STRÅLENDE: Konsernsjefen sier til Børsen at Norwegian lå an til et strålende år, før coronakrisen rammet brutalt. Video: NTB Scanpix. Vis mer

Drakamp om Norwegian-gjelda

Forvalter Tom Hestnes mener flyutleierne må bidra til å løse Norwegians gjeldskrise. Nå er drakampen om regninga i gang.

Norwegian-sjef Jacob Schrams kamp mot klokka for å få kontroll på flyselskapets astronomiske gjeld utløser en drakamp mellom kreditorene.

Mens de færreste ser seg tjent med at Norwegian går konkurs, er heller ingen interessert i å bidra med større lettelser enn de andre.

Nå mener noen av obligasjonseierne som gjennom fire obligasjonslån til sammen har cirka fem milliarder kroner i utestående lån at også leasingselskapene - de som leier ut fly - må bidra med noe.

- Alle må gi

- Vi regner med at det er en kollektiv tanke som gjelder når staten søker rentelettelser fra finansielle kreditorer, at alle må gi. Norwegian-ledelsen spiller nok litt ball med alle nå, sier Tom Hestnes til Dagbladet og Børsen.

Hestnes er seniorporteføljeforvalter i Alfred Berg Kapitalforvaltning, et selskap som har andeler i tre av fire Norwegian-obligasjonslån.

- Kan leasingselskapene bli nødt til å senke leieprisene?

- Jeg mener definitivt myndighetene burde kreve dette, men om de faktisk gjør det gjenstår å se, sier Tom Hestnes.

GIEK: Flyutleiere må bidra

Med ei rentebærende gjeld på 58,2 milliarder kroner og bare fire milliarder i kontanter ved årsskiftet, slåss Norwegian med ryggen mot veggen.

De fleste fly er satt på bakken og det aller meste av inntektene er borte på grunn av corona-krisen.

JOBBER PÅ SPRENG: Finansdirektør Geir Karlsen og konsernsjef Jacob Schram i flyselskapet Norwegian jobber på spreng for å få selskapets kreditorer til å si ja til en betalingsutsettelse fram til 30. juni. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix
JOBBER PÅ SPRENG: Finansdirektør Geir Karlsen og konsernsjef Jacob Schram i flyselskapet Norwegian jobber på spreng for å få selskapets kreditorer til å si ja til en betalingsutsettelse fram til 30. juni. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix Vis mer

Den 19. mars lovte regjeringen selskapet en garantipakke på til sammen tre milliarder kroner. Men i så fall krever staten at alle «finansielle kreditorer» må ettergi renter og utsette avdrag fram til 30. juni.

Overfor Dagbladet bekrefter Garantiinstituttet for eksportkredit (GIEK) fredag ettermiddag at leasingselskapene omfattes av dette kravet. Dette er en forutsetning for at Norwegian skal få tilgang til andre del av statsgarantien på totalt tre millarder, som er på 1,2 milliarder kroner.

Dagbladet har også spurt GIEK om dette betyr at flyutleierne må avstå fra flyleie fram til 30. juni.

«Ut fra kravene som er satt for transje 2 så er svaret ja på begge dine spørsmål», skriver GIEKs kommunikasjonssjef Allon Groth til Dagbladet.

DIALOG: «Vi har dialog både med leasingselskaper og lånegivere for å imøtekomme myndighetens krav og sørge for nødvendig likviditet i perioden fremover», skriver Norwegians kommunikasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen.
Foto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix
DIALOG: «Vi har dialog både med leasingselskaper og lånegivere for å imøtekomme myndighetens krav og sørge for nødvendig likviditet i perioden fremover», skriver Norwegians kommunikasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix Vis mer

Jobber på spreng

Gjeld til leasingselskaper er den største delen av Norwegians gjeld, med 34 milliarder kroner ved årsskiftet. Denne gjelda er beregnet ut fra framtidige leieforpliktelser.

«Vi har dialog både med leasingselskaper og lånegivere for å imøtekomme myndighetens krav og sørge for nødvendig likviditet i perioden fremover», opplyser Norwegians kommunikasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen til Dagbladet.

Dermed er det mye å gjøre for konsernsjef Jacob Schram, som nå jobber på spreng for å få kreditorene til å godta statens krav om renteettergivelse og betalingsutsettelse fram til 30. juni.

Spredt verden over

Et problem er at det er så så mange kreditorer, og at de er spredt over hele verden.

For konsernsjef Jacob Schram og finansdirektør Geir Karlsen kan det bli krevende å i det hele tatt lokalisere alle sammen i tide.

For eksempel selges andeler i obligasjonslånene på børsen - uten at det gjøres offentlig kjent hvem som kjøper dem. Allerede i mai kommer flere rentebetalinger, ihvertfall til tre av fire av obligasjonslånene.

Obligasjonseierne representeres av Nordic Trustee i Oslo.

Slik Dagbladet har skrevet, er det hittil ikke innkalt til obligasjonseiermøter, som er de foraene som kan si ja eller nei til endringer i betalingsvilkårene.

Dagbladet har kontaktet to av Norwegians leasingselskaper om denne saken, hittil uten å få svar.