MILLIARD-GARANTI: SAS har fått milliardgaranti fra Danmark og Sverige. Nå krever flere at norske myndigheter umiddelbart tar liknende grep. Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix
MILLIARD-GARANTI: SAS har fått milliardgaranti fra Danmark og Sverige. Nå krever flere at norske myndigheter umiddelbart tar liknende grep. Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix Vis mer

Desperat milliardjakt: - Det er kritisk

Flyselskapene kjemper en desperat kamp for å sikre seg hjelp i møte med coronakrisa. Nå ropes det etter umiddelbare tiltak fra regjeringen.

- Situasjonen er svært kritisk, og det blir mer kritisk for hver eneste dag som går, sier Parat-leder Unn Kristin Olsen til Børsen tirsdag kveld.

Budskapet er at tiden er i ferd med å renne ut, og nå krever hun at regjeringen presenterer sin redningspakke for norske flygiganter så fort som mulig.

- Vi krever en løsning allerede i morgen, sier hun.

Full stopp

I løpet av kort tid har norske myndigheter, i likhet med en stadig lengre rekke land, innført de mest dramatiske tiltakene siden krigen. Det har skjedd som følge av spredningsfaren av coronaviruset og sykdommen covid-19.

Flere land har stengt grensene sine og trafikken ved mange flyplasser har nærmest stoppet fullstendig opp.

Den alvorlige situasjonen har ført til katastrofevarsler for flere næringer, og det har blitt stadig mer åpenbart at konsekvensene kan bli dramatiske.

Flyanalytiker Jan Ohlson varslet i helga at SAS ikke er mange uker fra konkurs, med mindre de får umiddelbar hjelp. SAS-sjef Rickard Gustafson varslet at «et flyselskap som ikke har billettinntekter» ikke kan vare lenge, samme dag som han kunngjorde at inntil 10 000 av selskapets ansatte permitteres.

Norwegian varslet på sin side mandag ettermiddag at selskapet kansellerer 85 prosent av flygingene og permitterer 7300 ansatte. Selskapets konsernsjef Jacob Schram beskrev situasjonen for Norwegian som «helt kritisk».

Widerøe kutter halvparten av selskapets normale trafikk og har besluttet at minst 1000 ansatte skal permitteres.

Får milliardhjelp

Når inntektene synker mot null, er det mange som blir bekymret i en bransje med store løpende utgifter.

Det var derfor stor stemning hos SAS da det tirsdag kveld ble kjent at Sverige og Danmark stiller opp med garantier på til sammen tre milliarder svenske kroner for å hjelpe det kriserammede selskapet.

- Dette er et viktig første steg for oss. Det kommer nå tydelige signaler fra myndighetene i både Danmark og Sverige om at de vil sikre kritisk infrastruktur i Skandinavia, og det er et positivt signal, sier Torbjørn Wist, finansdirektør i SAS, til Børsen.

Han beskriver selskapets dialog med eierne den siste uka som god.

- Tiltakene som svenske og danske myndigheter har kommet med nå, sammen med tiltak på avgiftslette også i Norge, er initiativ vi setter stor pris på. Det er med på å lette en veldig presset situasjon, som coronaviruset har skapt, sier Wist og legger til:

- Dette gir oss litt mer pusterom og evner til å komme gjennom denne krevende situasjonen.

Han ønsker ikke å si noe om hvor lenge situasjonen kan fortsette før det blir kritisk for selskapets overlevelse, men sier at støtten fra svenske og danske myndigheter oppleves som et viktig signal om at SAS fortsatt skal være operative på den andre siden av coronakrisa.

- Ingen er tjent med en situasjon hvor det ikke kommer inn noen inntekter, samtidig som det fortsatt er kostnader og utbetalinger man må dekke. I en slik situasjon så er lånegarantier et viktig bidrag, sier han.

PRESSEKONFERANSE: Konsernsjef Rickard Gustafson sier at selskapet nå befinner seg i en krise. Video: NTB Scanpix Vis mer

Ber om det samme

Hos SAS' norske hovedkonkurrent og erkerival Norwegian, sitter en presset konsernsjef og ber en bønn om at norske myndigheter stiller opp med tilsvarende milliardgarantier.

- Nå har svenske og danske myndigheter kommet med en betydelig redningspakke til SAS i form av likviditet som gjør det mye enklere for Norwegians største konkurrent å komme seg gjennom denne krisen, sier Schram i en pressemelding tirsdag kveld.

SLITER: Politiet i Benidorm sliter med å få turistene til å følge Spanias restriksjoner for å hindre smitte av coronaviruset. Bilder fra AP. Vis mer

Selskapet sleit allerede i motvind da coronaviruset dukket opp og lammet flytrafikken over store deler av verden. I løpet av de siste 30 dagene har flyselskapet mistet nær 80 prosent av markedsverdien.

- Norwegian er et norsk selskap som trenger tilsvarende hjelp fra norske myndigheter for å kunne trygge norske arbeidsplasser, infrastruktur og verdiskaping. Vi er glade for at regjering og Storting har sagt de vil gjøre alt som er nødvendig for å redde norske selskaper og norske arbeidsplasser gjennom denne krisen og vi håper nå at det raskt kommer tilsvarende tiltak for Norwegian i form av en kredittfasilitet, sier Schram videre.

Det har foreløpig ikke lykkes Børsen å få ytterligere kommentarer fra Norwegian-sjefen tirsdag kveld.

Tirsdag morgen kunne NTB melde at statlig kjøp av aksjer i Norwegian kan komme på bordet som en løsning for å berge den norske flygiganten fra konkurs.

Nyhetsbyrået viser til kilder på at en uformell diskusjon allerede er i gang i de politiske miljøene om statlig kjøp av aksjer i Norwegian, som et mulig siste alternativ for å sikre flyselskapets overlevelse.

Nyheten førte til at selskapet skjøt til værs på Oslo Børs med hele 21,97 prosent i dag.

- Komplisert

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs er blant dem som slår fast at den norske regjeringen bør stille opp med betydelig nødhjelp. Men, sier han:

- Statlig overtakelse vil være en komplisert operasjon. Og staten har neppe noe ønske om å eie et flyselskap, sier Elnæs til Børsen.

Elnæs mener at det ikke bare vil handle om å berge Norwegian, SAS og Widerøe gjennom den akutte coronakrisa, men også å bidra til at selskapene er levedyktige når støvet legger seg.

- Nå rykker flere myndigheter ut med krisepakker til sine flyselskap. Det kan fort bli David mot Goliat dersom Norwegian - og etter hvert SAS - bare får delvis støtte og andre aktører får betydelige krisepakker, sier analytikeren og understreker:

- Det er viktig at norske myndigheter leser dette bildet.

Krever krisepakke

Parat-leder Unn Kristin Olsen mener den norske regjeringen nå må komme på banen, brennkvikt.

- Når svenske og danske myndigheter nå har klart å stille opp med en krisepakke, så må også den norske regjeringen klare å områ seg for å komme på banen umiddelbart. Den første krisepakken for store bedrifter er ikke nok for å redde luftfarten, som må få en egen krisepakke, mener hun.

Dersom Norge skal kunne beholde norsk luftfart og de mange tusen arbeidsplassene som er tilknyttet bransjen, også etter coronakrisa, er man avhengig av at det tilføres likviditet umiddelbart, mener Olsen.

- Regjeringen må komme på banen med penger til Norwegian og Widerøe med en gang. For å redde norsk luftfart så trengs det nå, ikke om ei uke eller to. Når denne krisen en gang er over, så er vi avhengig av at det fortsatt finnes norske selskap som kan fly i Norge. Det er ingen som ønsker fortsatte unntakstilstander etter at denne krisen er over.

Hun er overbevist om at regjeringen har forstått alvoret i situasjonen, ei uke etter at Parat møtte samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) til et krisemøte om norsk luftfart. Nå mener hun regjeringen bør prioritere å redde norsk luftfart.

- Jeg skal ikke si hvor, når eller om de vil gå konkurs. Men vi vet hva som skjer i Norge med selskaper som er i en presset økonomisk situasjon, og som ikke har kommende inntekter, sier Olsen advarende.