<strong>KUTTER:</strong> Flyselskapet Widerøe kutter 15 prosent av de kommersielle flygningene sine i kortbanenettet. Totalt kuttes 4.000 avganger i året. Bildet viser et Widerøe-fly utenfor ankomsthallen på Værnes lufthavn. 
Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
KUTTER: Flyselskapet Widerøe kutter 15 prosent av de kommersielle flygningene sine i kortbanenettet. Totalt kuttes 4.000 avganger i året. Bildet viser et Widerøe-fly utenfor ankomsthallen på Værnes lufthavn. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix Vis mer

Flyanalytiker om storkuttet: - En tsunami som slår til

- Flypassasjeravgiftene slår knallhardt inn på de kommersielle distriktsrutene.

Publisert
Sist oppdatert

Mandag morgen ble det kjent at det norske flyselskapet Widerøe kutter 15 prosent av de kommersielle flygingene sine i kortbanenettet i Norge. Totalt kuttes 4000 avganger i året.

Widerøe innrømmer selv at resultatet av kuttene blir «en transportstandard i en rekke distriktskommuner som ikke er i nærheten av å dekke reisebehovet», men sier at de ikke hadde noe valg.

- Vi er i en fortvilt situasjon, sier administrerende direktør i Widerøe Stein Nilsen.

– Krystallklare

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair er på ingen måte overrasket over dagens nyhet om de omfattende kuttene.

- Nei, det er jeg ikke. Ledelsen i Widerøe har vært helt krystallklare på at det ville bli gjennomført større kutt på de kommersielle rutene, dersom det ikke kom endringer i rammebetingelsene de har, sier han til Børsen.

Han trekker fram flypassasjeravgiften og høy pris på flydrivstoff i distriktene, som to faktorer som har straffet Widerøe spesielt hardt.

- Flypassasjeravgiftene slår knallhardt inn på de kommersielle distriktsrutene. Det er også betydelig høyere priser på flydrivstoff når de skal tanke ute i provinsene. For et selskap som Widerøe, som flyr mange korte ruter, slår disse avgiftene kraftig inn.

Elnæs mener økte billettpriser har ført til større konkurranse fra ferjer, buss, tog og annen bakkebasert transport. Lavere inntekter fører til høyere billettpriser, som igjen kan bli et selvforsterkende problem, mener Elnæs.

- Alle flyselskap vil forsøke å betjene rutene sine med profitt. Widerøe vil ikke oppgi det, men vi kan si at de har forholdsvis høye driftsutgifter. Et stort antall korte ruter driver kostnadene opp. Det er en tsunami som nå slår til, mener flyanalytikeren.

<strong>RYANAIR-FORTID:</strong> Hans Jørgen Elnæs jobbet tidligere som salgs- og markedssjef for Ryanair i Skandinavia og Baltikum. Han er nå flyanalytiker for Winair Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix
RYANAIR-FORTID: Hans Jørgen Elnæs jobbet tidligere som salgs- og markedssjef for Ryanair i Skandinavia og Baltikum. Han er nå flyanalytiker for Winair Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix Vis mer

- Som Norwegian

Han mener grepet Widerøe nå tar er helt nødvendig, gitt situasjonen de står overfor.

- De prøver å gjøre det samme som Norwegian holder på med i en større skala - å få et rutenett som kan generere et positivt resultat, eller et lavere underskudd. Da må selskapet ta disse grepene. Widerøe treffes veldig hardt av avgiftene som samferdselsdepartementet og staten er utsteder av, mener han.

- Jeg har full forståelse for at de gjør dette nå, og jeg vet at dette ikke er noe selskapet gjør med noen form for glede. Rutetilbudet i distriktene er deres ryggrad og det Widerøe har vært kjent for. Men nå hadde de ikke noe valg, fortsetter Elnæs.

Widerøe har selv profilert seg på å være et tilbud for «hele Norge - hele tiden», som i denne reklamen:

POPULÆR: Widerøes reklame «Hele Norge. Hele tiden» ble en stor suksess både nasjonalt og internasjonalt. Video: Widerøe Vis mer

Han mener nyheten om de omfattende kuttene er synd for alle parter, og tror man vil se et opprør fra Distrikts-Norge.

- Jeg tror distriktene kommer til å si klart ifra, og jeg tror det vil legge press på samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF). Widerøe er ikke det eneste selskapet som er misfornøyd med dagens ordning, hvor avgiftene går rett i statskassa uten noe miljøkomponent. Det bør man kanskje se litt på, mener han.

Elnæs har liten tro på at en annen aktør skal kunne komme inn og ta over rutene med det første.

- Det er operativt veldig komplisert. Norge er kanskje det mest utfordrende landet å drive den typen operasjon i. På dette feltet er Widerøe et selskap med dyktige piloter, crew og en veldig kompetent ledelse. Det er lite sannsynlig at andre selskap kan komme inn og overta dette på kort sikt, fordi de mangler den nødvendige kompetansen. Dersom man ønsker et fullverdig tilbud i distriktene, så tror jeg at myndighetene må ta grep.

- Ganske utrolig

Stortingsrepresentant Arne Nævra (SV) mener det er avgjørende viktig for Nord-Norge at rutetilbudet på kortbanenettet opprettholdes.

- Det er jo ganske utrolig at dette skjer bare noen måneder etter at regjeringa varslet en slags løsning på krisa ved at avgiftsnivået skulle endres til fordel for småfly som brukes av Widerøe. Selskapet jublet for denne endringen som skulle inntre i mai. Men det var altså ikke nok. Regjeringa må nå finne mer penger i revidert nasjonalbudsjett i vår, sier han i en uttalelse til Børsen.

Nævra understreker at SV generelt ønsker mindre bruk av fly.

- Men spesielt for Nord-Norge og distriktene er dette eneste, realistiske kollektivtilbud mange steder, og det må opprettholdes. SV vil presse hardt på for at el-fly kan tas i bruk snarest mulig på disse strekningene, sier han og mener samtidig at situasjonen i seg selv er et argument for å satse på Nord-Norgebanen.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer