Boeing-sjefen har fått sparken

Dennis Muilenburg, administrerende direktør i Boeing, er ferdig i selskapet.

FERDIG: Boeing-sjef Dennis Muilenburg, her avbildet sammen med USAs president Donald Trump, må gå på dagen. Foto: Randall Hill / Reuters / NTB Scanpix
FERDIG: Boeing-sjef Dennis Muilenburg, her avbildet sammen med USAs president Donald Trump, må gå på dagen. Foto: Randall Hill / Reuters / NTB Scanpix Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Selskapet skriver i en pressemelding at Muilenburg er ferdig i stillingen som administrerende direktør med umiddelbar virkning. Styret viser samtidig til at det var de som besluttet at det var nødvendig å gjennomføre endringer i ledelsen.

New York Times skriver at toppsjefen har fått sparken som følge av krisa selskapet har stått i en lang periode.

Trøbbel med 737 Max-fly har gjort 2019 til et marerittår for Boeing. I januar innstiller selskapet produksjonen av flytypen, som er selskapets bestselger. Boeing er USAs viktigste eksportør av industriprodukter.

Muilenburg er blitt kraftig kritisert for håndteringen av den dramatiske situasjonen. Han har ifølge New York Times lovet mer enn han kan holde, noe som har skapt usikkerhet for flyselskapene som har måttet kansellere flyvninger og har tapt flere milliarder i inntekter.

I juli satte Boeing av 40 milliarder kroner til å dekke kostnader som flyselskapene har blitt påført og rapporterte det største tapet i et enkelt kvartal i selskapets historie: 25 milliarder kroner, ifølge NTB.

Rammes hardt

Det blir solgt MAX-fly årlig for flere titalls milliarder dollar, og en stans i produksjonen kan sende sjokkbølger gjennom amerikansk økonomi fordi underleverandørene rammes hardt, skriver New York Times.

Flere hundre MAX-fly som allerede var i full trafikk hos flyselskaper verden over, ble satt på bakken etter at et fly tilhørende Ethiopian Airlines styrtet tidligere i år.

For to år siden styrtet samme type fly i Indonesia. Boeing har fortsatt produksjonen av 737 MAX og har om lag 400 fly på lager, opplyser selskapet.

- En ny retning

Styret har utnevnt nåværende styreleder David Calhoun som ny administrerende direktør. Han vil overta roret 13. januar.

Fram til det vil selskapets finansdirektør Greg Smith fungere som midlertidig administrerende direktør. Samtidig får Boeing også en ny styreleder i Lawrence Kellner.

Styret skriver i uttalelsen at det var nødvendig å gjennomføre en endring i ledelsen for å gjennopprette tilliten til selskapet på veien videre, i forbindelse med å reparere deres forhold til myndighter og kunder.

- På vegne av hele styret er jeg glad for at David har takket ja til å lede Boeing på dette kritiske tidspunktet. Dave har stor erfaring fra bransjen, er en sterk leder og anerkjenner utfordringene vi står overfor. Styret og jeg ser fram til å samarbeide med ham og resten av Boeing-teamet for å sikre at dagen i dag markere en ny retning framover for vårt selskap, skriver selskapets ferske styreleder Lawrence Kellner.

Selskapet bytter dermed både styreleder og administrerende direktør.

- Jeg har stor tro på framtiden til både Boeing og 737 Max-flyene, sier Calhoun.

Børsen kommer tilbake med mer.

Fakta om Boeing-krisa:

* 29. oktober 2018 mistet 189 mennesker livet da et 737 MAX 8-fly fra Lion Air styrtet i Indonesia.

* 10. mars 2019 styrtet et Ethiopian Airlines-fly av samme modell i Etiopia. Alle 157 om bord omkom.

* Før ulykken i Etiopia var det rundt 370 passasjerfly av typen Boeing 737 MAX 8 i drift i verden. 5000 var i bestilling.

* Etter ulykken ble alle MAX 737-fly satt på bakken over hele verden.

* Boeing har oppdatert programvaren på flyene etter at en feil ved manøvreringssystemet MCAS ble knyttet til ulykkene, men USAs luftfartsmyndighet FAA har ennå ikke gitt klarsignal til at flytypen kan tas i bruk igjen.

* I juli satte Boeing av 40 milliarder kroner til å dekke kostnader som flyselskapene har blitt påført og rapporterte det største tapet i et enkelt kvartal i selskapets historie: 25 milliarder kroner.

* I august la flyselskapet Norwegian ned alle rutene fra Irland til USA med 737 MAX. Selskapet varsler i oktober salg av fem av sine 18 MAX-fly.

* I september oppretter Boeing et erstatningsfond på opptil 900 millioner kroner for etterlatte etter de to ulykkene.

* I januar 2020 stanser Boeing midlertidig produksjonen av 737 MAX-fly. Produksjonen har fortsatt inntil nå, og 400 nye fly står på lager

(NTB)

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer