- Ekstremt uheldig

Corona slår tilbake mot påstandene.

<strong>SVARTMALT:</strong> Navnelikheten til Coronaaviruset har skapt hodebry for selskapet bak ølmerket Corona. Nå rykker produsenten ut for å avklare situasjonen. Foto: NTB Scanpix
SVARTMALT: Navnelikheten til Coronaaviruset har skapt hodebry for selskapet bak ølmerket Corona. Nå rykker produsenten ut for å avklare situasjonen. Foto: NTB Scanpix Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Coronaviruset har foreløpig gitt store utslag på verdensøkonomien. Selskaper i både inn- og utland har varslet om konkurs-frykt, logistikkutfordringer, lavere etterspørsel og negative resultater.

For kort tid siden ble det rapportert at også ølsorten Corona har fått kjenne de negative konsekvensene av virusets herjinger. Selv om det ikke finnes noen sammenheng mellom viruset og ølmerket, viser søkestatistikk fra Google at mange har lett etter en kobling.

Nå rykker Constellation Brands, som produserer og markedsfører Corona, ut i et forsøk på å oppklare den faktiske virkningen viruset har hatt for virksomheten.

Detalj i skyggen

Forrige uke viste flere internasjonale medier, deriblant CNN, til en undersøkelse utført av 5W Public Relations.

Den konkluderte med at én av tre amerikanske øldrikkere vegrer seg for å kjøpe ølet med samme navn som viruset. Informasjonen spredte seg som ild i tørt gress på sosiale medier, men bak den tilsynelatende PR-katastrofen, havnet en ørliten detalj i skyggen.

Tar beina fatt: Merk deg ordet «Wuhan Shake». Det er den nye virale trenden på hvordan man kan hilse på andre mennesker uten å bli smittet av Corona. Video: Endre Vellene / Dagbladet Vis mer

Undersøkelsen baserer seg kun på svar fra drøye 700 personer. Blant det ukjente antallet som bekreftet at de vanligvis drikker Corona, sa bare fire prosent av de ville slutte å kjøpe nevnte sort.

Rundt samme tid rapporterte The Independent at selskapet som eier Corona-ølet, AB InBev, styrer mot de verste kvartalsresultatene på ti år.

- Feilinformasjon

President og administrerende direktør i Constellation Brands, Bill Newlands, hevder at situasjonen slettes ikke er like svartmalt som den framstår.

- Det er ekstremt uheldig at nylig feilinformasjon har sirkulert i tradisjonelle og sosiale medier - uten nærmere undersøkelser eller validering. Disse påstandene gjenspeiler rett og slett ikke våre resultater, skriver han i en pressemelding.

Corona-eier AB InBev rapporterte på tampen av februar at selskapet hadde tapt 170 millioner dollar, rett under 1,6 milliarder norske kroner, i Kina siden virusutbruddet startet.

- Fryktelig

Nå presiserer Newlands at salget av Corona Extra, det mest populære ølet, faktisk økte med 5 prosent i USA de fire ukene før 16. februar. Dette er nesten dobbelt så mye som trenden har vært det siste året.

- Vår virksomhet fortsetter å prestere veldig bra. I motsetning til mange av våre konkurrenter, skjer salget av våre ølsorter nærmest utelukkende i det amerikanske markedet. Vårt selskap har ikke stor eksponering mot det internasjonale markedet, som eksempelvis i Kina, som er blitt hardest rammet i denne situasjonen, skriver han og fortsetter:

- Våre tanker og bønner går til dem som er berørt av det fryktelige viruset og vi håper innsatsen for å begrense spredningen snart lykkes.

Artikkelen fortsetter under:

CORONA: Legen Harald Meling Dobloug svarer på lesernes spørsmål om coronaviruset covid-19. Foto: NTB Scanpix. Programleder: Emilie Rydning. Klipp: Elias Kr. Zahl-Pettersen Vis mer

- Sliter

Om det er navnelikheten som er årsaken til nedgangen i Kina, er derimot lite trolig. AB InBev tror inntektsfallet skyldes at kinesere unngår å gå ut, av frykt for å bli smittet av coronaviruset. Det skal heller ikke bare være Corona som sliter. Flere barer og restauranter har måttet stenge dørene etter dårlig salg, ifølge Independent.

- Vår business handler om å gå på restaurant eller nyte utelivet, å gå ut med venner - og det er snart på vei tilbake til normalen. Vi forbereder oss på en bølge når ting er tilbake til normalen, uttalte selskapets administrerende direktør, Carlos Brito til CNBC forrige uke.

Børsen har kontaktet Philip van der Stegen, leder for norgeskontoret i selskapet AB InBev. Han har ingenting å tilføye i denne saken.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer