- Det er en fantastisk dag

Bjørn Kjos etter kriseplanen.

NORWEGIAN: Tidligere konsernsjef i Norwegian, Bjørn Kjos, er fornøyd med hvordan han arvtakere har jobbet under coronakrisen. Video: Lars Eivind Bones. Reporter: Nicolai Eriksen Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- Jeg er kjempeglad. Det er en fantastisk dag, sier Bjørn Kjos utenfor Norwegians hovedkvarter på Fornebu.

- Vi har mange tusen fantastiske medarbeidere, og de er veldige glade for at de nå har en sikrere framtid enn de ellers ville hatt, sier Norwegian-gründeren.

Han møter pressen etter at aksjonærene i dag stemte ja til selskapets kriseplan i en ekstraordinær generalforsamling.

Spilte rolle i helga

Norwegian-sjef Jacob Schram har vært gjennom en beintøff uke. Han har måttet overtale både obligasjonseiere, leasingselskaper og aksjonærene til å være med på selskapets forslag til kriseplan. Ellers ville det vært kroken på døra for flyselskapet.

Bjørn Kjos, som i dag er ansatt som rådgiver i Norwegian, sier han ikke har hatt tid til å være nervøs. I stedet har han konsentrert seg om å bidra der han kan.

- Ledelsen greier dette mye bedre enn meg. Og så har jeg hatt en del kontakt med småaksjonærene, sier Kjos.

En gruppering av småaksjonærene varslet i forrige uke at de kunne komme til å stemme ned ledelsens redningsplan. I helga snudde de etter samtaler med Mr. Norwegian selv.

- Overlever ikke med fly på bakken

Til tross for at Norwegian nå etter alt å dømme får tilgang på krisepakken i form av statsgarantier for lån på 2,7 milliarder, sier Kjos at det nå er viktig å få tilført likviditet.

- Det er ingen flyselskap som greier å overleve av parkerte fly. De må ha likviditet til å komme gjennom denne krisa, sier han.

- Hvordan har det føltes å stå på sidelinja i en sånn periode? spør Børsen.

- Jeg har vært veldig fornøyd med den jobben de har gjort. Det er en fantastisk gjeng inne der. Geir Karlsen kan jo disse tingene ut og inn fra sine tidligere erfaringer i andre selskaper. Jacob er på, og de har gjort en kjempejobb.

FRAMTIDEN: Konsernsjef i Norwegian, Jacob Schram, forteller om framtiden til flyselskapet. Reporter: Halldor Hustadnes. Foto: Bjørn Langsem. Vis mer

- Har det vært vond å se på den krevende perioden?

- Nei, jeg har hatt veldig stor tillit til at de gjørt de rette tingene. Vi må ikke bygge et selskap som varer i tre måneder, vi må bygge et selskap for framtida. Vi vet ikke hvor lenge denne krisen varer eller hvor lenge kontinentene er stengt. Så vi må ta høyde for at vi har tilstrekkelig ressurser for å gå gjennom en lang periode.

- Hva er da den største faren for Norwegian på veien videre?

- Det er et spørsmål som jeg tror treffer alle selskaper: Hvor lenge varer egentlig stengingen av landene og kontinentene. Det er ingen flyselskaper som overlever ved å ha flyene på bakken.

Vil kjøpe seg opp igjen

Norwegian-aksjen steg i dag til himmels etter at redningsplanen var et faktum. Det til tross for at aksjonærenes eierskap vannes kraftig ut gjennom avtalene som er gjort med leasingselskapene og obligasjonseierne.

Bjørn Kjos har den siste tida solgt seg helt ut av Norwegian, men avviser at han er helt ute. Han vil derimot ikke kommentere hvor stor eierandel av selskapet han sitter på i dag.

På spørsmål om han vil kjøpe seg opp igjen, svarer Kjos:

- Jeg tror det er en veldig god mulighet til å se framtida lyst i møte.

«Nye Norwegian»

Når Norwegian nå har ristet av seg konkursspøkelset, er det ventet at «Nye Norwegian» blir mindre enn den hurtigvoksende giganten av et lavprisselskap har vært hittil.

- Det er ganske naturlig, for det vil ta tid å komme over disse restriksjonene. Vi vet ikke når landene åpner. Vi har en stor internasjonal operasjon, ikke minst mellom kontinentene. Så jeg tror det er veldig klokt å ta et langsiktig perspektiv på dette.

Kjos måtte også svare på kritikken om selskapets skyhøye gjeld og lave egenkapital under hans ledelse.

Den tidligere Norwegian-sjefen svarer at de aldri ville tatt opp så høye lån hvis det ikke var for de gode betingelsene gjennom statsgaranterte lån.

- Du ville aldri tatt et vanlig banklån for å kjøpe de flyene. Men skal du kjøpe fly, så må du låne penger, sier Kjos.

Han viser også til problemene selskapet opplevde både med de nye Dreamliner-flyene og ikke minst katastrofen rundt Boeing 737-Max.

- I ettertid så kan du si at vi skulle ikke kjøpt nye fly. Vi skulle bare flydd gamle fly, sier Kjos.

- Angrer du på alt?

- Det er «water under the bridge», som jeg sier. Den gang var det en fornuftig vurdering. Hadde vi visst det i dag, så hadde vi aldri gjort det når du vet hvordan den operasjonelle risikoen slo ut. Men vi trodde at dette var så erfarne fabrikker at de ville fikse det med motorene.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer