- FANGET OPPMERKSOMHETEN MIN: Linn Ness (t.h.) hadde nylig en sær opplevelse på Facebook - som skulle involvere riksrevisor Per-Kristian Foss og Cicero-leder Kristin Halvorsen. Foto: NTB Scanpix / Privat Vis mer

Advarer mot humor-samtale

Mange fikk seg en god latter over historien om nettsvindleren som selv lot seg lure. Men politiet er ikke udelt begeistret.

Publisert
Sist oppdatert

Svindleren framstilte seg selv som velstående, gavmild og gudfryktig. Dessuten var han nylig blitt enkemann, og som far til en datter hadde han derfor en litt tung sommer bak seg.

Svindelekspert Terje Fjeldvær i DNB er blant dem som fikk seg en god latter da han leste om hvordan «Alexander Larry» selv endte opp med å bli lurt da han henvendte seg på Facebooks chattekanal Messenger til Linn Ness (48).

Samtalen tok flere absurde retninger, før bløffmakeren endelig innså at han aldri kom til å få noen e-postadresse fra Ness, men derimot nye bilder og kommentarer som viste at hun for lengst hadde avslørt ham.

Beløp på vei ned

- Jeg heier på alle som bruker opp tida til de kriminelle. Jeg syns hun håndterte det på en god måte, og jeg koste meg med den historien, sier Fjeldvær til Børsen.

- Men du må være helt sikker på at du ikke går på og at du aldri utleverer informasjon, presiserer han.

Artikkelen fortsetter under:

Det er det dessverre ikke alle som etterlever. Så langt i år har DNB fanget opp 168 saker under kategorien kjærlighetssvindel gjennom sine systemer.

Antall saker er på nivå med de siste åra. Men beløpene ofrene lures til å sende fra seg er kraftig på retur, ifølge den ferske statistikken fra storbanken.

Gjeldsoffer livet ut

- For to år siden var gjennomsnittsbeløpet i en avslørt kjærlighetssvindel som våre kunder ble utsatt for 200 000 kroner. Det sank til 85 000 kroner i fjor. Ved utgangen av juli ligger det på 40 600 kroner i gjennomsnitt, sier Fjeldvær.

<strong>KRAFTIG LURT:</strong> Noen mister huset og blir gjeldsoffer livet ut som følge av kjærlighetsbedrageri, forteller DNBs svindelekspert Terje Fjeldvær. Foto: Stig B. Fiksdal, DNB
KRAFTIG LURT: Noen mister huset og blir gjeldsoffer livet ut som følge av kjærlighetsbedrageri, forteller DNBs svindelekspert Terje Fjeldvær. Foto: Stig B. Fiksdal, DNB Vis mer

For noen av ofrene går det likevel fryktelig galt.

- Vi har eksempler på saker der folk har måttet selge huset sitt og blitt gjeldsoffer resten av livet. Uansett beløp er det veldig alvorlig for alle som blir lurt. Ikke desto mindre er det gledelig å se at våre interne systemer fanger opp flere saker tidligere, slik at vi får kontaktet kunden og kan prøve å få overbevist dem om at de er utsatt for svindel, sier Fjeldvær til Børsen.

Vil ikke innse

Ikke alle banken kontakter innser at de har gått på et bedrageri.

- Våre systemer overvåker transaksjoner og varsler når det er noe som minner om et bedrageri. Men det hender at kundene nekter å innse at de er blitt lurt. De har hatt lange samtaler og føler at de kjenner vedkommende. Det hender også at kunder flytter kontoen til en annen bank.

- Og da kan svindleren bare fortsette?

- Vi har taushetsplikt og deler ikke sensitiv informasjon. Men vi konkurrerer ikke med andre banker om sikkerhet. Det handler om å dele informasjon om metoder og tiltak, i håp om å avsløre flest mulig kriminelle, sier svindeleksperten.

Økende trussel

Politiadvokat Daniel Sollie i Økokrim sier at de ikke har noen statistikk over hvor mange som utsettes for kjærlighetsbedrageri eller forsøk på dette.

- Men kjærlighetsbedragerier er en ofte benyttet metode og digitale bedragerier en av truslene vi har identifisert i Økokrims trusselvurdering for 2020. Der framgår det at økt digitalisering og virtualisering fører til at vi i større utstrekning enn før vil bli utsatt for digital kriminalitet, sier Sollie til Børsen.

NETTSVINDEL: Så lett er det å gå i limfella etter det du tror er et google-søk. Video: Ingebjørg Iversen / Dagbladet TV Vis mer

Selv om antall anmeldelser er relativt få, framgår det av trusselvurderingen at mørketallene kan være store.

- Det framgår av vår trusselvurdering at mørketall kanskje kan knyttes til politiets begrensede straffeforfølgning av slike saker. Vi vet imidlertid også at det kan oppleves som skambelagt å ha blitt utsatt for et slikt bedrageri, sier Sollie som understreker følgende:

- Etterpåklokskapens lys endrer ikke på det faktum at de som blir utsatt for kjærlighetsbedragerier, er ofre for kriminalitet fra bedragere som utnytter tillit og en følelsesmessig relasjon.

DNBs ekspert på området istemmer:

- Vi må ta bort skammen fra dem som er blitt lurt. Det er lett å tenke hvordan er det mulig å gå på dette? Men alle kan bli lurt, vi blir bare lurt på ulikt vis. Kjærlighetssvindel spiller på følelser i en dialog mellom to mennesker, der det fiskes ut informasjon som svindleren drar nytte av. Det er manipulering på en stygg måte, sier Fjeldvær.

Klar advarsel

Økokrims politiadvokat Daniel Sollie advarer mot å innlede samtaler med kriminelle nettaktører, selv om det bare er med en humoristisk vri.

- Vi kan forstå at det kan være både fristende og underholdende gi bedrageren igjen med samme mynt. Men vår generelle anbefaling er at man ikke svarer på det man mistenker kan være et bedrageriforsøk.

- Hvorfor? Dette er da stort sett humoristisk?

- Ved å opprette eller fortsette dialogen utsetter man seg selv for en videre risiko for bedrageri. Det som i utgangspunktet ser ut som et kjærlighetsbedrageri, kan for eksempel utvikle seg ved at man mottar infiserte filer, som gjør at bedrageren kan stjele informasjon fra deg som kan misbrukes, eller de kan installere løsepengevirus, understreker Sollie.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer