Bildet viser den enorme krisa

Nyoppussede cruiseskip ligger i kø for å bli hogd opp.

<strong>SKIPSKIRKEGÅRD:</strong> Hele fem cruiseskip lå i begynnelsen av måneden i side ved side i den tyrkiske havnen. En etter en skal de bli ribbet og hugget opp. Foto: REUTERS / Umit Bektas / NTB scanpix
SKIPSKIRKEGÅRD: Hele fem cruiseskip lå i begynnelsen av måneden i side ved side i den tyrkiske havnen. En etter en skal de bli ribbet og hugget opp. Foto: REUTERS / Umit Bektas / NTB scanpix Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Bildene av en lang rekke med luksuriøse cruiseskip som ligger klare til å hogges opp i havna Aliaga i den tyrkiske havnebyen Izmir, er en klar illustrasjon på en bransje som gikk på et gigantisk økonomisk isfjell ved navn Covid-19.

Nyoppusset og dødsdømt

Ett av de luksuriøse cruiseskipene som nå har lagt til land for siste gang er Carnival Fantasy, et nyoppusset cruiseskip, som selskapet Carnival Cruise Line måtte selge etter at de noterte seg for et underskudd på svimlende 4,4 milliarder dollar i andre kvartal i år, ifølge Business Insider.

To av de andre skipene som ligger der er trolig langt mer kjent for nordmenn. Det er søsterskipene, som, da de ble satt i drift, het«Sovereign of the Seas» og «Monarch of the Seas».

Skipene var norske, og tilhørte det da norskregistrerte selskapet Royal Caribean Cruise Line. «Sovereign of the Seas» har ofte blitt omtalt som det første «megaskipet».

I henholdsvis 2008 og 2013 ble de to skipene overført til det maltesiske selskapet Pullmantur, som Royal Carribean Group eier 49 prosent av, men coronakrisen har skapt så store problemer for det maltesiske rederiet, som skal gjennomgå en «økonomisk reorganisering», at skipene har blitt sendt til opphogging.

2500 arbeidere jobber med å plukke fem cruiseskip fra hverandre. Ytterligere tre har fått dødsdommen, og skal sendes til cruiseskipenes siste hvilested ved den tyrkiske havna, som før pandemien stort sett plukket fra hverandre laste- og containerskip.

- Men etter pandemien har cruiseskipene endret kurs mot Aliaga i svært stor utstrekning. Det har vært en vekst i denne sektoren på grunn av krisa. Når skipene ikke kunne settes i arbeid, blir de i stedet plukket fra hverandre, sier Kamil Onal, som representerer selskapene som driver med opphogging av skip, til Reuters.

Verftet håper å øke volumet fra 700 000 tonn opphugget stål i fjor til 1,1 million i år.

- Vi prøver å gjøre denne krisen til en mulighet, sier Onal.

<strong>VRAK:</strong> Bit for bit blir de kasserte cruiseskipene plukket fra hverandre. Foto: REUTERS / Umit Bektas / NTB
VRAK: Bit for bit blir de kasserte cruiseskipene plukket fra hverandre. Foto: REUTERS / Umit Bektas / NTB Vis mer

Formuen barbert

Et veldig klart bilde på hvor galt det står til med den internasjonale cruisenæringen trenger vi ikke å dra langt for å finne.

Den norske skipsrederen Torstein Hagen, som er bosatt i Sveits, er konsernsjef for Viking Cruises. Da Kapital tidligere i høst la fram lista over Norges 400 rikeste viste deres beregninger at Hagens verdier har implodert.

TURISTKRISE: Havnesjef Kjell Jakobsen i Vestvågøy viser oss kaia som vanligvis myldrer av utenlandske turister. I år er det helt stille. Reporter: Øystein Andersen / Video: Lars Eivind Bones Vis mer

Fra i fjor til i år har skipsreder fått barbert bort 40 milliarder kroner av formuen, og er nå Norges 10. rikeste, med en anslått formue på 20 milliarder kroner.

- Det er nå så, var Hagens egen kortfattede kommentar til listen, ifølge Finansavisen.

Krisen illustreres uansett godt med de gigantiske cruiseskipene som ligger klare til å bli hogd opp i Tyrkia.

Vil unngå konkurs

Torger Reve, professor emeritus ved institutt for strategi og entreprenørskap ved BI, sier til Børsen at opphogging av skip er et viktig virkemiddel under en krise som den bransjen nå står overfor.

- Veldig mange av disse skipene er finansiert med veldig høy belåning. Nå er det en overkapasitet. Cruiseskipene er veldig store investeringer, og lønnsomheten baserer seg på belegg. Når man plutselig sitter med skip med store lån og ingen kunder, så blir det krise, sier Reve, og legger til.

- Da er normal løsning i all shipping hogging av overskuddstonnasje.

I nær sagt hvilken som helst annen servicenæring ville en slik krise føre til konkurser i stor skala, men det er noe både bankene og cruiserederiene vil unngå for alt i verden.

- Konkurser er det verste. Det fører bare til at man må selge båter på billigsalg, sånn at de kan komme inn igjen på markedet til en brøkdel av prisen, sier Reve.

- Du kan ikke la et stort cruiserederi gå konkurs. Da finnes det en russer som kjøper skipene på billigsalg, og så har man en ny konkurrent med mye lavere faste kostnader.

Smittekrise på cruise

Det er ikke til å stikke under stol at cruisenæringen er en av næringene som har kommet aller, aller verst ut av coronakrisen. Så kom de også skjevt ut.

Det som fikk mest oppmerksomhet her hjemme inntraff rundt da Norge ble stengt ned, i midten av, og mot slutten av, mars.

Nesten 50 norske pensjonister satt da fast på de to cruiseskipene Costa Pacifica og Costa Luminosa sammen med flere tusen andre passasjerer. På sistnevnte skip var det påvist flere smittetilfeller.

En måned tidligere måtte 2670 passasjerer og 1100 crewmedlemmer finne seg i å sitte i coronakarantene i flere uker på cruiseskipet Diamond Princess ved havna i Yokohama i Japan. Flere hundre passasjerer fikk påvist viruset.

Allerede 25. mars hadde det vært utbrudd på så mange som 36 cruiseskip, ifølge Business Insider.

<strong>ARBIDE:</strong> 2500 ansatte jobber med å plukke cruiseskipene fra hverandre. Foto: REUTERS / Umit Bektas / NTB
ARBIDE: 2500 ansatte jobber med å plukke cruiseskipene fra hverandre. Foto: REUTERS / Umit Bektas / NTB Vis mer

Krisenæring

Disse episodene, som fikk veldig mye oppmerksomhet i aviser og på TV i hele verden, er også noe Reve peker på når han blir bedt om vurdere hvordan ståa er i cruisenæringen.

- Det er jo en skikkelig krisenæring akkurat nå. Da coronaen rammet så var det en næring som fikk førstehånds nedgang. Det skyldes jo at du fikk utbrudd på cruiseskip, og de ble nærmest sett på som smittefeller, sier Reve.

- Det var en ekstremt dårlig start, og det skadet nok hele næringen.

Sider kom reiseforbudet inn og satte en kontant stopper for trafikken. Krisen var uansett ikke over. Her hjemme er det først og fremst Hurtigruten som har havnet i stormen etter smitteutbruddet i august.

Selskapet har fått krass kritikk for måten de håndterte utbruddet på, og det pågår for øyeblikket en politietterforskning av smitteutbruddet på MS Roald Amundsen. Politiet vil avklare om straffeloven eller smittevernloven ble brutt i forbindelse med utbruddet.

En granskningsrapport har allerede fastslått at tidsnød, dårlige rutiner, utilstrekkelig risikostyring og mangelfull internkommunikasjon førte til at 29 passasjerer og 42 ansatte testet positivt på coronaviruset.

De største rammes hardest

Andre rederier har også måttet gå drastisk til verks for å holde seg flytende gjennom krisa. Color Line annonserte i starten av september at de må kutte 300 årsverk. Målet er å spare 300 millioner kroner.

Men selv om det også er store utfordringer for selskapet som de fleste nordmenn forbinder med Danmarks-ferier, så er det altså hos cruiseselskapene alarmen for alvor uler.

<strong>KØ:</strong> Fem skip lå i opphuggingskø ved slutten av forrige uke. Ytterligere tre skip er ventet på et seinere tidspunkt. Foto: REUTERS / Umit Bektas / NTB
KØ: Fem skip lå i opphuggingskø ved slutten av forrige uke. Ytterligere tre skip er ventet på et seinere tidspunkt. Foto: REUTERS / Umit Bektas / NTB Vis mer

For det er langt fra sikkert at markedet noen gang kommer tilbake til det nivået det var tidligere. Reve tror for eksempel at det klassiske store amerikanske cruiset, med 5000 rike amerikansk pensjonister, er en saga blott.

- Våre reisevaner kommer til å endre seg. Det er ikke sikkert cruise blir den mest prefererte ferien. De store cruiseskipene var jo nesten flytende byer. Det er den formen som blir rammet mest.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer