<strong>SATSER:</strong> Erik Gunnar Braathens plan å starte med fem fly, som skal på lufta i løpet av første halvår 2021. Foto: Nicolas Tourrenc
SATSER: Erik Gunnar Braathens plan å starte med fem fly, som skal på lufta i løpet av første halvår 2021. Foto: Nicolas Tourrenc Vis mer

Erik Braathen starter nytt norsk flyselskap

Dette svarer konkurrentene.

Publisert
Sist oppdatert

Tirsdag morgen varsler flyarving Erik G. Braathen (64) at han og et team med bakgrunn fra norsk luftfart starter nytt, norsk flyselskap.

- Vi har en sterk lidenskap for norsk luftfart. Vi tror ikke at markedet vil komme tilbake dit det var i forkant av coronapandemien. Vi vil benytte all vår erfaring og kompetanse for å bygge et nytt, norsk flyselskap tilpasset den økonomiske virkeligheten og passasjerenes behov, sier initiativtaker Erik G. Braathen i en pressemelding.

Det var NRK som først omtalte nyheten.

Erik Gunnar Braathen har blant annet vært administrerende direktør i flyselskapet Braathens SAFE i 10 år frem til 1999. Selskapet ble solgt til SAS i 2004. Forretningsmannen har også bakgrunn som styremedlem og investor i Norwegian Air Shuttle.

- Riktig tidspunkt

Med på storsatsningen har han over 25 personer som planlegger å starte opp med fem fly, og ha første fly i lufta i løpet av første halvår 2021. Planen er å ha nærmere 400 ansatte innen 2022.

<strong>MOT SKYENE:</strong> Et team, ledet av Erik G. Braathen, har gått sammen for å etablere et nytt flyselskap. Foreløpig består ledelsen i selskapet av Brede Huser, Thomas Ramdahl, Asgeir Nyseth, Alf Sagen, Bjørn Erik Barman-Jenssen og Tord Meling. Foto: Nicolas Tourrenc
MOT SKYENE: Et team, ledet av Erik G. Braathen, har gått sammen for å etablere et nytt flyselskap. Foreløpig består ledelsen i selskapet av Brede Huser, Thomas Ramdahl, Asgeir Nyseth, Alf Sagen, Bjørn Erik Barman-Jenssen og Tord Meling. Foto: Nicolas Tourrenc Vis mer

Selv om selskapet lanseres i ei tid som er sterkt preget av usikkerhet for luftfarten, har Braathen klokkertro på egen satsning.

- Vi mener det er riktig tidspunkt for å starte et nytt flyselskap nå. Vi leier inn moderne fly til en rimelig pris, ansetter de beste medarbeiderne, og bygger et heldigitalt selskap med lite kompleksitet som gjør at vi får lave kostnader og kan tjene penger med færre fly.

Selskapet jobber nå med finansiering av satsingen, basert på privat kapital og tilgang til midlertidige og relevante statlige støttetiltak.

- Vi har sendt en formell henvendelse til Næringsdepartementet som omhandler ønske om økonomisk støtte, heter det i pressemeldingen.

Slik reagerer konkurrentene

Braathens flyselskap vil imidlertid møte tøff konkurranse med de andre aktørene på det norske markedet.

I en uttalelse til Børsen sier pressesjef i SAS, John Eckhoff, følgende om nyheten:

- SAS har vært i Norge i snart 75 år. Dette er vårt hjemmemarked og her, som alle andre steder vi opererer, konkurrerer vi mot andre selskaper. Det er vi vant til. Konkurranse skjerper oss og gjør oss enda bedre. Vi skal fortsatt være det foretrukne selskapet for dem som flyr fra, til og innen Skandinavia med et rutetilbud som er tilpasset behovet til skandinaviske reisende.

Norwegian har foreløpig ikke besvart Børsens henvendelse. Widerøe uttaler på sin side følgende om Braathens planer:

- Konkurranse er bra. Vi ønsker det nye flyselskapet lykke til, sier Silje Brandvoll, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Widerøe.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer