GRÜNDER: Erik G. Braathen (64) annonserte at han sammen med et team med bakgrunn fra norsk luftfart starter et nytt, norsk flyselskap. Vis mer

Advarer nytt selskap

Luftfartsekspert mener flyarving Erik G. Braathen har gode forutsetninger for å lykkes med sitt nye flyselskap, men advarer mot potensielle skjær i sjøen.

Publisert
Sist oppdatert

- Det er spennende.

Luftfartsanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair er positiv til nyheten som ble sluppet tirsdag morgen.

Da annonserte flyarving Erik G. Braathen (64) at han sammen med et team med bakgrunn fra norsk luftfart starter et nytt, norsk flyselskap.

- Ingen gjeld

Med på storsatsingen har han over 25 personer som planlegger å starte opp med fem fly, og ha første fly i lufta i løpet av første halvår 2021. Planen er å ha nærmere 400 ansatte innen 2022.

- Vi har som ambisjon å bygge et kundevennlig, økonomisk brækraftig flyselskap. Vi skal være konkurransedyktige på pris.

- Vi har ingen gammel gjeld, strukturer eller forpliktelser. Vi starter med blanke ark. Summen av dette mener vi gir oss en mulighet til å bli et lønnsomt flyselskap, sier Braathen under et pressetreff tirsdag ettermiddag.

- Ganske spesielt

Han legger videre til:

- Ambisjonen er å tjene penger innen 24-36 måneder.

Selskapet jobber nå med finansiering av satsingen, basert på privat kapital og tilgang til midlertidige og relevante statlige støttetiltak.

- Hva slags støtteordninger er det som blir aktuelle?

- Det ene er lån, det andre er en form for hybridkapital som skal tilbakebetales staten. Dette er en jobb som står foran oss, sier han til Børsen.

Tirsdag annonserte også billigflyselskapet Wizz Air at de starter tre innenlandsruter i Norge. Braathen mener det ikke er uventet at flere kommer på banen:

- Wizz Air har vist at de er en betydelig konkurrent, og har hatt stor suksess som en av tre lavprisselskaper i Europa. At deres kunngjøring skulle falle samme dag som vi annonserte, er ganske spesielt. Men sånn er det, sier Braathen som mener at dette er et tydelig bilde på at det er rom for satse.

Elnæs tror Braathens flyselskap har gode muligheter i den nåværende situasjonen.

- I dag er det god tilgang på flypersonell og andre i støtteapparatet. Mange har blitt permittert fra de andre selskapene. Det er tilgang på fly til gunstige leiebetingelser. Mange står på bakken og selskap har kansellert kortsiktige ordre, sier Elnæs til Børsen.

Skjær i sjøen

Han peker på at det nye selskapet heller ikke vil bære med seg økonomisk bagasje som følge av coronaviruset, og tenker da på statlige lånegarantier eller gjeld.

- De kan være veldig konkurransedyktige, spesielt sammenliknet med SAS og Norwegian, sier Elnæs.

Han forteller at sånn han har forstått det så er forretningsmodellen til det nye selskapet å primært satse på innenlandsruter fra de store destinasjonene i Norge, som Oslo, Stavanger, Bergen, Trondheim, Bodø og Tromsø.

Det er likevel et potensielt skjær i sjøen. Klokka 13 tirsdag inviterte det ungarske lavprisselskapet Wizz Air til pressekonferanse der de på forhånd varslet at de ville «kunngjøre tiårets mest etterlengtede ruteutvikling i det norske luftfartsmarkedet».

- Om de vil satse på innenlandsruter i Norge så vil det bli bydd opp til konkurranse i stor stil. Skal de satse innenlands i Norge så vil også de satse på de store destinasjonene. Det hadde nok ikke de norske investorene sett for seg at Wizz Air skulle gjøre. Det kan være et uromoment, uttalte Elnæs til Børsen tirsdag formiddag.

For det ungarske lavprisselskapet er det i første omgang snakk om tre ruter innenlands i Norge, fra Oslo til Bergen, Oslo til Trondheim og fra Oslo til Tromsø.

Skal ikke få flere til å fly

I pressemeldingen fra det nye flyeselskapet er kommersiell direktør Thomas Ramdahl sitert på at luftfarten i lang tid har vært preget av «usunn volumvekst».

- Vår forretningsmodell avhenger ikke av å få stadig flere til å fly stadig mer for å oppnå lønnsomhet. Vi skal fly til steder og tider med høy etterspørsel blant norske reisende, og være et ansvarlig transportalternativ der tog, buss og bil ikke strekker til, sier Ramdahl.

KATASTROFALT UTFALL: Flyprodusenten Boeing må tåle tøff kritikk i en ny kongressrapport etter de to katastrofale flyulykkene med Boeing 737 Max. Reporter: Bjørge Dahle Johansen. Video: AP Vis mer

Elnæs tror det inntil videre navnløse selskapet vil være veldig fokusert rundt å fly på de tidspunktene der folk flest reiser. Det er i hovedsak i tre bølger: En på morgenen, en på ettermiddagen og en på kvelden.

- De vil nok unngå å fly tomme fly med lavt belegg og lave priser midt på dagen. De vil strukturere sin operasjon på å bli veldig effektiv, sier Elnæs.

- De har nok tatt med seg mye erfaring fra Norwegian, og hvordan de kan gjøre det bedre. De har planlagt ganske store fly, som tar fra 180 til 200 seter, og de har man ikke råd til å fly halvtomme.

- Men sånn som jeg oppfatter deg så mener du dette er et gunstig tidspunkt å starte opp et nytt flyselskap?

- Sånn som det er nå så er det det. De går inn på de rutene hvor det er stor trafikktetthet. Når markedet kommer tilbake så vil det være behov for det. De sier at de skal være forsiktige og ikke sette inn for mye kapasitet. De har en fair sjanse til å klare seg, så lenge ikke Covid-19 bremser markedet for mye.

Selskapet jobber nå med finansiering av satsingen, basert på privat kapital og tilgang til midlertidige og relevante statlige støttetiltak.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer