<strong>KRISESOMMER:</strong> Da pandemien inntraff ble Norwegian tvunget til å parkere 140 fly og permittere rundt 8000 ansatte. Det har fått dramatiske økonomiske konsekvenser. Avbildet er konsernsjef Jacob Schram og informasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
KRISESOMMER: Da pandemien inntraff ble Norwegian tvunget til å parkere 140 fly og permittere rundt 8000 ansatte. Det har fått dramatiske økonomiske konsekvenser. Avbildet er konsernsjef Jacob Schram og informasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer

Desperat kamp mot kollaps: - Grusomt

Norwegian står i tidenes økonomiske bakrus. Ingen vet om flygiganten overlever vinteren.

Publisert

- Vi trenger mer penger for å komme oss gjennom vinteren, er det krystallklare budskapet fra konsernsjef Jacob Schram.

Fredag la flyselskapet Norwegian fram en skrekkrapport som konkluderte med et katastrofalt underskudd på 4,8 milliarder kroner før skatt i første halvår. Resultatet er kraftig påvirket av coronapandemien og påfølgende reiserestriksjoner.

I de kritiske sommermånedene alene tapte selskapet 1,5 milliarder kroner før skatt. Overfør Børsen erkjenner Schram at rapporten ikke er noe annet enn dyster lesning.

- Nei. Antall kunder i første halvår var 71 prosent lavere enn i et normalår. Sånn sett var nok resultatet ventet både fra dere og selvfølgelig oss.

Skal redusere

Norwegian jobber nå på spreng med en ny strategi som skal sikre en lønnsom bedrift i framtida. Målet er å være tilbake i full produksjon i 2022 - med enkelte forbehold.

- Vi har hatt i overkant av 150 fly. De nye planene innebærer 110 fly, så det vil uansett bli en reduksjon. I det korte bildet handler det om å operere med 20 fly nå, og kanskje 30 gjennom vinteren. Så får vi bare håpe og tro at neste sommer blir mye bedre enn hva den har vært i år - at vi ser en gradvis opptrapping, sier Schram.

- Trenger drahjelp

Men for å komme seg til neste sommer, må Norwegian overleve en skjebnesvanger vinter. Den byr på turbulente forhold, skal vi tro flyanalytiker i Winair, Hans Jørgen Elnæs.

- Norwegian trenger den samme drahjelpen som de svenske og danske myndighetene har gitt SAS. Hvis de får dette, ser det ikke helt bekmørkt ut i enden av coronatunnelen, sier han til Børsen.

- Hvor lenge kan de holde ut?

- Det er vanskelig å svare sikkert på, men én ting er sikkert: De trenger både kapital fra markedet og støtte fra myndighetene for å fly seg sikkert gjennom vinteren.

Utelukker ikke varsel

Etter at krisa brøt ut, har Norwegian vært gjennom en omfattende restrukturering. I mai fikk selskapet tilgang til en statlig lånegaranti på til sammen tre milliarder kroner. I juli ble det klart at flygiganten hadde konvertert 420 millioner i gjeld til aksjer. Så ble bønnene hørt med en utvidelse av permitteringsordningen til 52 uker.

Likevel står selskapet overfor en blodig kamp for overlevelse.

- Når vi lanserer en ny organisasjon, som skal være ferdig definert i oktober, så vil den være i størrelsesordenen 25-35 prosent mindre enn den vi har i dag, sier Schram.

- Heldigvis er permitteringsordningen utvidet til slutten av mars. Hvis den ikke blir utvidet enda mer, må vi effektuere hvordan organisasjonen skal se ut.

- Så du kan ikke utelukke et oppsigelsesvarsel?

- Nei, det kan jeg ikke. Det er ingen som har en sikker jobb i selskapet eller i flybransjen for øvrig. Dette handler om å tilpasse kostnader og etterspørsel.

- Hva slags tiltak står på trappene for Norwegian nå?

- Vi har jobbet gjennom hele sommeren med å konvertere gjeld til egenkapital. Nå skal vi jobbe videre med leasinghus. Vi skal jobbe med bankene for å få utsatt renter og avdrag. Veldig mye er oppnådd, men vi må ha en restrukturering fase 3. Eksakt hvilke elementer det blir, og størrelsen på den, er for tidlig å si noe om.

- Må fortsette å levere

Flyanalytiker Elnæs legger ikke skjul på at Norwegian har lagt ned en «formidabel innsats» for å kutte operasjonelle kostnader.

- Lavprissegmentet deres er bedre enn Wizz Air og Ryanair sitt. Det er et meget godt tegn fra Norwegian, og tyder på at de har kontroll. Men de må fortsette å levere på kostnadskutt, sier han.

- Hvordan vil du betegne situasjonen de står i?

- Jeg har vært mest opptatt av de operasjonelle kuttene. Der har de levert over all forventning. Når vi ser på det underliggende for halvåret, tror jeg situasjonen er på lik linje med de andre selskapene: Grusom.

- Hva må de gjøre for å dra dette i land?

- Norwegian må se framover, og fortsette å levere på kostnadskutt. De er tydelig på at langdistanseflåten reduseres, og at fokuset blir på innenlandsreiser og reiser i Norden. De må ha en konservativ kapasitetsøkning og samtidig møte SAS, som er på hugget og klare for å styrke sin posisjon i Skandinavia og Norge. Det er viktig at de ikke får et for langt forsprang fra Norwegian.

Nøyaktig hvor lenge Norwegian kan holde seg flytende, slik situasjonen er i dag, henger altså foreløpig i løse lufta.

- Vi er takknemlige for lånegarantien fra den norske regjeringen, men vi har sagt helt fra starten at dersom coronasituasjonen fortsetter gjennom sommeren og under høsten, så kommer vi til å trenge mer penger. Det har den gjort. Vi er i dialog med myndighetene, og vi kommer også til å jobbe med de andre partene, både leverandører, leasinghus og så videre, for å sette sammen en ny pakke som tar oss gjennom vinteren.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer