- En varslet katastrofe

Det dramatiske Widerøe-kuttet beskrives som «fortvilende» og en «katastrofe». 4000 avganger vrakes.

KREVER SVAR: Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum sier samferdselsminister Knut Arild Hareide må svare om Widerøe-saken i Stortinget neste uke. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
KREVER SVAR: Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum sier samferdselsminister Knut Arild Hareide må svare om Widerøe-saken i Stortinget neste uke. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer
Publisert

- Dette er en varslet katastrofe for kollektivtilbudet i store deler av Distrikts-Norge, sier Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum til Børsen.

Flyselskapet Widerøe gjennomfører et omfattende flykutt som innebærer at 4000 årlige avganger i Norge forsvinner 4. mai. Spesielt hardt rammet blir Evenes, der rutene til Bodø og Andenes legges ned.

De som tidligere kunne transportere seg til Bodø ved hjelp av en 40 minutters flytur, må nå belage seg på fem timer og 40 minutter i bil.

- Widerøe har sagt fra om dette over lang tid. Samtidig har regjeringen gjort grep som har rammet Widerøe og småflyplassene veldig hardt, fortsetter Sp-lederen.

Slagsvold Vedum nevner blant annet flyseteavgiften, som han sier rammer kortbanenettet mye hardere enn utenriksflyvninger. I tillegg nevner han momsøkning og manglende satsing som en del av bakteppet foran dagens dramatiske nyhet.

Artikkelen fortsetter under:

- Rammer småbarnsfamilier

Vedum sier de som bor i distriktene, reiselivet og næringslivet blir de store taperne.

- Distriktsnæringslivet rammes hardest, det er de som bruker tilbudet mest. Småbedrifter som ikke har hovedkontor i Bergen, Trondheim eller Oslo, men som er helt avhengige av å komme seg for eksempel til Oslo. Verdiskapningen langs kysten rammes, sier Vedum.

- Det rammer også småbarnsfamilier som skal besøke folk andre steder i landet. På Vestlandet og i Nord-Norge er dette kollektivtrafikken. Det er ikke et reelt alternativ å ta tog eller bil.

- Fortvilende

Flere ordførere i Distrikts-Norge har i lang tid gitt uttrykk for bekymring knyttet til dagens flytilbud. Enkelte kommuner er ikke er nærheten av å dekke reisebehovet. Likevel kuttes 15 prosent av den kommersielle produksjonen på kortbanenettet.

Namsos-ordfører Arnhild Holstad (Ap) legger ikke skjul på skuffelsen nå som direkteruta mellom Oslo og Namsos legges ned.

- Dette er svært synd. Direkteruta mellom Namsos og Oslo er en - målt i antall reisende - ubetinget suksess. Da er det fortvilende å oppleve at ruta tas bort i store deler av året.

SKUFFET: Namsos-ordfører Arnhild Holstad. Her avbildet med kronprinsparet i 2017. Foto: NTB Scanpix
SKUFFET: Namsos-ordfører Arnhild Holstad. Her avbildet med kronprinsparet i 2017. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Flytilbudet forsvinner i oktober, november, desember og mars. Fra midten av april, ut september og i forbindelse med påske og jul vil reisende derimot kunne benytte seg av direkterutene.

- Veldig viktig

Widerøe gjør kutt i det de selv beskriver som «helt nødvendig kollektivtransport» i Norge.

Selskapet viser til økte avgifter over flere år, en kraftig svekkelse av den norske krona og en generell markedsutvikling i landet, som har ført til «store utfordringer for lønnsomheten på de minste flyene som flyr de korteste rutene i Norge.»

- Det stemmer jo som Widerøe trekker fram at dagens rammebetingelser rammer kortbanerutene hardest. Det er for eksempel både i et distrikts- og klimaperspektiv håpløst at det er mye lavere avgifter på lange utenlandsflygninger enn på nettopp kortbanerutene i Norge, som for Distrikts-Norge er vår trikk eller buss, sier Holstad.

Må ta grep

Namsos-ordføreren peker på at flyplassene i distriktene er et av de viktigste samferdselstilbudene i Distrikts-Norge.

- Gode flyruter er veldig viktig for å videreutvikle næringslivet i hele landet. Gode flyruter gjør også at flere velger å bosette seg og satse på næringsutvikling i disse regionene. Derfor må nå regjeringen se på rammebetingelsene innenfor luftfarten og spesielt kortbanenettet, sier Holstad og legger til:

- Avgiftsregimet må gjenspeile at vi ønsker et godt tilbud til hele landet fremfor å legge tilrette for mer fritidsreiser, spesielt med tanke på klimautfordringene vi står ovenfor.

- Vi avskjæres

Terje Bartholsen (AP) er ordfører i Evenes, som rammes hardest av Widerøe-kuttene.

De som tidligere kunne transportere seg til Bodø ved hjelp av en 40 minutters flytur, må nå belage seg på opp mot seks timer i bil.

- Dette er veldig negativt. Det er mange funksjoner vi er avhengig av å ha relativt tett og god kontakt med, noe som gjør denne situasjonen vanskelig og krevende. Bartholsen peker på flere funksjoner som nå rammes av endringene.

- I praksis avskjæres vi fra kommunikasjonen med fylkeshovedstaden Bodø. Det tar seks timer å kjøre hver vei, noe som gjør samhandling med helse, politi, fylkesmann, fylkessamlinger og årsmøter vesentlig mer krevende, sier Bartholsen.

- Det vil ta dobbelt så lang tid å reise til Bodø som det vil gjøre å reise til Tromsø. Det er fryktelig bakvendt når vi tross alt er en del av Nordland fylke, fortsetter han.

- Massivt angrep

Vedum beskriver det som en fantastisk suksesshistorie å binde Norge sammen med kortbanenettet.

- Dette er et massivt angrep på det. Regjeringen må snu og gi fritak for flyseteavgiften for fly under 20 tonn i revidert nasjonalbudsjett.

Vedum sier Senterpartiet kommer til å utfordre samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) i Stortinget neste uke.

- Jon Georg Dale og Frp har vært blinde for småflyplassene. Nå har Hareide en mulighet til å rette opp, eller han kan sitte og se på.

- Vil ramme mange

Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) sier til NTB at han tar flyselskapets avgjørelse til etterretning, men at han er bekymret for konsekvensene av Widerøes rutekutt.

BEKYMRET: Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) er bekymret dagens nyhet om Widerøe-kuttene. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix
BEKYMRET: Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) er bekymret dagens nyhet om Widerøe-kuttene. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix Vis mer

- Kuttene som i dag har blitt kjent, vil ramme mange innbyggere rundt om i landet som jeg er opptatt av skal ha et godt tilbud også i fremtiden. Vi vil følge dette tett framover og vurdere hvordan negative konsekvenser best kan håndteres, sier han.

Hareide minner om at regjeringen den siste tiden har gjort avgiftsendringer som skal styrke grunnlaget for kommersielle distriktsruter, og at dette har slått positivt ut for Widerøe.

Skylder på regjeringen

Ap-nestleder Bjørnar Skjæran mener vi nå ser konsekvensene av regjeringens avgiftspolitikk.

REGJERINGENS SKYLD: Ap-nestleder Bjørnar Skjæran mener regjeringes avgiftspolitikk er grunnen til nedleggelsene. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
REGJERINGENS SKYLD: Ap-nestleder Bjørnar Skjæran mener regjeringes avgiftspolitikk er grunnen til nedleggelsene. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix Vis mer

- Flytilbudet er avgjørende for Norge. For dem som bor, lever og driver næring i disse områdene, er dette ofte eneste kollektivtilbud. Jeg er ikke overrasket over utviklingen, og mener regjeringen systematisk har svekket muligheten til kortbanenettet over flere år, sier Skjæran.

- De har økt kostnadene på kommersielle ruter, og for Widerøe som drifter dette, blir det vanskelig å få alt til å gå i hop.

Skjæran mener nå at avgiftssystemet på kortbanenettet må gjennomgås.

- Vi må blant annet sikre at klimaavgifter faktisk gir klimaeffekt. Her må det en annen politikk til, mener Skjæran.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer