BRUDD: Get og Discovery har ikke klart å bli enige om ny avtale. Dermed mistet Get-kunder tilgangen til Discovery sine kanaler i dag. Dette gjelder blant annet TVNorge, MAX, Fem, Vox og Eurosport. Vis mer

En million svarte TV-skjermer

Get og Discovery har ikke klart å bli enige. Nå har en million Get-kunder mistet blant annet TVNorge, Max, Fem og Eurosport.

Get og Discovery har ikke klart å bli enige om ny distribusjonsavtale.

Dermed er nå blant annet TVNorge, Max, Fem, Vox og Eurosport-kanalene borte fra skjermene til alle Gets kunder.

Det skriver Telia, som eier Get, i en pressemelding tidlig tirsdag morgen.

– Til alle våre kunder vil jeg si beklager, skriver Pål Rune Kaalen, leder for privatmarkedet i Telia Norge i en pressemelding.

- Dette er ikke en løsning vi har ønsket. Vi har jobbet hardt med å la våre seere ha tilgang på sine vante kanaler mens vi forhandler, men dessverre har ikke Discovery ønsket dette, skriver Kaalen videre.

Blir tilgjengelig på Dplay

Discovery opplyser til NTB at de mener Get krever å få betale mindre enn markedspris for innholdet.

– Heldigvis betyr utviklingen i TV-markedet at det finnes flere alternativer, både for oss og TV-seerne. Vi velger derfor heller å tilby alt innholdet vårt til seerne direkte via vår strømmetjeneste Dplay og via de andre norske distributørene framover, sier kommunikasjonsdirektør Espen Skoland i Discovery til NTB.

25 ekstrapoeng

Get tilbyr på sin side kundene sine 25 ekstra poeng i sin strømmetjeneste, som plaster på såret.

- Vårt mål har hele tiden vært å gi kundene fortsatt valgfrihet til en overkommelig pris. Derfor synes vi ikke det er rettferdig at Discovery ønsker å tvinge våre kunder til å betale for kanaler de ikke ønsker, skriver Kaalen.

- Useriøst

Bakgrunnen for konflikten er en sterk uenighet knyttet til verdien på tv-avtalen.

Der amerikanskeide Discovery ba om høyere kompensasjon, mente Telia og Get at det var uaktuelt å møte kravene slik de sto før fristen gikk ut.

- Vi skal selvsagt betale en rettferdig pris, men det er et faktum at våre kunder og befolkningen i Norge har sett mindre og mindre på Discovery-kanalene de siste åra. Da sier det seg selv at det blir useriøst av Discovery å kreve flere titalls millioner i økning i forhold til dagens avtale, uttalte kommunikasjonsdirektør, Henning Lunde, i Telia Norge til Dagbladet mandag formiddag.

Kommunikasjonsdirektør Espen Skoland i Discovery mente på sin side at de ba om en fornuftig pris.

- Det stemmer at færre ser på TV, men vår andel av TV-seerne har ikke gått ned siden vi sist laget en avtale med Get. Vi ber om en prisøkning fra Get tilsvarende en til to kroneis per kunde i året, sa Skoland.