Enighet om krisepakke for luftfarten

Regjeringsmedlemmer og partiene på Stortinget er enige om en garantiordning på 6 milliarder for luftfarten.

ENIGE: Regjeringsmedlemmer og partiene på Stortinget er enige om en garantiordning på 6 milliarder for luftfarten. Foto: Embla Augusta Hjort-Larsen. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Regjeringen og opposisjonen møter pressen på Stortinget torsdag kveld.

Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti deltar, sammen med næringsminister Iselin Nybø (V) og samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF).

Der kommer det fram at det er enighet på Stortinget om en bred tiltakspakke for luftfarten i Norge. Den består av en samlet garantiordning på 6 milliarder for luftfarten.

- Luftfarten var blant de aller første som fikk kjenne på utfordringene, sier næringsminister Nybø, før hun avslører at flyselskapene nå har fått tilgang på seks milliarder kroner i lånegarantier.

Helt konkret betyr det at Norwegian vil kunne få tilgang på 3 milliarder kroner, 1,5 milliarder til SAS, mens ytterligere 1,5 milliarder kroner blir gjort tilgjengelig for øvrige selskap.

Tiltakene skal bidra til at selskapene kan få tilgang til finansiering i markedet. Partiene er også enige om å sikre et minimumsnivå i flytilbudet i Norge.

- Vi skal ha et minimumstilbud for luftfarten i Norge. Vi er villige til å dekke ekstrakostnadene for et slikt tilbud, og er forberedt på at det kreves garantier for å sikre det, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) under pressekonferansen.

Stiller krav

Garantiordningen vil bli organisert gjennom Garantiinstituttet for eksportkreditt (GIEK). Staten bidrar med 90 prosent av garantien, forutsatt at eksterne banker, kredittinstitusjoner eller andre kommersielle motparter stiller med resterende 10 prosent.

Direktør Torbjørn Lothe i NHO Luftfart, der både SAS, Norwegian og Widerøe er medlemmer, er veldig fornøyd med den statlige lånegarantien.

- Dette er en veldig god start, og det bidrar til å sikre alle tre selskap, sier Lothe til Børsen torsdag kveld.

- Det er også positivt at det kommer en pakke for å stille minimumsbehov i denne perioden det står stille. Det er viktig, fordi det sikrer grunnleggende infrastruktur over hele landet.

Dette er krisepakka:

* Det foreslås å etablere en statlig lånegaranti på til sammen 6 milliarder kroner. Av disse går 3 milliarder til Norwegian, 1,5 milliarder til SAS og de resterende 1,5 milliarder til Widerøe og øvrige flyselskaper.

* Staten bidrar med 90 prosent av garantien dersom banker, kredittinstitusjoner eller andre kommersielle motparter stiller med de resterende 10 prosent.

* Flyselskapene må ha hatt egenkapitalandel på minst 8 prosent ved slutten av siste kvartal. Hvis ikke må finansielle kreditorer frafalle renter og utsette avdrag i tre måneder for at selskapet skal få tilgang til garantiene.

* SAS og Widerøe tilfredsstiller egenkapitalkravet.

* Norwegian får 300 millioner kroner i første omgang. Deretter får de 1,2 milliarder kroner dersom de får lettelser i renter fra kreditorene, og de resterende 1,5 milliardene gis når selskapet har forbedret soliditeten.

* Partiene er også enige om en å sikre et minimums flytilbud i Norge i tiden fremover. Staten skal dekke merkostnaden ved et slikt tilbud.

* Dette vil gjøres gjennom direktetildelinger til selskapene. Norwegian, SAS og Widerøe vil få tildelt ruter.

Kilde: Nærings- og fiskeridepartementet

Han legger til at det stilles flere krav til Norwegian, som han mener selskapet selv får mene noe om.

- Hvorfor er det nødvendig å ramme inn støtten til Norwegian med flere sperrer og krav?

- Jeg forstår at regjeringen setter krav når de stiller så mye penger til disposisjon. Det er en utfordring å sikre midlene, og samtidig gjøre midlene anvendelige for selskapet. Om den balansen er optimal, kan ikke jeg mene noe om, sier han.

- Poenget er kanskje å sørge for at ingen eiere berikes av dette?

- Poenget er at selskapet skal forsterkes og bli mer solid. Det vil alle tjene på. Men tilførsel av de siste 1,5 milliarder kronene kommer jo først når soliditeten er på et bedre nivå. Husk også at en garanti er jo ikke nødvendigvis penger staten gir fra seg, men penger som gjør at selskapet får tilgang på lånemarkedet.

KLAPPER: Nå klapper legene landet over tilbake til folket som bidrar til å begrense smitten av coronaviruset. Video: Ylf - Yngre Legers Forening Vis mer

- Tøffe krav

Det stilles også krav til selskapenes soliditet for å kunne benytte seg av lånegarantien.

Selv om Lothe mener pakken er «på det nivået som er rimelig å forvente», legger han ikke skjul på at det er snakk om tøffe krav.

For selskaper som ikke hadde en egenkapitalandel på minst 8 prosent ved slutten av siste kvartalsrapportering før koronakrisen, må de finansielle kreditorene frafalle renter og utsette avdrag i tre måneder for å få tilgang til garantiene.

Disse selskapene må i løpet av perioden også gjennomføre tiltak for å forbedre balansen ytterligere.

Parat-leder Unn Kristin Olsen takker samferdselsministeren og regjeringen, samt resten av partiene som stilte seg bak krisepakken, som hun understreker «kan» være en god start på hjelpen for norsk luftfart.

- Vi håper og tror at tiltakene vil være tilstrekkelige i en svarfase, sier Olsen under en pressekonferanse - som for anledningen finner sted på internett.

- Løser ikke problemet

Torsdag formiddag ble det også klart at flertallet på Stortinget vil kompensere Widerøe for å sikre flyruter i distriktene. Dommen fra flybransjens interesseorganisasjon NHO Luftfart, der både SAS, Norwegian og Widerøe er medlemmer, var knallhard:

- Marginale avgiftskutt som ikke løser det grunnleggende problemet, sa Lothe om nødhjelpen til Widerøe.

Mye spenning har vært knyttet til hvilke tiltak regjeringen og Stortinget vil sette inn som eventuelt kommer kriserammede Norwegian til gode.

NHO-direktør Lothe uttalte til Børsen at det er avgjørende med kraftig nødhjelp raskt:

- Vi har en forventning om at regjeringen raskt kommer tilbake med nye og oppdaterte løsninger. Det er signalisert at det kommer noe i morgen. Det er helt nødvendig for at vi etter krisen kan sørge for at alle rutetilbudene bygges opp igjen. Da trenger vi flere flyselskaper som sørger for fortsatt konkurranse, sa Lothe.

Svaret kom altså allerede torsdag kveld.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer