KRAFTIG FALL: I løpet av første halvår har det europeiske bilsalget falt med nærmere 40 prosent. Illustrasjonsfoto: Fabian Bimmer / Reuters / NTB Scanpix
KRAFTIG FALL: I løpet av første halvår har det europeiske bilsalget falt med nærmere 40 prosent. Illustrasjonsfoto: Fabian Bimmer / Reuters / NTB Scanpix Vis mer

Brutale tall for bilbransjen

Bilsalget i EU stupte med nær 40 prosent i første halvår.

Coronakrisen har rammet store deler av næringslivet hardt og bredt. Bilbransjen representerer likevel en del av næringslivet som har fått et ekstra brutalt slag i mellomgulvet av den globale krisen.

Som Børsen tidligere har skrevet har bilsalget stupt verden over de siste månedene. Nå viser ferske tall hvor brutal smellen har vært for den europeiske bilbransjen.

I juni ble det registrert 949 722 solgte biler i EU. Det tilsvarer et dramatisk fall på 22,3 prosent sammenliknet med samme måned i fjor, viser tall fra bransjeorganisasjonen European Automobile Manufacturers Association (ACEA).

For årets seks første måneder er tallene langt verre, og viser at salget har stupt med hele 38,1 prosent.

BURSDAGSGAVE: På bursdagen sin fikk denne 9-åringen og en kamerat lov til å låne pappas Ferrari for en kjøretur rundt i nabolaget. Det falt ikke i smak hos politiet. Video: Youtube / Nisham King Vis mer

I løpet av årets første seks måneder ble det registrert i underkant av én million solgte biler i EU - et fall på hele 38,1 prosent sammenliknet med fjoråret. ACEA viser til at bilbransjen nå har opplevd fire måneder på rad med salgsfall man ikke har sett tidligere i Europas bilhistorie.

Salgstallene har vært spesielt stygge i landene som tidlig ble hardest rammet av coronaviruset, Spania og Italia. Der har tilbakegangen i nybilsalg det første halvåret vært på henholdsvis 50,9 prosent og 46,1 prosent. Også store markeder som Frankrike og Tyskland er hardt rammet, med en nedgang på 38,6 prosent og 34,5 prosent i perioden.

Norge blant de beste

Da Børsen omtalte tallene fra april, var det tydelig at det var Norge som hadde klart seg best gjennom coronakrisen - selv om også bilforhandlere her har opplevd et kraftig fall.

I juni var det imidlertid en nedgang på 25,5 prosent, som sørger for at Norge havner et godt stykke ned på lista over salget i EU-landene, pluss Island, Norge, Sveits og Storbritannia.

Men om man ser på salgstallene for årets seks første måneder er det bare Finland (- 21,4 prosent) som har sett et mindre fall enn Norge (- 24,3 prosent).

Totalt er det registrert 59 224 nye biler i Norge i perioden januar til juni, som er en markant nedgang fra fjorårets 78 209 salg i samme periode.

Blant personbilene hadde nullutslippsbilene 44,1 prosent markedsandel i juni, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

- Når nybilsalget har gått ned med rundt en firedel i første halvår, sammenliknet med 2019, så er det mye. Særlig når mange kanskje håpet på en vekst. Men fallet kunne blitt enda høyere. Mange har satt nybilkjøpet på vent, sa OFV-direktør Øyvind Solberg Thorsen i en pressemelding da tallene for Norge ble lagt fram 1. juli.

Bedring å spore

Selv om tallene fortsatt er stygge er det bedring å spore. Frankrike innførte i starten av juni nye insentiver for å øke salget av elbiler i landet. Det får æren for at landet er det eneste i EU som kan vise til en marginal vekst i bilsalg i måneden juni, med 1,2 prosent økning sammenliknet med samme måned i fjor.

I Spania var juni-fallet 37 prosent, i Tyskland 32 prosent og i Italia endte det med et fall på 23 prosent.