ALVORLIG: Situasjonen for Airbus er svært alvorlig, og topplederen i selskapet skriver i en intern mail at det nå handler om selskapets overlevelse. Foto: Jean-Vincent Reymondon / Airbus / AFP / NTB Scanpix
ALVORLIG: Situasjonen for Airbus er svært alvorlig, og topplederen i selskapet skriver i en intern mail at det nå handler om selskapets overlevelse. Foto: Jean-Vincent Reymondon / Airbus / AFP / NTB Scanpix Vis mer

Bekmørk beskjed i internt brev

- Et spørsmål om Airbus overlever hvis vi ikke gjør noe nå.

Hverdagen for flybransjen er blitt snudd på hodet over natta. Mens coronaviruset herjer og de fleste fly står på bakken, kjemper flyselskapene for å overleve.

Nå kommer det drypp om at også flyprodusenten Airbus står i en alvorlig krise som de ikke vet utfallet av.

Spørsmål om overlevelse

Det er nyhetsbyrået Reuters som siterer fra et internt brev fra direktør Guillaume Faury til selskapets 135 000 ansatte. Her tegner han et bekmørkt bilde av situasjonen selskapet står i, og advarer om at vanskelige avgjørelser står på trappene.

I brevet kommer det fram at selskapet risikerer massiv nedbemanning, og at Airbus' overlevelse til sjuende og sist er i spill.

Ifølge Reuters skriver Faury i brevet at Airbus «blør penger i en fart de aldri har opplevd».

«Det er et spørsmål om Airbus overlever hvis vi ikke gjør noe nå,» skriver Faury.

SISTE: Spektakulært og skremmende har det vært når det ikoniske Boeing 747 har gått inn for landing over Maho stranden på den lille karibiske øya Saint Maarten. Nå er det slutt, 28.oktober bytter KLM til det mer drivstoffvennlige flyet Airbus 330 og slipper da å mellomlande. Video: Paul Leonard via Storyful Vis mer

Foreløpig er 3000 ansatte permittert i Frankrike, men ifølge brevet kan selskapet komme til å måtte gå mye lenger.

Rammes hardt

Coronaviruset og tiltakene myndighetene har satt i gang har satt hele flybransjen i en fryktelig knipe. Ifølge den internasjonale flyorganisasjonen IATA vil flytrafikken i 2020 synke med hele 48 prosent, skriver Bloomberg.

Årsaken til at flyprodusentene nå rammes så hardt, er at nettopp innkjøp av svært kostbare fly er et effektivt sted for flyselskapene å redusere kostnader.

Det største tapet for de store produsentene Boeing og Airbus er fly med én midtgang, som 737 og A320. Disse brukes blant annet av lavprisselskaper. Det er igjen en del av disse selskapene det er minst sannsynlig at myndighetene redder gjennom krisepakker, skriver avisa.