SE NÅ: Siste nytt om Norwegian-dramaet. Vis mer

Fikk nei i skjebnemøte

Norwegian-sjef Jacob Schram greide ikke å lande hele den første delen av redningsplanen for Norwegian.

Siden corona-viruset satte de fleste av verdens fly på bakken, har Norwegian kjempet for sin overlevelse.

Søkklastet med gjeld og uten inntekter, har Norwegian-sjef Jacob Schram de siste ukene forhandlet i kapp med tida.

Blant annet har han bedt andelseierne i fire obligasjonslån på til sammen cirka fem milliarder kroner om å omgjøre 3,7 milliarder av denne gjelda til aksjer.

SLÅSS FOR SELSKAPETS LIV: Konsernsjef i Norwegian, Jacob Schram er inne i ei dramatisk uke for selskapet han leder. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
SLÅSS FOR SELSKAPETS LIV: Konsernsjef i Norwegian, Jacob Schram er inne i ei dramatisk uke for selskapet han leder. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer

Torsdag kveld stemte andelseiermøtene i obligasjonslånene over dette forslaget.

Norwegian fikk ikke nok støtte til krisepakken. I børsmeldingen fra fredag står det at selskapet har fått tilslutning fra investorer i tre av fire obligasjonslån.

I lånet NAS07 har bare 62 prosent av stemmene akseptert en løsning, og det er mindre enn kravet om to tredjedeler tilslutning i lånet, altså cirka 67 prosent.

Norwegian skriver at de forhandler videre med NAS07

- Riktig retning

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs sier til Dagbladet at dette er et skritt i riktig retning for flyselskapet.

- Det ser positivt ut nå, men det siste fondet må også i boks. Forhandlingene med NAS07 fortsetter så dette går i riktig retning for Norwegian, sier Elnæs.

Han forklarer at en enighet med NAS07 er det første hindret, men at Norwegian også må komme fram til en enighet med leasingselskapene.

- Det blir nok ikke mye hvile denne helgen.

Komplisert

Like før stemmegivningen begynte ble det klart at det ville sitte langt inne for Norwegian å få tilstrekkelig flertall blant obligasjonseierne.

Da gikk selskapet ut med et forbedret tilbud til obligasjonseierne - med den tydelige meldingen at dette var selskapets siste tilbud.

Noe av det som har komplisert arbeidet med å finne en løsning er at det er fire obligasjonslån og at situasjonen er ulik fra lån til lån. Dermed kan det i noen lån være tilstrekkelig flertall for Norwegians forslag, mens det i andre lån sitter lengre inne.

Tøff jobb gjenstår

På forhånd var det klart at et nei fra et eller flere av obligasjonseiermøtene høyst sannsynlig ville bety fortsatte forhandlinger med obligasjonseierne - med Norwegians generalforsamling mandag 4. mai klokka 8.30 som deadline.

Før den avgjørende generalforsamlingen må Norwegian også komme til enighet med leasingselskapene - som leier ut fly - om hvor stor del av deres gjeld som skal omgjøres til aksjer, og til hvilken kurs.

Deretter gjenstår å overbevise aksjonærene på generalforsamlingen.

Heller ikke det er noen enkel jobb: En gruppering av småaksjonærer har de siste dagene jobbet innbitt for å få tilstrekkelig mange med seg til å stemme ned Norwegian-ledelsens forslag.