<strong>UTSATTE HYTTETUREN:</strong> Anders Klevenberg troppet opp i Gjøvik Turnforenings sommerstille lokaler for å fortelle om sine opplevelser med Power1/Elevo Norge. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet
UTSATTE HYTTETUREN: Anders Klevenberg troppet opp i Gjøvik Turnforenings sommerstille lokaler for å fortelle om sine opplevelser med Power1/Elevo Norge. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet Vis mer

Anders (69): - Bondefanget av el-firma

Elevo Norge anklages for utspekulerte el-avtaler, og for å utnytte et smutthull som gjør at kundene ikke har klageinstanser.

Publisert
Sist oppdatert

Etter kritisk omtale i Dagbladet våren 2018, har svenske Thommy Stenviks el-firma skiftet navn to ganger, og opererer nå under navnet Elevo Norge.

Selv om selskapet har vokst og i fjor hadde inntekter på 80 millioner kroner og et resultat før skatt på 10 millioner, fortsetter bråket med misfornøyde kunder.

- De rett og slett bondefanger kundene!, utbryter Anders Klevenberg (69).

Selskapet selv viser til at «alle sakene» som omtales i denne artikkelen «er løst til kundenes fordel og vi har intet utestående med dem», men svarer ikke på beskyldningene mot dem.

Med liten skrift

Klevenberg skulle egentlig på hytta, men møter Dagbladets finansnettsted Børsen i Gjøvik Gym og Turnforenings sommerstille lokaler.

Som kasserer i foreningen ble han 19. februar i fjor oppringt av selskapet, som da het Power 1. Selgeren tilbød en 30-dagers gratis «kraftanalyse».

THOMMY STENVIK ER MANNEN BAK POWER1 /ELEVO NORGE: I 2018, da selskapet ennå het Kraft1, ble han intervjuet i Dagbladet. Video: Henning Lillegård/ Dagbladet. Vis mer

Slik Klevenberg forsto det, skulle analysen munne ut i et tilbud om en fastprisavtale. Det var det han trodde han signerte på, via en link han fikk inn på telefonen mens de snakket.

Så hørte han ikke mer fra Power1 - før ei tekstmelding dukket opp den 30. april. Da hadde angrefristen på 30 dager utløpt. Nesten samtidig kom en e-post med den første fakturaen.

- Jeg ble irritert og forbannet, forteller han.

Det er han ikke alene om.

På Facebook-sida «Vi som har blitt lurt av Kraft1/Power1» forteller en mengde personer om hvorfor de føler seg lurt av selskapet som nå heter Elevo Norge. De nyeste meldingene er bare et par uker gamle.

- Svindelforsøk

Selskapet ble startet for fem år siden av svenske Thommy Stenvik, som i 2018 ble omtalt i Dagbladet for salg av telefoni til demente svensker gjennom et svensk selskap i 2013-2014. Siden oppstarten har Elevo Norge skiftet navn fem ganger.

Stenvik har ikke kommentert spørsmål fra Børsen om sitt eierskap i Elevo Norge.

En gjenganger i klagene til ulike instanser er at kunder mener seg lurt inn i avtaler om flere års bindingstid, og straffegebyrer hvis avtalen brytes - og at det hele blir mye dyrere enn forespeilet.

<strong>BLE SKUFFET:</strong> «Vi håper dere blir fornøyde med oss ...» skrev Power1/Elevo Norge i en tekstmelding. For Anders Klevenberg i Gjøvik Turnforening endte det likevel med skuffelse. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet
BLE SKUFFET: «Vi håper dere blir fornøyde med oss ...» skrev Power1/Elevo Norge i en tekstmelding. For Anders Klevenberg i Gjøvik Turnforening endte det likevel med skuffelse. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet Vis mer

«Vi har ufrivillig blitt sittende fast i en kontrakt med Power1 som vi mener er et svindelforsøk», står det i en forliksklage fra et Askøy-firma fra juli i fjor. Det viste seg å hjelpe å true med rettssak.

- Etter det har vi ikke hørt mer fra dem, forteller økonomiansvarlig i firmaet.

- Følte meg hjelpeløs

Ifølge Anders Klevenberg var det først etter at angrefristen hadde gått ut at han oppdaget noe med liten skrift i analyse-avtalen han hadde undertegnet.

Der bekreftet han å ha «akseptert avtalevilkårene for kraftanalyse» på en webadresse det var henvist til.

Av vilkårene han fant på nettet gikk det fram at Power1 nå var turnforeningens strømleverandør, med bindingstid på «minimum 12 måneder etter termineringsdatoen den 31. desember året etter oppsigelse».

<strong>- SVÆRT, SVÆRT MISFORNØYD:</strong> - Det er slik de fanger deg. De går på små bedrifter som praktisk talt bare er privatpersoner, sier Håvard Rosenberg i enmannsfirmaet Sweet Music i Stavanger. Foto: Privat/Facebook
- SVÆRT, SVÆRT MISFORNØYD: - Det er slik de fanger deg. De går på små bedrifter som praktisk talt bare er privatpersoner, sier Håvard Rosenberg i enmannsfirmaet Sweet Music i Stavanger. Foto: Privat/Facebook Vis mer

Selv om dette kan forstås på flere måter, skrev Power1 at foreningen var bundet ut 2020 - til en pris som Klevenberg regnet ut var dobbel markedspris.

- Jeg følte meg ganske hjelpeløs, og det er jo det de spiller på, sier Klevenberg.

- Bannet og steikte

Først da han gjorde det klart at Gjøvik turnforening ikke kom til å betale, og tvert imot hadde kontaktet advokat, ble Power1 mer medgjørlig, ifølge Klevenberg.

<strong>- BUNNSOLIDE:</strong> - Vi er bunnsolide, sa Thommy Stenvik (t.v.) om sitt selskap Kraft1 da Dagbladet intervjuet ham i 2018. Daværende styreleder Christophe Drouillet til høyre. Siden da har selskapet skiftet navn til Power1 og deretter Elevo Norge. Foto: Henning Lillegård/Dagbladet
- BUNNSOLIDE: - Vi er bunnsolide, sa Thommy Stenvik (t.v.) om sitt selskap Kraft1 da Dagbladet intervjuet ham i 2018. Daværende styreleder Christophe Drouillet til høyre. Siden da har selskapet skiftet navn til Power1 og deretter Elevo Norge. Foto: Henning Lillegård/Dagbladet Vis mer

Han forteller at selskapet ikke lenge etter godtok å heve avtalen og nøyde seg med å få markedspris for den tida den hadde vart.

Andre har derimot blitt sittende fast.

- Jeg har brukt mye tid på å banne og steike, og har nesten kastet ting i veggen, forteller Håvard Rosenberg, som driver enmannsfirmaet Sweet Music i Stavanger.

Elevo Norge

Elevo Norge leverer strøm til små og mellomstore bedrifter, foreninger og lag. Selskapet ble registrert i Foretaksregisteret i januar 2015, med svenske Thommy Stenvik som styreleder. Marcus Frost overtok som styreleder i november i fjor.

Stenvik har ikke kommentert eierskapet i Elevo Norge, men ifølge årsrapporten for 2019 eies selskapet av svenske Kraftviken AB. I en selskapsprotokoll fra april i år står Stenvik Power Group, representert av Thommy Stenvik, som eier av 80 prosent av aksjene i Kraftviken AB.

Stenvik står også bak blant annet selskapet Bærum energiomsetning, som han stiftet i 2016.

Historien han forteller - om en angrefrist som han ikke var klar over hadde utløpt - likner på Klevenbergs. Forskjellen er at han ikke kom seg ut av avtalen.

- Det er slik de fanger deg. De går på små bedrifter som praktisk talt bare er privatpersoner, sier Rosenberg.

«Svært, svært misfornøyd»

- Jeg er svært, svært misfornøyd, og prisene deres er svært høye. Fakturabeskrivelsen er veldig lite spesifisert, og kundeservice svarer jo ikke, sier Rosenberg, og gleder seg til bindingstida snart er over.

<strong>- GRÅSONE:</strong> - Det er tydelig at de opererer i en gråsone, sier Simen Dalstein - ufrivillig kunde hos Elevo Norge i tre nye år. Foto: Privat
- GRÅSONE: - Det er tydelig at de opererer i en gråsone, sier Simen Dalstein - ufrivillig kunde hos Elevo Norge i tre nye år. Foto: Privat Vis mer

- Jeg skal 110 prosent sikkert si opp avtalen, sier han.

Når det kommer så langt, har han grunn til å frykte det verste. I en klage til Forbrukertilsynet forteller Simen Dalstein, franchisetaker i en matkjede, hva som skjedde i januar i år. Han trodde at tre års bindingstid da var over, og ville si opp.

- Da sa de plutselig at det ikke var tre års bindingstid men tre års oppsigelsestid, og at det var tre år fra jeg leverte oppsigelsen. Så nå er jeg kunde fram til 2023, sier en irritert Simen Dalstein.

Han føler at han ble villedet da avtalen ble inngått i 2017.

- Selgeren sa at «etter tre år går avtalen ut, og da er du fri til å si opp, sier han.

- Ingen tar tak

Advokat Rune H. Petersen forteller at han «sendte bøtter og spann med e-poster», men at de ga seg da han lot det skinne gjennom at det ville bli rettssak hvis ikke selskapet hans slapp ut av avtalen.

- Vi ble fri da jeg begynte å stresse med dette. Jeg tror de gir seg hvis kundene krangler for mye, og heller melker andre som er enklere å ha med å gjøre, sier Morten Sivertsen i firmaet ST Alliance.

Han forteller at det ikke var hjelp å få hos klageorganene han kontaktet.

- Jeg kom ingen vei verken med NVE, Forbrukertilsynet eller noen andre. Det er ingen som tar tak i dette. Det er et smutthull der ingen bryr seg eller tar tak i det, sier Sivertsen.

Grunnen er at Elevo Norge retter seg mot små og mellomstore bedrifter, og ikke enkeltpersoner.

Faller utenom

«Saker mellom næringsdrivende har ikke Forbrukertilsynet myndighet til å ta opp, så disse klagerne er henvist til å ta saken videre i rettsapparatet», skriver juridisk direktør Frode Elton Haug til Børsen.

Selv om Elevo Norge retter seg mot bedrifter og lag - som altså ikke får klagen behandlet - har Forbrukertilsynet fått 33 klager på selskapet siden 2018, hvorav to i 2020.

Heller ikke Elklagenemnda tar slike klager, men bare saker mellom energiselskap og forbrukere, opplyser fungerende seksjonssjef Siri Steinnes i Reguleringsmyndigheten for energi (RME) i NVE.

Hun opplyser at alle som har et organisasjonsnummer anses som næringskunder og faller utenom Elklagenemnda.

«Dette gjelder også foreninger og lag», skriver Steinnes.

RME behandler klager som faller inn under energiloven og regelverket, men fakturareglene for kraftnæringen «er forbeholdt tilfeller der sluttkunde er forbrukere», opplyser RME.

Heller ikke Forbrukerrådet kan hjelpe.

«Forbrukerrådet behandler kun saker mellom enkeltpersoner og næringslivsaktører, ikke mellom bedrifter. Når det gjelder strømsaker er dette uansett ikke klager som behandles hos oss», skriver Pia C. Høst, leder av Forbrukerdialog i Forbrukerrådet til Dagbladet.

Etterlyser klageorgan

På vegne av Gjøvik Turnforening har Anders Klevenberg klaget til både RME, Elklagenemnda og Forbrukertilsynet, uten å komme noen vei.

- Du går fra instans til instans, og alt du får høre er at du er ikke forbruker, så vi kan ikke hjelpe deg, sier han.

Klevenberg synes systemet er under enhver kritikk.

- Det mangler tydeligvis regler i lovverket for å sette en stopper for dem. Myndighetene burde ta tak i dette. Det burde definitivt finnes et klageorgan, sier Anders Klevenberg.

- Fornøyde kunder

Elevo Norge er forelagt kritikken som framkommer mot dem i denne artikkelen. Stenvik henviser til selskapets styreleder og operative leder Marcus Frost til å besvare Børsens spørsmål.

Frost kommenterer ikke direkte våre spørsmål om forholdene som omtales i denne artikkelen, men svarer slik:

«Vi leverer strøm til bedriftskunder i Norden og har det seineste året vokst til å ha flere tusen fornøyde kunder. De omtalte sakene ligger tilbake i tid og målsettingen er å ha null klager. Det er en målsetting vi i 2020 er på god vei mot å nå og vi går alltid i dialog med kundene for å løse opp i eventuelle uenigheter. Fjordkraft, Hafslund, Norgesenergi og vi driver alle oppsøkende salg og vi legger ned betydelige ressurser i at bedriftskundene skal vite hvilken avtale de signerer på. Vi har derfor anno 2020 strenge rutiner for salgsvirksomheten med tett oppfølging av selgerne. Det ble registrert over 2000 klager på bransjen i fjor og vår målsetting er å ikke være representert på den statistikken. Alle de gamle sakene som omtales av Dagbladet er løst til kundenes fordel og vi har intet utestående med dem. »

Departementet «ser på»

Ifølge politisk rådgiver Erlend Jordal (H) i Olje- og energidepartementet (OED) er en strømpriskontrakt mellom en næringskunde og en strømleverandør en avtale mellom to i utgangspunktet likeverdige parter.

«Næringskunder har derfor ikke det samme vernet som vanlige forbrukere», skriver han.

«I departementet ser vi på spørsmål om bestemmelser som også beskytter små næringskunder, for eksempel knyttet til regler om bruddgebyr og krav til prissammenlikningsverktøy», skriver han også.

På spørsmål om hva dette i praksis betyr, får vi dette svaret: «Vi kan dessverre ikke gå noe nærmere inn på dette arbeidet i denne omgang.»

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer