Bildet som forklarer krisa

Selv om Norwegian unngikk konkurs i denne omgang, så er ikke faren over. Bildet forklarer hvorfor selskapet ble kastet ut i krise.

FORKLARING: Dette er Norwegians forklaring for hvorfor det har gått så dårlig. Der sammenligner de terrorangrepet 11. september, Sars-epidemien, finanskrisa i 2008 og coronapandemien. Foto: Norwegian
FORKLARING: Dette er Norwegians forklaring for hvorfor det har gått så dårlig. Der sammenligner de terrorangrepet 11. september, Sars-epidemien, finanskrisa i 2008 og coronapandemien. Foto: Norwegian Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Globale innvirkninger, reiserestriksjoner, brå nedstengning, fly på bakken over lengre tid og at ulike land innførte restriksjoner på forskjellige tidspunkter.

Det er denne kombinasjonen som sendte Norwegian ut i krise, skal vi tro selskapet selv.

Det kommer fram i det nesten 200 sider lange prospektet som Norwegian la fram onsdag.

- Innvirkningen av Covid-19 på flyindustrien er uten sidestykke, og skiller seg i både hvor brått det traff og alvorlighetsgrad til noen annen krise i moderne tid, heter det i prospektet.

Selskapet oppsummerer at siden 31. mars har 110 land stengt grensene for alle flypassasjerer, 57 land har strenge reiserestriksjoner og 10 land har karanteneregler for alle som ankommer.

- Flyselskaper verden over reduserer kapasiteten for å møte en etterspørsel nær null, skriver selskapet.

Fortsatt konkursfare

Selv om selskapet den siste uka unngikk konkurs i denne omgang, er ikke faren over.

Selskapet skylder fremdeles mye penger, og flyene står fortsatt på bakken.

- Selv om selskapet mener det er gode utsikter til å kunne unngå slikt mislighold, så er det betydelig risiko for at selskapet blir insolvent og går konkurs, dersom, blant annet, selskapet ikke klarer å nå en enighet med kreditorer og gjenoppta normale operasjoner, skriver Norweigan i prospektet.

ifølge prospektet har allerede den planlagte flykapasiteten på verdensbasis falt med 79 prosent.

- Kapasitetskutt blør allerede inn i flyselskapenes lukrative sommermåneder, skriver selskapet.

Kuttet i tilbudet

På en pressekonferanse etter den ekstraordinære generalforsamlingen mandag sa Norwegian at de nå kutter i tilbudet.

Per i dag har selskapet bare sju fly i drift i Norge.

Framover vil det bli mindre fokus på lange flyginger, som de ut av Europa, og mer fokus på Norden.

NORWEGIAN: Tidligere konsernsjef i Norwegian, Bjørn Kjos, er fornøyd med hvordan han arvtakere har jobbet under coronakrisen. Video: Lars Eivind Bones. Reporter: Nicolai Eriksen Vis mer

I helga ble selskapet enig med en rekke långivere om at de kunne konvertere gjeld til aksjer.

Skylder penger for 190 fly

På lista over kreditorer som vil ha penger fra Norwegian, står flyprodusentene Boeing og Airbus.

Norwegian har fortsatt liggende en bestilling på 190 fly fra de to produsentene. Det stammer fra da tidligere Norwegian-sjef Bjørn Kjos la inn en av tidenes største flybestillinger i 2012. Han bestilte da 222 fly.

Listeprisen var da 127 milliarder kroner. Hva sluttregninga blir, er uvisst.

- Vi kommenterer ikke noen prising på fly, sa Norwegians finansdirektør Geir Karlsen til Børsen kort tid etter generalforsamlingen mandag.

«Den totale ordren er ikke fullfinansiert», står det om Norwegians gjenstående flyordre i vedlegget til redningsplanen fra 27. april.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer