- Bedre enn fryktet for Norwegian-aksjonærer

Kreditorer og aksjonærer regner febrilsk på Norwegian-forslag til omgjøring av gjeld til aksjer.

<strong>NORWEGIAN-SJEF:</strong> Jacob Schram jobber for å redde selskapet. Foto: REUTERS / Victoria Klesty / NTB scanpix
NORWEGIAN-SJEF: Jacob Schram jobber for å redde selskapet. Foto: REUTERS / Victoria Klesty / NTB scanpix Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I formiddagstimene mandag sitter Norwegians kreditorer og aksjonærer bøyd over sine PC-er og kalkulatorer. Det samme gjør analytikere i meklerhusene.

De regner på hvem av det kriserammede selskapets eiere og kreditorer som kommer best ut av forslaget Norwegian la fram idag.

Foreløpig kan det se ut til at dagens aksjonærer har trukket det lengste strået.

«Positivt for dagens aksjonærer»

«Mindre utvanning enn vi hadde fryktet, bør sees som positivt for dagens aksjonærer», skriver analysesjef Lars-Daniel Westby i Sparebank 1 Markets i en analyse skrevet kort etter at Norwegian gikk ut med sin børsmelding.

Ut fra opplysningene i børsmeldingen, anslår Westby den gjennomsnittlige konverteringskursen - altså hvor mye aksjer kreditorene får for hver krone i gjeld som omgjøres - til 4 kroner og 60 øre for obligasjonseiere og leasingselskaper.

Mandag formiddag ble Norwegian-aksjen handlet til rundt 5,30 kroner.

I Norwegians børsmelding mandag står det at opptil 60 - 85 prosent av obligasjonsgjelda på knappe fem milliarder kroner skal omgjøres (konverteres) til aksjer, og at selskapet planlegger en aksjeemisjon på 400 millioner kroner.

Flyutleieselskaper i særklasse

Ut fra Norwegians opplysning om at dagens aksjonærer vil sitte igjen med 5,2 prosent anslår Westby at leasingselskapene - som leier ut fly - kan bli de i særklasse største aksjonærene.

Ifølge Westby kan disse få mer enn 72,8 prosent av selskapet. Deretter følger obligasjonseierne, altså andelseiere i lån på til sammen cirka fem milliarder kroner, med rundt 22 prosent av aksjene.

Leasingselskapene har over 34 milliarder kroner til gode fra Norwegian.

Norwegian selv har anslått aksjonærfordelingen ut fra minimumsnivået for omgjøring av leasinggjeld til aksjer - som er 500 millioner dollar - men før den planlagte aksjeemisjonen.

Da får leasingselskapene 53 prosent av aksjene i «Nye Norwegian», mens obligasjonseierne til sammen får 42 prosent.

Her er forslagene:

Den samlede rentebærende gjelda er på cirka 60 milliarder kroner.

Slik er forslagene som Norwegian la fram mandag, og som fjerner en del av usikkerheten:

  • Opptil 60 - 85 prosent av obligasjonsgjelda skal omgjøres (konverteres) til aksjer.
  • Selskapet planlegger en emisjon på 400 millioner kroner.
  • Norwegian ber leasingselskapene, som eier og leier ut fly, om å gå med på konvertering av minst 500 millioner dollar, framgår det av meldingen.
  • Målet er at den samlede konverteringen fra obligasjons- og leasinggjeld til aksjer blir på 1,2 milliarder dollar.
  • På denne måten beregner Norwegian at dagens aksjonærer vil sitte igjen med 5,2 prosent etter konverteringen, men før den planlagte emisjonen.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer