ESA-ja til redningspakke for SAS og Norwegian

EFTAs kontrollorgan ESA sier ja til krisepakke verdt seks milliarder kroner.

STRÅLENDE: Konsernsjefen sier til Børsen at Norwegian lå an til et strålende år, før coronakrisen rammet brutalt. Video: NTB Scanpix. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Den siste uka har EFTAs kontrollorgan ESA jobbet på spreng for å avgjøre om den norske krisepakken til flyselskapene SAS, Norwegan og Widerøe på til sammen seks milliarder kroner kan godkjennes - eller må avvises fordi den strider mot EUs statsstøtte-regler.

Særlig for Norwegian er dette et være eller ikke være.

Nå kan Norwegians konsernsjef Jacob Schram inntil videre puste lettet ut.

ESA sier ja til pakken, går det fram av avgjørelsen fra ESA som nå er klar.

Av de seks milliarder kronene er garantier for tre milliarder kroner øremerket Norwegian.

- Har handlet raskt

«ESA har handlet raskt for å godkjenne det foreslåtte garantiprogrammet, noe som gjenspeiler den høye prioriteten vi gir til å behandle pandemirelaterte tiltak i disse vanskelige tider. Vårt sømløse samarbeid med norske myndigheter, og med EU-kommisjonen, har gjort en rask beslutning fra vår side mulig», sier ESA-president Bente Angell-Hansen i en pressemelding.

- Nærings- og fiskeridepartementet har siden enigheten på Stortinget jobbet på spreng sammen med GIEK, ESA og eksterne rådgivere for å få dette til, sier næringsminister Iselin Nybø i en pressemelding.

<strong>HAR VENTET:</strong> Norwegians konsernsjef Jacob Schram har ventet på en avgjørelse om krisepakken på inntil tre milliarder kroner til Norwegian. Nå har han fått avgjørelsen. Foto: Reuters/Victoria Klesty/NTB Scanpix
HAR VENTET: Norwegians konsernsjef Jacob Schram har ventet på en avgjørelse om krisepakken på inntil tre milliarder kroner til Norwegian. Nå har han fått avgjørelsen. Foto: Reuters/Victoria Klesty/NTB Scanpix Vis mer

Av den norske «pakken» på seks milliarder er lånegarantier for inntil tre milliarder kroner øremerket Norwegian, noe som vil gjøre selskapet til den største mottakeren av krisehjelp blant flyselskapene i Norge.

Blant forutsetningene for garantiene er at Norwegians långivere garanterer for ti prosent - og godkjennelsen fra ESA som nå er klar.

Krise-hjemmel

- Nå har vi på grunn av den spesielle situasjonen opprettet en krisestab for å håndtere hastesaker under pandemien, og det sammen med et godt samarbeid med norske myndigheter har gjort det mulig å behandle dette raskt. Vanligvis tar et slikt arbeid noen måneder, mens vi nå har jobbet med det i noen dager, sier Gjermund Mathisen, ESAs direktør for statsstøtte og konkurranse.

Krisepakken for flyselskapene ble presentert for 12 dager siden, mens den formelle notifikasjonen til ESA, med den endelige utformingen av ordningen, kom i går.

- Siden vi var godt forberedt, i samarbeid med norske myndigheter, var vi i stand til å gi en godkjenning på én dag, sier Mathisen.

Han forklarer at krisepakken til flyselskapene kommer inn under en krisehjemmel i EØS-avtalen, som gjør statsstøtte lovlig når det er «alvorlige forstyrrelser» i et medlemslands økonomi.

Slåss for krisepakker

Tirsdag meldte Norwegian at de første 300 millioner kronene var så godt som i boks, etter at to nordiske banker har sagt ja til å garantere for ti prosent og til å gi lånene på 300 millioner kroner.

Usikkerhetsmomentet var da ESA, som nå altså har tatt en avgjørelse.

Konsernsjef Jacob Schram og hans kolleger har for lengst satt i gang forhandlingsjobben overfor kreditorene, og har blant annet bedt sine långivere om å slippe å betjene lån i perioden fram til 30. juni.

Dette er en betingelse for å få neste «transje» av den tredelte garantipakken fra staten, som i så fall blir på 1,2 milliarder kroner.

Forgjeldet, lite kontanter

Norwegian hadde ved årsskiftet 58 milliarder kroner i rentebærende gjeld, en egenkapital på fire milliarder og en kontantbeholdning på tre milliarder kroner.

Tre måneder seinere er selskapets stilling betydelig forverret.

- Da coronakrisa kom, så forsvant absolutt alt av inntekter. Da fikk selvfølgelig vi problemer, sammen med alle andre i luftfarten, sa Jacob Schram nylig til Børsen.

Selv om også SAS og de andre selskapene er hardt rammet, er Norwegians problemer likevel i en egen klasse.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer