<strong>KRITIKK:</strong> Stortingspolitikere retter krass miljøkritikk mot Avinor, for støtteordninger for flyselskaper. Illustrasjonsfoto: Paul Kleiven / NTB scanpix
KRITIKK: Stortingspolitikere retter krass miljøkritikk mot Avinor, for støtteordninger for flyselskaper. Illustrasjonsfoto: Paul Kleiven / NTB scanpix Vis mer

Avinor får krass miljøkritikk: - Helt meningsløst

Avinor har brukt flere hundre millioner kroner på støtteordninger til flyselskaper som oppretter nye ruter til og fra Norge. Stortingspolitikere reagerer.

Publisert

Fra 2014 og fram til i 2018, brukte Avinor 330 millioner kroner på støtteordninger. I tillegg kommer lønnsutgifter. Det viser tall fra Samferdselsdepartementet og Avinor, melder NRK.

Et kinesisk flyselskap fikk senest i mai støtte til å opprette direkterute fra Beijing til Gardermoen.

Ifølge Avinor reduserer støtteordningene risikoen ved oppstart av nye ruter, en ordning flere konkurrenter også har. Gevinsten er flere passasjerer og økte inntekter.

<strong>FÅR STØTTE:</strong> Konsernsjef i Avinor, Øyvind Hasaas, under signeringen av en avtale med kinesiske Hainan Airlines - Hainans visepresident Tan Xaing Dong til venstre. Selskapet flyr tre ganger i uken fra Oslo til Beijing, og er et av selskapene som fikk økonomisk støtte fra Avinor for å opprette ruten. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
FÅR STØTTE: Konsernsjef i Avinor, Øyvind Hasaas, under signeringen av en avtale med kinesiske Hainan Airlines - Hainans visepresident Tan Xaing Dong til venstre. Selskapet flyr tre ganger i uken fra Oslo til Beijing, og er et av selskapene som fikk økonomisk støtte fra Avinor for å opprette ruten. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix Vis mer

På Stortinget reagerer imidlertid både SV og regjeringspartiet Venstre negativt.

– Det er helt meningsløst at Avinor bruker flere hundre millioner kroner på å øke forurensingen, sier Lars Haltbrekken (SV). Også Venstres Ketil Kjenseth er skeptisk.

– Jeg er litt overrasket når det er den store oppmerksomheten på klima og miljø, sier han.

Et offentlig utvalg overleverte nylig en rapport om norsk luftfart til samferdselsministeren. I rapporten går utvalget inn for å avvikle slike støtteordninger.

Konserndirektør for drift og infrastruktur i Avinor, Øyvind Hasaas, mener på sin side at Avinor følger Stortingets instruks, og at direkteruter og fulle fly er den beste måten å redusere klimavtrykket.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer