<strong>KLYNGER:</strong> Flere satellittbilder viser klynger av cruise som ikke får gå i land. Foto:AFP.
KLYNGER: Flere satellittbilder viser klynger av cruise som ikke får gå i land. Foto:AFP. Vis mer

Bildet avslører den enorme krisen

Cruisebransjen er en av de hardest rammede av coronakrisen. Mannskap får ikke gå i land på grunn av smitterisiko, og skipene må søke tilflukt i bukter og på det åpne hav.

Publisert
Sist oppdatert

Satellittbilder har avdekket klynger av cruiseskip som samler seg ute på havet. Siden coronavirus-pandemien begynte, har få bransjer blitt hardere rammet enn cruisebransjen.

Satellittbilder har vist slike klynger i blant annet Det karibiske hav og i Manilabukten utenfor Filipinenes hovedstad.

Flere havner har store problemer med å ta imot cruiseskipene. Det er rett og slett ikke plass til alle. I tillegg er det dyrt å ligge til kai på ubestemt tid, og flere land nekter mannskap å sette en fot på land på grunn av smitterisiko.

Selv om det ikke er passasjerer om bord på disse skipene er det fortsatt mange mennesker om bord. Skipenes mannskap er bokstavelig talt fanget på fartøyene.

<strong>FÅR IKKE GÅ I LAND:</strong> Dette bilde viser cruiseskip som ligger så langt som 48 km utenfor kysten av Bahamas. Det er uvisst hvor lenge skipene må oppholde seg der. Foto: AFP.
FÅR IKKE GÅ I LAND: Dette bilde viser cruiseskip som ligger så langt som 48 km utenfor kysten av Bahamas. Det er uvisst hvor lenge skipene må oppholde seg der. Foto: AFP. Vis mer

- Vi er ensomme

De siste ukene er Manilabukten på Filippinene blitt omgjort til verdens største parkeringsplass for cruiseskip, hvorav ingen har noen gjester.

Mer enn 20 skip er klynget sammen utenfor kysten til Manila, Filipinenes hovedstad, skriver Reuters. Der venter de på tillatelse til at mer enn 5 3000 filippinske cruiseansatte kan få gå i land.

I KARANTENE: Nærmere 4000 passasjerer holdes i karantene på et cruiseskip i Japen, etter at det ble påvist flere tilfeller av coronaviruset ombord. Video: CNN Vis mer

Realitet på land er heller ingen stille sjø. Det filippinske mannskapet vet at de står uten jobb på ubestemt tid fra det tidspunktet de får gå i land.

- Vi kjeder oss og er ensomme. Det er frustrerende å være så nære hjemmene våres. Men vi føler oss likevel tryggere her enn på land, sier Michael Torralba Martinez, en filippinsk cruiseansatt til Reuters.

Data fra skipssporingsnettstedet MarineTraffic viste at det var 378 cruiseskip globalt til sjøs 8. mai. Noen av skipene var operative, men mange var fortøyd i klynger over Karibien, Middelhavet, Atlanterhavet og Sør-Kinahavet.

Fløy mannskapet hjem

I april var cruiseskipet Costa Atlantica hardt rammet av coronaviruset. Omtrent 150 av besetningen på 623 personer var smittet, skrev Reuters.

I mai startet selskapet prosessen med å fly de ansatte hjem, skriver USA Today.

- Vi fortsetter å jobbe med transportordningene for mannskap som har fullført 14 dagers karantene om bord for å bringe dem hjem trygt med fly så snart som mulig, sa Ivy Jin, talsperson for Costa Group Asia, til USA Today.

Milliontap

Royal Caribbean Cruises (RCC) fikk et underskudd på 14 milliarder kroner i første kvartal i år. Det er en markert nedgang fra overskuddet på 2,5 milliarder dollar – nesten 25 milliarder kroner – i samme kvartal i fjor, skriver Miami Herald.

13. mars innstilte cruisebransjen driften for første gang i historien, som følge av coronapandemien.

RCCs konkurrent Carnival Corp fikk et underskudd på 7,8 milliarder kroner i første kvartal, mens Norwegian Cruise Lines' underskudd endte på 19 milliarder.

Siden januar har RCC-aksjen falt 69,75 prosent, Carnival-aksjen 72,42 prosent og Norwegian Cruise Line-aksjen hele 78,28 prosent.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer