<strong>RAMMES:</strong> Forhandlingene om en ny distribusjonsavtale mellom Discovery og Telia er brutt. Bak lukkede dører er stemningen alt annet enn positiv. Foto: Matti Bernitz
RAMMES: Forhandlingene om en ny distribusjonsavtale mellom Discovery og Telia er brutt. Bak lukkede dører er stemningen alt annet enn positiv. Foto: Matti Bernitz Vis mer

Brutal krangel etter tv-bråk: - Løgn

Full splittelse mellom Discovery og Telia. Er dypt uenige om hvem som faktisk brøt forhandlingene.

Publisert

Tirsdag morgen er det klart at Discovery og Telia-eide Get ikke har blitt enige i forhandlingene. Dermed har 14 kanaler gått i svart for én million tv-kunder.

Fristen var opprinnelig satt til midnatt mandag, men den ble deretter forlenget til klokka 08.00 tirsdag morgen. Like før fristen gikk ut, kunngjorde Telia at Discovery hadde brutt forhandlingene.

Ifølge kommunikasjonsdirektør Espen Skoland i Discovery er det direkte løgn.

- Det stemmer ikke. Jeg fikk beskjed om bruddet gjennom norsk presse, og ble mildt sagt overrasket, sier Skoland til Børsen.

- Hvordan opplevde dere det?

- Uryddig er et dekkende ord. Jeg hadde forventet å høre noe fra dem, før man gikk ut i pressen. Det er den vanlige måten å opptre på når man er i forhandlinger. Dessverre opplevde vi det som nå har skjedd.

Artikkelen fortsetter under:

- Varslet på SMS

Skoland forklarer at Discovery sendte et tilbud til Telia i natt. De tilbød også å forlenge fristen for forhandlingene fram til midnatt i dag.

- Vi hørte aldri tilbake fra dem angående en eventuell utsettelse. Like før fristen gikk ut, fikk jeg tekstmelding fra tre journalister om at Telia hadde sendt ut en pressemelding om at forhandlingene var brutt, sier Skoland til Børsen.

Kommunikasjonsdirektør Henning Lunde i Telia Norge står fast på at Telia har opptrådt etter boka.

- Vi ga tydelig beskjed til Discoverys forhandlingsteam i natt. At informasjonen ikke har nådd fram til Norge fra amerikanske Discovery, må de håndtere internt.

- Merkelig oppførsel

Konflikten knytter seg i all hovedsak til en sterk uenighet rundt verdien på tv-avtalen. Der Discovery ba om høyere kompensasjon, mente Telia og Get at det var uaktuelt å møte kravene slik de sto før fristen gikk ut.

I pressemeldingen hevder Telia å ha gitt et tilbud til Discovery om «en kortsiktig avtale basert på eksisterende vilkår». Også dette avviser Discovery.

- Det stemmer ikke at Telia har tilbudt oss en forlengelse av avtalen vi har på eksisterende nivå.

- Helt hinsides

Lunde forklarer at ovennevnte avtale ble presentert for ei ukes tid siden, men at dette ble «mer eller mindre ignorert» fra Discoverys side.

- Vi har gått veldig langt i et forsøk på å komme Discovery i møte, mens de har stått på stedet hvil. Mellom tre og fire i natt, kommer Discovery med et motbud som er helt hinsides urimelig. De går opp i pris, går tilbake på ting vi har vært enige om og tar inn elementer som aldri har blitt presentert i forhandlingene tidligere.

- Det opplever vi som et taktisk spill, som vi ikke ønsker å være med på. Da meddeler vi raskt tilbake at dette blir oppfattet som et brudd på forhandlingene, hvor de ønsker svarte skjermer og å stenge kundene ute.

Skoland påstår hardnakket at ovennevnte motbud aldri har eksistert.

- Det er direkte løgn. Vi kom med et forslag til en langsiktig avtale, og møtte Telia akkurat like mye som de møtte oss.

Artikkelen fortsetter under:

- Ikke morsomt

Begge parter understreker at de ønsker å få til en løsning. Samtidig er det vanskelig å spå når det eventuelt vil skje.

- Vi ønsker naturligvis en løsning, men det må skje på balanserte premisser. Vi er villig til å se bort fra merkelig oppførsel og sette oss ned ved forhandlingsbordet igjen, sier Espen Skoland.

Lunde påpeker på sin side at Telia-eide Get ønsker å betale «en rettferdig pris», men at det blir «useriøst» av Discovery å kreve flere titalls millioner i økning i forhold til dagens avtale.

- Vi synes selvfølgelig ikke situasjonen er noe morsom, men for oss handler dette om en kamp på vegne av våre kunder. Vi er positive til å finne fram til en løsning, vår dør står alltid åpen, og vi er klare til å forhandle videre med det samme, men premissene må være riktige.

Kompensasjon til kundene

Nå som bruddet er et faktum, lover begge parter å tilby kundene en form for kompensasjon.

- Vi har nylig inngått avtaler med flere store tv-distributører. Get, på sin side, forlanger å betale mindre for innholdet vårt enn resten av markedet. Heldigvis betyr utviklingen i tv-markedet at det finnes flere alternativer, både for oss og tv-seerne. Vi velger derfor heller å tilby alt innholdet vårt til seerne direkte via vår strømmetjeneste Dplay og via de andre norske distributørene framover, sier Skoland.

Telia-eide Get opplyser på sin side at alle Get-kunder vil få 25 ekstra poeng som kan brukes til å velge blant et utvalg av kanaler og strømmetjenester i valgmenyen.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer