HAMSTRING: Dagligvarebransjen er forberedt på at kunder kan komme til å hamstre varer i forbindelse med utbredelse av coronaviruset.
Foto: Tore Meek / Scanpix
HAMSTRING: Dagligvarebransjen er forberedt på at kunder kan komme til å hamstre varer i forbindelse med utbredelse av coronaviruset. Foto: Tore Meek / Scanpix Vis mer

Dagligvarekjedene forbereder seg på mulig hamstring

Dagligvarekjedene har beredskapsplaner på plass for å håndtere konsekvenser av corona-smitte.

Norgesgruppen har innført tiltak både for å hindre smitte og for å møte økt etterspørsel i butikkene, skriver Dagens Næringsliv.

– Slik situasjonen er nå, finnes det ingen grunn til å frykte hamstring. Hvis ting endrer seg og det blir en aktuell problemstilling, vil vi kunne håndtere det også, sier Bård Gultvedt, direktør for næringspolitikk og myndighetskontakt i konsernet.

Coop og Rema har også jobbet med beredskapen.

– Vi vet ikke hvordan folk reagerer, men vi håper folk ikke hamstrer, sier Coops informasjonsdirektør Bjørn Takle Friis.

De to kjedene skjerper hygieneregler i butikkene, på kontor og lagre. De venter spesielt økt etterspørsel etter hygieneprodukter og jobber med å møte kundenes behov.