

Fordringen ble overdratt til Norwegian-konsernets morselskap og omgjort til aksjer på en måte som innebar en nedskriving med 75 prosent, står det i boinnberetningen. Denne uka omtalte Norwegian aksjekonverteringen i en børsmelding.

Venter endringer i kravene

Om den største andelen av kravene mot Norwegian Pilot Services Denmark og Norwegian Air Resources DK - som er lønnsmottakerkrav - skriver bobestyreren at mange av dem er beheftet med feil.

Feilene består i at noen av kravene ikke er dekningsberettiget.

Bobestyrer Boris Frederiksen venter ifølge redegjørelsene ytterligere krav i form av regresskrav mot de tre danske boene fra Lønmodtagernes Garantifond (LG).

Han forventer også at krav fra de ansattes fagforening vil reduseres i takt med utbetalingene fra LG.

Noe annet som kan redusere underdekningen, er at konkursboene kan søke om kompensasjon fra Folketingets Covid-19-hjelpepakker.

Konkurser i samarbeidsselskap

Lasse Sandaker-Nielsen opplyser at bare disse fire Norwegian-selskapene er begjært konkurs.

I et konsern som Norwegian tidligere samarbeidet tett med, OSM Aviation, begjærte tre datterselskaper seg i sommer konkurs.

Disse tre selskapene, med 571 ansatte, var lokalisert i Sverige og Finland og leide ut personell til Norwegian.

Krisen i Norwegian

Norwegian Air Shuttles redningsplan, vedtatt på en generalforsamling 4. mai, ga tilgang på statlige lånegarantier for tre mrd. kroner.

Etter 1. halvår 2020 meldte selskapet om 140 fly på bakken og 7-8 fly i drift, og 8000 ansatte permittert eller sagt opp.

5,3 millioner kunder reiste med selskapet, en nedgang på 71 prosent sammenlignet med tilsvarende periode i fjor.

For 1. halvår ble nettotapet 5,4 mrd. kroner. Etter 1. halvår var egenkapitalen 12,3 milliarder kroner og gjelda 72 milliarder kroner.

Kilde: Norwegians halvårsrapport

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer