Advarer om total kollaps

- Faller flyeselskapene sammen, faller Norge sammen.

KONKURSBØLGE: Dyster spådom fra internasjonalt flybransje-analysebyrå. Foto: NTB scanpix
KONKURSBØLGE: Dyster spådom fra internasjonalt flybransje-analysebyrå. Foto: NTB scanpix Vis mer
Publisert

Kraftsalven kommer verken fra SAS, Norwegian eller Widerøe. Ordene tilhører Ap-leder Jonas Gahr Støre, som i NRKs Politisk kvarter mandag etterlyste en gjennomtenkt pakke for luftfarten.

SAS har varslet 90 prosent reduksjon av driften, Norwegian permitterer 7300 ansatte og kutter 85 prosent av flyvningene og Widerøe halverer trafikken. Inntektene synker mot null, noe som er dramatisk i en bransje med store løpende utgifter.

Blir kritisk

- Det er uavklart, usikkert og uoversiktlig. Regjeringen sier de jobber med en pakke. Ingen vet ennå noe om beløp, innretning eller omfang. Men det er ingen tvil om at dette på et eller annet tidspunkt blir kritisk, sier Alf Hansen, leder for Norwegian Pilot Union til Børsen.

Artikkelen fortsetter nedenfor:

Finansminister Jan Tore Sanner (H) varsler tiltak, men har så langt ikke kommet med noe konkret:

- Vi er i dialog og har tett kontakt med flybransjen. Men jeg kan ikke si noe om enkeltheter, da dette jo er børsnoterte selskaper og slike opplysninger kan være børssensitive, sa Sanner i «Politisk kvarter» mandag.

Global konkursbølge

Finansnettstedet Bloomberg advarer om at mange flyselskap i praksis allerede er teknisk konkurs.

- Den pandemiske spredningen av coronaviruset vil gjøre at de fleste flyselskap i verden går konkurs innen utgangen av mai, med mindre regjeringer og industrien sørger for samordnede tiltak for å unngå det, lyder alarmen fra CAPA Centre for Aviation.

Det australske flybransjekonsulent-byrået slår fast at flyselskap verden over raskt trenger tilgang på penger, fordi store deler av flåtene er satt på bakken og de flyene som fortsatt er i trafikk knapt er halvfulle.

Trenger egen pakke

Parat, som organiserer mange av dem som jobber både i kabinen og bak spakene i SAS, Norwegian og Widerøe, er i full alarmberedskap.

- Vi jobber døgnet rundt med å trygge arbeidsplasser og selskaper, sier Parat-leder Unn Kristin Olsen til Børsen.

- Jeg har tett dialog med ledelsen i Norwegian og vi jobber godt sammen. Vi jobber opp mot regjeringen og har tett dialog, ikke minst med samferdselsministeren. Vi har også løpende dialog med hovedtillitsvalgte i SAS, Norwegian og Widerøe, sier Olsen.

Hun hadde ventet sterkere krutt fra regjeringen enn det som er kommet til nå:

- 50 milliarder kroner, som søndag ble annonsert innrettet mot de største bedriftene, høres ut som mye penger. Men akkurat nå er flybransjen desidert hardest rammet, og i denne akutte situasjonen tviler jeg på om det holder. Vi hadde forventet en egen krisepakke for flyselskapene, sier Parat-lederen.

Kritisk infrastruktur

- Vi forventer at det kommer en løsning. Tusenvis av arbeidsplasser står i fare, i tillegg til at vi snakker om en kritisk del av infrastrukturen i Norge, sier Parats hovedtillitsvalgte Alf Hansen i Norwegian til Børsen.

Hovedtillitsvalgt Jan Levi Skogvang i SAS sier at krisepakkene som så langt er lagt fram oppleves som riktige og nødvendige, men legger til:

- Vi opplever at det er generelle tiltakspakker, og ikke spesielt rettet mot vår bransje. Jeg regner med at det jobbes kontinuerlig, slik at vi får noe som er tilpasset vår bransje, sier han til Børsen.

Bra, men liten effekt

Pressesjef John Eckhoff i SAS sier at effekten av mange av tiltakene som så langt er presentert, har begrenset virkning når passasjerene er borte.

- SAS berømmer de politiske partiene for å gripe fatt i situasjonen for luftfarten. De nye tiltakene som ble presentert i dag er viktige, men det er fortsatt behov for rask tilgang til midler og garantier som styrker likviditeten, sier han til Børsen.

De nye permitteringsreglene letter utfordringene i en vanskelig periode for både arbeidsgivere og arbeidstakere, sier Eckhoff, og legger til:

- Reduksjonen fra 12 til 8 prosent moms er også svært positivt, i tillegg til bortfall av både passasjer- og lufthavnavgifter. Men effekten blir dessverre veldig liten så lenge flere av tiltakene ikke virker når passasjerene er borte, understreker han.

Derfor er krisa på ingen måte avblåst:

- Vi trenger å forsette den gode dialogen med regjeringen, og håper å få på plass likviditetsløsninger som er målrettet mot luftfarten for å minske konsekvensene i den dramatiske situasjonen som bransjen befinner seg i, sier pressesjef Eckhoff i SAS Norge.

KRISEPAKKE: Arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen (H) om den økonomiske krisepakken som ble lagt fram i dag. Video: Per Ervland / Dagbladet TV Vis mer

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer