LOJALE: SAS' fast track er et tilbud til noen av selskapets mest lojale kunder. Ikke alle er like fornøyd med ordningen. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
LOJALE: SAS' fast track er et tilbud til noen av selskapets mest lojale kunder. Ikke alle er like fornøyd med ordningen. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix Vis mer

«Diamant-kunde» tordner etter å ha havnet i kø

«Jeg betaler dobbelt så mye som en ordinær reisende fordi jeg ønsker denne servicen, men den fjerner Avinor».

Mange norske flyreisende har trolig kjent på en mild form for misunnelse, når de har sett passasjerer med det rette kortet suse forbi den lange innsjekkingskøen på en av landets mange flyplasser. Trygt på innsida kan kundene med de mest blinkende medlemskortene slå seg ned i det som skal være en luksuriøs lounge hvor de finner gratis mat og drikke.

For med et gull- eller diamantkort fra et av de store flyselskapene skal det følge en hel del goder. Men i en fersk klage til Oslo Lufthavn gjøres det klinkende klart at ikke alle av SAS' «elite-kunder» er like fornøyde.

En kvinne, som beskriver seg selv og sin kjære som diamant-medlemmer hos SAS, gjør det klart at hun ikke har noe ønske om å bli blandet med vanlige reisende når de står i hurtigkøen, også kjent som «fast track», på Oslo Lufthavn, skriver Flysmart24.

«Jeg bruker fast track, og går gjennom slusen. Når man er vel gjennom, ser man at bånd fra ordinære reisende er åpen. Alle kan benytte fast track, hvilket betyr at vi som SAS-reisende ikke får det vi betaler for. Vi må stå i kø og vente, og ingen står ved båndet og følger med hvem som kommer inn som fast track-kunder», skriver kvinnen i sin klage til Oslo Lufthavn, ifølge nettstedet.

Kvinnen opplyser at både hun og hennes «kjære» har diamant-kort hos SAS, og at de er i sikkerhetskontrollen mellom to og tre ganger hver uke.

ROBOTKOFFERT: Glem trillekofferter. Dette er kofferten som kan gjøre reisen din langt mer behagelig. Video. CNN Vis mer

- Betaler dobbelt så mye

Dersom det ikke er reisende som har betalt for tjenesten i fast track-køen, mens det er lengre køer i den ordinære sikkerhetskontrollen, har Nokas-kontrollørene anledning til å sluse inn passasjerer også der, opplyser Avinor til Børsen.

Dette skal imidlertid ikke forekomme hvis det er gullkunder på vei.

«Jeg betaler dobbelt så mye som en ordinær reisende fordi jeg ønsker denne servicen, men den fjerner Avinor», fortsetter kvinnen i sin klage.

Kommunikasjonssjef Joachim Westher Andersen i Avinor sier at de tar klagen på alvor, og beklager hendelsen.

- Fast track skal være et tilbud til alle SAS-kunder som betaler for det, og det skal gi en forutsigbarhet om rask tid gjennom sikkerhetskontrollen. Hvis vi ser at det ikke er noen reisende som er i fast track, så kan de som jobber i Nokas ventilere - eller slippe gjennom - reisende som ikke har betalt for fast track, forutsatt at det ikke går på bekostning av dem som står der, sier han og legger til:

- Men så ser vi av denne klagen at akkurat det har skjedd her. Det er beklagelig. Når noen betaler for denne tjenesten så skal det gå fort.

- Flere tilfeller

Andersen understreker at Avinor får svært få klager om dette årlig. Kvinnen er imidlertid ikke helt alene om å irritere seg. Børsen har fått innsyn i en annen klage fra januar i år, hvor en mann viser til flere tilsvarende opplevelser.

«Ved flere tilfeller har jeg opplevd at når jeg kommer til fast tracken før sikkerhetskontrollen, så har deres personale fylt den opp med mennesker som skal være i den vanlige køen. Dette gjør at vi som flyr ofte, med kort tid, og som dessuten kjøper dyrere billetter for å få den servicen, havner i lang kø. Da forsvinner hele poenget. Jeg antar at SAS betaler ekstra for dette», skriver vedkommende.

Avinor svarte den gang med å vise til at praksisen på lufthavnen er at Nokas kan ventilere inn ordinære passasjerer til fast track ved lav trafikk, for å utnytte ledig kapasitet.

«Vi beklager at du hadde denne opplevelsen, og jeg vil informere både Nokas og vår Fast Track-ansvarlige om din observasjon», skrev Avinor i sitt svar til mannen.

HIMMELTALL: En noe uvanlig flytur ble foretatt av SAS for å markere siste tur med den gamle arbeidshesten Boeing 737-600. Video: Flightradar24 - Klipp: Per Ervland / Dagbladet TV Vis mer

Får skryt

Andersen viser til at gjennomsnittlig ventetid i den ordinære sikkerhetskontrollen på Oslo Lufthavn var på under 6 minutter i 2019, og at fast track lå godt under det igjen.

- Smidigheten i sikkerhetskontrollen er viktig for oss. Vi får som sagt svært få klager på dette, men denne klagen er registrert og tatt opp med dem som har ansvaret. Målet er å unngå at dette skal gjenta seg i framtida.

Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS sier at det ikke skal være mer enn fem minutter kø i fast track.

- Vi er stort sett fornøyd hvordan Nokas og Avinor takler denne fleksibiliteten. En sjekk mot statistikken viser også at kvaliteten er bra på Oslo Lufthavn og i Norge generelt, sier Johansen til Flysmart24.

Andersen i Avinor sender skryt tilbake i motsatt retning.

- Det gjør vi blant annet fordi vi samarbeider godt med SAS. Når folk klager til oss så havner ikke klagen i en bunke uten at vi gjør noe med det. Målet er at de som kjøper fast track skal oppleve at dette er noe som har en verdi.

Han mener at både gullkort-kunder og reisende som må finne seg i å gå gjennom den vanlige sikkerhetskontrollen kan forvente korte køer på flyplassen.

- Det er et av fokusområdene vi som flyplass bruker mye tid på. I gjennomsnitt er det 80 000 mennesker som reiser til og fra Oslo Lufthavn hver dag. Rundt 40 000 av den går gjennom utgående sikkerhetskontroll. Da er det nesten uunngåelig at det kommer en klage eller to, selv om målet er null.