<strong>KNIVEN PÅ STRUPEN:</strong> Luftfartstilsynet har gitt SAS, Norwegian og Widerøe frist til å betale tilbake refusjonene. Det er imidlertid forskjeller i hvor langt de ulike selskapene har kommet i å tilbakebetale refusjoner. Foto: Gorm Kallestad / NTB
KNIVEN PÅ STRUPEN: Luftfartstilsynet har gitt SAS, Norwegian og Widerøe frist til å betale tilbake refusjonene. Det er imidlertid forskjeller i hvor langt de ulike selskapene har kommet i å tilbakebetale refusjoner. Foto: Gorm Kallestad / NTB Vis mer

Endelig frist: Risikerer gigantregning

Luftfartstilsynet gir flyselskapene en endelig frist til å tilbakebetale alle refusjoner på avlyste flyreiser.

Publisert
Sist oppdatert

- Vi har stor forståelse for den krevende situasjonen flyselskapene er oppe i, og det har ikke vært å forvente at man kan oppfylle forordningen til punkt og prikke. Regelverket var ikke designet for en slik hendelse. Like fullt er vi opptatt av at forbrukerne får tilbake de pengene de har krav på, sier Luftfartsdirektør Lars Kobberstad.

Luftfartstilsynet varsler fredag ettermiddag at de omsider har gitt flyselskapene en frist til å tilbakebetale alle refusjoner på avlyste flyreiser i forbindelse med coronapandemien.

Det skjer etter at blant andre Forbrukerrådet og Virke reiseliv hamret løs mot flyselskapene for ikke å ha overholdt den lovpålagte refusjonsfristen.

- I mange tilfeller dreier det seg om betydelige beløp som har vært utestående i lang tid, fortsetter Kobberstad.

Luftfartstilsynet har så langt konsentrert seg om flyselskapene SAS, Norwegian og Widerøe. Det er forskjeller i hvor langt de ulike selskapene har kommet i å tilbakebetale refusjoner.

Risikerer tvangsmulkt

Widerøe har opplyst at de nå har få restanser på sine utbetalinger, og Norwegian har varslet at de skal være a jour innen utgangen av oktober.

- Luftfartstilsynet har bedt de to selskapene holde oss oppdatert om situasjonen endrer seg.

SAS får en frist til innen utgangen av november med å innfri alle utestående refusjonskrav. Om flygiganten ikke overholder denne fristen, risikerer selskapet en tvangsmulkt på én million kroner per måned fra og med 1. desember.

Dersom pålegget ikke er etterkommet innen februar 2021 vil Luftfartstilsynet vurdere om månedsbeløpet skal økes.

Tvangsmulkt vil også bli vurdert for de andre selskapene dersom de ikke følger den tidsplanen de selv har skissert overfor Luftfartstilsynet.

Artikkelen fortsetter under:

KATASTROFALT UTFALL: Flyprodusenten Boeing må tåle tøff kritikk i en ny kongressrapport etter de to katastrofale flyulykkene med Boeing 737 Max. Reporter: Bjørge Dahle Johansen. Video: AP Vis mer

Krevde oppvask

Frps finanspolitiske talsperson Hans Andreas Limi var også blant dem som tordnet mot flyselskapenes behandlingstid, som han mente var helt uakseptabel.

- Kravet i henhold til loven er sju dager. Nå har det gått flere måneder. Dette er selskaper som har fått bistand fra den norske stat til å komme gjennom krisa. Da er de nødt til å ta sine forpliktelser overfor kundene på alvor, sa Limi til Børsen i august.

På samme tid opplyste SAS til Børsen at over én million kunder hadde fått refusjon siden pandemien rammet. Fortsatt var det mange som ventet på pengene sine.

- Alle som har rett på refusjon kommer til å få pengene sine, men det kommer dessverre til å ta lang tid - uten at jeg kan gi noe tidsestimat på når vi er à jour, skrev pressesjef for SAS i Norge, John Eckhoff, i en e-post i august.

Norwegian ønsket ikke gå ut med et konkret antall, men opplyste samme måned at de hadde refundert over fem milliarder kroner til mer enn to millioner kunder.

- Vi forstår veldig godt at det er frustrerende å vente på å få pengene tilbake for kansellerte flygninger. Vi jobber på spreng med å refundere alle kunder som har fått sin flygning kansellert på grunn av COVID-19, skrev informasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til Børsen.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer