Advarer: - 13 000 jobber truet

- Norsk spisskompetanse i verdensklasse står i umiddelbar fare, advarer fagforeningstopp. NHO-direktøren mener vi ikke har sett den siste krisepakken.

<strong>ADVARER:</strong> Norsk maritim industri har grønn kompetanse i verdensklasse som kan forsvinne uten drahjelp, advarer både tillitsvalgte og arbeidsgiverforeninger. Foto: Dag Jenssen / Samfoto
ADVARER: Norsk maritim industri har grønn kompetanse i verdensklasse som kan forsvinne uten drahjelp, advarer både tillitsvalgte og arbeidsgiverforeninger. Foto: Dag Jenssen / Samfoto Vis mer
Publisert

- Den unike kompetansen som finnes ved norske verft og industrien rundt får null drahjelp i regjeringens forslag til statsbudsjett for neste år.

Det fastslår Trond Markussen, leder i NITO, organisasjonen for høyere utdannede ingeniører og teknologer.

- Vi har vært dypt bekymret for arbeidsplassene i verftsindustrien helt siden coronakrisa inntraff. Forslaget til statsbudsjett har ingen satsing som monner på maritim industri. Jeg frykter at 13 000 arbeidsplasser kan gå tapt på kort sikt, sier Markussen til Børsen.

Det kan være starten på en halvering av Norges maritime næring, anslår han.

- Det betyr i så fall at den maritime spisskompetansen, der Norge er verdensledende, kan forvitre, advarer Markussen.

Høye skuldrer

NHO-direktør Ole Erik Almlid mener at statsbudsjettet, slik regjeringen la det fram onsdag, ikke gir svaret med to streker under for neste år.

- Dette er ikke fasiten for 2021. Krisen er her fortsatt, og den vil vare lenge. Det er greit å høre finansminister Jan Tore Sanner si at vi fortsatt står i en krise. Så han må fortsette å ha høye skuldrer, sier Almlid til Børsen.

NHO: Leder, Ole Erik Almlid, påpeker at vi må ta høyde for at 2021 også blir et kriseår. Video: Christian Roth Christensen. Vis mer

NHO-toppen betegner regjeringens budsjettforslag som godt på kort sikt, men understreker følgende:

- Vi kommer til å se en krise i ordrebaserte næringer, altså de som ikke ble truffet så hardt da mye av landet stengte helt ned i vår. Nå gjenstår det å se myndighetenes evne til fortsatt å kaste seg rundt. Der ligger svaret på om regjeringens opplegg er bra.

Næringslivets Hovedorganisasjon får løpende tilbakemeldinger på hvordan medlemsbedriftene opplever coronakrisa.

- Den maritime klynga er ikke til å misforstå. De sier at det verste ligger foran dem. Det vil overraske meg om vi har sett den siste krisepakken fra regjeringa, sier Almlid.

Vet hva som skal til

Knut E. Sunde, direktør for bransje og industripolitisk avdeling i arbeidsgiverorganisasjonen Norsk Industri, setter sin lit til stortingsmeldingen om maritim næring som kommer seinere i høst.

- Næringsminister Iselin Nybø vet hva som skal til for å bidra til å løse problemene som tårner seg opp for verftene langs kysten. Ikke noe av det er å gjenfinne i statsbudsjettet, sukker han.

Sunde mener at svaret allerede finnes planer.

- Et godt grep vil være å framskynde ombyggingen av offshoreflåten til mer utslippsvennlig drivstoff. Dette har Norge sagt vi uansett skal gjøre fram mot 2030. En forsering vil være et målrettet tiltak for å hjelpe næringa over brua til mer normale tider. Og som klimatiltak bør det være nærliggende for en næringsminister fra Venstre, sier Sunde til Børsen.

- Tydelig satsing

I statsbudsjettet legger regjeringa opp til å styrke bidragene til bygging av miljøvennlige ferjer og hurtigbåter med 180 millioner kroner, ifølge en pressemelding fra Klima- og miljødepartementet.

- Internasjonalt har Norge en ledende posisjon i utvikling av grønn teknologi innen skipsfart og maritim sektor. Den posisjonen må vi forsterke, sier klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V).

Han mener statsbudsjettet har en «tydelig satsing» på grønn skipsfart.

Regjerings- og partikollega, næringsminister Iselin Nybø, istemmer:

- Regjeringa legger til rette for at en grønn omstilling i skipsfarten kan fortsette, og bidra til arbeidsplasser langs hele kysten, sier hun.

Kan sikre 20 000

NITO-president Markussen kjenner seg ikke igjen i beskrivelsene fra de to statsrådene:

- Vi etterlyser en reell krisepakke for maritim industri, sier han til Børsen, og utdyper:

- Vi trenger forsering av bygging av statlige skip som staten allerede har planer om å bygge. Og ikke minst må sjøforsvarets minerydderkonsept Vanguard forseres med 500 millioner kroner. Fartøyet kan bygges på to år med norsk innhold og vil kunne bidra til 20 000 årsverk langs hele kysten, framholder Markussen.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer