<strong>UTSKJELT:</strong> Den upopulære mediemogulen Rupert Murdoch er igjen i hardt vær. Denne gangen får han så hatten passer av en tidligere australsk statsminister. Foto: AP Photo / Mary Altaffer / NTB
UTSKJELT: Den upopulære mediemogulen Rupert Murdoch er igjen i hardt vær. Denne gangen får han så hatten passer av en tidligere australsk statsminister. Foto: AP Photo / Mary Altaffer / NTB Vis mer

«En kreftsvulst på demokratiet»

Mediemogulen Rupert Murdoch er igjen i hardt vær. Denne gangen er det australierne som har lagt ham for hat.

Publisert

Mediemogul Rupert Murdoch (89) har igjen havnet i hardt vær, et snaut tiår etter at avisa hans News of the World var i sentrum for en stor skandale i Storbritannia.

- Arrogant kreftsvulst

Denne gangen er det australiere som har lagt Murdoch og hans medieimperium for hat. Tidligere statsminister for det australske arbeiderpartiet, Kevin Rudd, står nå i spissen for en underskriftskampanje som krever en gransking av Murdochs medieimperium.

- Sannheten er at Murdoch har blitt en kreftsvulst, en arrogant kreftsvulst på demokratiet, sier Rudd om Murdochs imperium.

Over 90 000 mennesker har så langt skrevet under på underskriftskampanjen mot Murdoch, som på tross av sitt amerikanske statsborgerskap ble født i Australia.

For tidligere statsminister Rudds del handler det hele om at han mener Murdochs selskap News Corp favoriserer høyresiden.

- I Australia er det for mange mennesker, både innen politikk og journalistikk og i samfunnet for øvrig, som ikke tør si fra om at dette er galt. De frykter Murdoch-imperiet, sier Rudd til australske ABC News.

Rudd mener Murdoch i praksis leder et mediemonopol.

Avismogulen kontrollerer angivelig 70 prosent av de australske papiravisene og omtrent hver eneste avis i delstaten Queensland.

Sønn trakk seg

Murdoch eier også flere kjente medier i Storbritannia og USA. Blant disse er skandaletabloiden The Sun i Storbritannia, den amerikanske avisa Wall Street Journal og den høyreorienterte amerikanske TV-kanalen Fox News.

De seinere åra har kritikken heller ikke bare kommet utenfra. Den har kommet fra Ruperts egen sønn, James, som har vært uenig med faren i ganske mange avgjørelser.

I sommer fikk han nok og trakk seg fra styret i News Corp. Ifølge uttalelsen han ga da han sluttet, så ga han seg «på grunn av uenighetene om et visst redaksjonelt innhold publisert av selskapets nyhetsselskaper og visse andre strategiske beslutninger».

Beslutningen om å trekke seg helt kom bare et halvår etter at han hadde gitt uttrykk for stor frustrasjon over klimadekningen til Fox News og andre News Corp-medier.

Han kritiserte «den pågående fornektelsen» til australske nyhetsmedier, på et tidspunkt da Australia var rammet av enorme skogbranner. Kritikken rammet i aller høyeste grad også hans egen families mediebedrifter.

Faren har svart ved å si at han ikke ansetter klimafornektere, mens han tidligere har omtalt seg selv som klimaskeptiker.

Anklager medier for desinformasjon

Murdoch-mediene har i mange år blitt beskyldt for å bidra til klimafornektelse og mistillit til forskning på menneskeskapt global oppvarming, men kritikken slo nok litt ekstra hardt når den kom innenfra.

I et stort intervju med The New York Times, publisert i helga, utdyper James Murdoch hvorfor han nå følte det var på tide å gi seg.

Han går langt i å antyde at det i medieimperiets styre var det han kaller en «idékonkurranse». Noe han i utgangspunktet er positiv til.

- Men det burde ikke skje på en måte som gjør at du skjuler agendaer. En idékonkurranse burde ikke brukes til å legitimere desinformasjon. Og jeg tror det ofte blir utnyttet. Jeg mener at for gode nyhetsorganisasjoner så burde oppdraget egentlig være å introdusere fakta for å spre tvil - ikke så tvil for å skjule fakta, sier Murdoch junior, og fortsetter:

- Jeg følte meg bare mer og mer ukomfortabel med min stilling i styret ettersom jeg var uenig i hvordan bestemte beslutninger ble tatt. Så det var ikke en vanskelig avgjørelse å trekke meg tilbake sånn at jeg kan begynne med blanke ark.

News of the World-skandalen

Rupert Murdochs medieimperium har en svært brokete historie, spesielt i Storbritannia. Der ble avisa News of the World nedlagt etter avsløringer om at avisa i jakt på nyheter hadde hacket seg inn på telefonene til kjendiser, kongelige og ofre for kriminelle handlinger.

Blant de mest sjokkerende beskyldningene var at avisa hacket seg inn på telefonsvareren til 13 år gamle Milly Dowler. Tenåringsjenta var savnet og ble seinere funnet drept.

Skandalen førte til at flere ansatte i avisa fikk fengselsstraffer. Tidligere redaktør Andy Coulson ble dømt til ett og et halvt års fengsel for telefonhacking under sin tid i avisa. Ekstra pikant var det at Coulson var mediesjef for daværende statsminister David Cameron da skandalen ble rullet opp. Den jobben fikk han naturlig nok ikke fortsette i.

I tillegg til Coulson ble en nyhetsredaktør, to reportere og en privatdetektiv dømt for sin befatning med saken.

News of the Worlds tidligere redaktør Rebekah Brooks ble noe overraskende frikjent for sin rolle i det hele. Hun sitter i dag som administrerende direktør for News UK, som er Murdoch-konsernets britiske avisselskap. De utgir blant annet The Times, The Sunday Times og The Sun.

Milliardær

På tross av tidligere skandaler og at han, i alle fall i en del kretser, er svært upopulær, har Rupert Murdoch altså blitt en svært innflytelsesrik og meget rik mann.

På Forbes liste over verdens rikeste ligger Rupert Murdoch, eller «Rupert Murdoch og familien» på en 91. plass, med en anslått formue på 17,8 milliarder dollar, som tilsvarer i overkant av 160 milliarder norske kroner.

Verken Murdoch eller hans selskap News Corp hadde mandag uttalt seg om initiativet, ifølge BBC. Nyhetsbyrået Reuters har forsøkt å få en kommentar fra News Corp, uten hell.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer