Boblerekord

Nordmenn har aldri kjøpt mer musserende fra Vinmonopolet enn gjennom 2019. I disse dager rasker vi med oss bobler for 70 millioner kroner.

REKORD: Allerede før romjulstoppen hadde nordmenn satt rekord i boblekjøp fra Vinmonopolet. Foto: Lise Åserud, NTB scanpix
REKORD: Allerede før romjulstoppen hadde nordmenn satt rekord i boblekjøp fra Vinmonopolet. Foto: Lise Åserud, NTB scanpix Vis mer
Publisert

Allerede før salgstoppen av sprudlevann inn mot nyttårsaften kunne Vinmonopolet notere ny salgsrekord av bobler.

– Lett, lyst og bobler er blitt mer pop i 2019. Det gjelder særlig musserende vin, men også bobler i form av sider og øl, sier kommunikasjonssjef Jens Nordahl til Børsen.

For hele året under ett ligger Vinmonopolet an til en salgsøkning på 0,7 prosent. Men for bobler har veksten inn mot jul vært nær 10 prosent, sammenlignet med fjoråret.

Nå topper det seg

Gjennom desember ligger boblesalget over dobbelt så høyt som ellers i året. Den virkelige salgstoppen er de siste fire dagene før vi for alvor starter nedtellinga til et nytt år.

REKORD: Aldri har vi plukket med oss mer boblevann fra Vinmonopolet, forteller Vinmonopolets kommunikasjonssjef Jens Nordahl.
REKORD: Aldri har vi plukket med oss mer boblevann fra Vinmonopolet, forteller Vinmonopolets kommunikasjonssjef Jens Nordahl. Vis mer

- Basert på fjorårets salgstall regner jeg med at Vinmonopolet kommer til å selge rundt 300 000 liter musserende vin til en verdi av rundt 70 millioner kroner i løpet av romjula. Av dette utgjør champagne rundt 37 000 liter til en verdi av 18 millioner kroner, sier Nordahl.

Han slår fast at musserende er for de store anledninger.

- Nyttårsaften og 17. mai er de store salgstoppene. I snitt gjennom hele året står boblesalget for 7 prosent av det totale volumet. Men på nyttårsaften i fjor var 22 prosent av salget musserende vin, forteller Nordahl.

Boblefest på Oslo vest

Champagne-salget utgjør en halv million liter av de totalt 5,5 millioner liter musserende vin som nordmenn plukker med seg fra polhyllene.

– Det er relativt dyrt og eksklusivt. Billigste champagne koster 225 kroner og medianprisen for de 900 merkene vi fører er rundt 450 kroner for en flaske, sier Nordahl.

Så er da også salget skjevt fordelt.

– De fem butikkene på Oslos vestkant – CC Vest, Aker Brygge, Briskeby, Frogner og Majorstuen – har 4 prosent av det totale salget fra Vinmonopolet her i landet, og hele 17 prosent av champagne-salget, opplyser Nordahl.

Men i svingen rundt jul og nyttår skjer det noe:

Plutselig seiler fjellpol i nærheten av de store alpinanleggene inn på lista over butikker med høyest omsetning i liter og kroner.

- Lille julaften meldte Geilo og Hemsedal seg på med et snitt per kunde like under tusenlappen, helt på høyde med Aker Brygge og Skøyen som hadde et salg pr kunde like over tusenlappen. Det ble for øvrig tidenes nest høyeste salgsdag i Vinmonopolets historie, sier Nordahl.

Juleølsvikt

Trenden med bobler, lyst og lett har også gitt seg et annet – og for Vinmonopolets folk – overraskende resultat. Juleølsalget har fått seg en dupp.

I 2018 ble det solgt 558 000 liter juleøl, mot 551 000 liter i år. Det er en nedgang på 1,3 prosent.

– Dette kommer helt overraskende på oss. Og vi har rett og slett ingen forklaring. Vi forventet faktisk en vekst, men den har uteblitt, sa Nordahl til NTB på selveste julaften.

Alkoholfritt drikke har derimot fortsatt å vokse. Så langt i år er volumet steget med 12,3 prosent fra fjoråret – fra 79 000 liter i 2018 til 89 000 liter i år.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer