KRITIKK: Stortingspolitikere retter krass miljøkritikk mot Avinor, for støtteordninger for flyselskaper. Illustrasjonsfoto: Paul Kleiven / NTB scanpix
KRITIKK: Stortingspolitikere retter krass miljøkritikk mot Avinor, for støtteordninger for flyselskaper. Illustrasjonsfoto: Paul Kleiven / NTB scanpix Vis mer

Avinor får krass miljøkritikk: - Helt meningsløst

Avinor har brukt flere hundre millioner kroner på støtteordninger til flyselskaper som oppretter nye ruter til og fra Norge. Stortingspolitikere reagerer.

Fra 2014 og fram til i 2018, brukte Avinor 330 millioner kroner på støtteordninger. I tillegg kommer lønnsutgifter. Det viser tall fra Samferdselsdepartementet og Avinor, melder NRK.

Et kinesisk flyselskap fikk senest i mai støtte til å opprette direkterute fra Beijing til Gardermoen.

Ifølge Avinor reduserer støtteordningene risikoen ved oppstart av nye ruter, en ordning flere konkurrenter også har. Gevinsten er flere passasjerer og økte inntekter.

FÅR STØTTE: Konsernsjef i Avinor, Øyvind Hasaas, under signeringen av en avtale med kinesiske Hainan Airlines - Hainans visepresident Tan Xaing Dong til venstre. Selskapet flyr tre ganger i uken fra Oslo til Beijing, og er et av selskapene som fikk økonomisk støtte fra Avinor for å opprette ruten. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
FÅR STØTTE: Konsernsjef i Avinor, Øyvind Hasaas, under signeringen av en avtale med kinesiske Hainan Airlines - Hainans visepresident Tan Xaing Dong til venstre. Selskapet flyr tre ganger i uken fra Oslo til Beijing, og er et av selskapene som fikk økonomisk støtte fra Avinor for å opprette ruten. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix Vis mer

På Stortinget reagerer imidlertid både SV og regjeringspartiet Venstre negativt.

– Det er helt meningsløst at Avinor bruker flere hundre millioner kroner på å øke forurensingen, sier Lars Haltbrekken (SV). Også Venstres Ketil Kjenseth er skeptisk.

– Jeg er litt overrasket når det er den store oppmerksomheten på klima og miljø, sier han.

Et offentlig utvalg overleverte nylig en rapport om norsk luftfart til samferdselsministeren. I rapporten går utvalget inn for å avvikle slike støtteordninger.

Konserndirektør for drift og infrastruktur i Avinor, Øyvind Hasaas, mener på sin side at Avinor følger Stortingets instruks, og at direkteruter og fulle fly er den beste måten å redusere klimavtrykket.