Forbannet: - Dypt urettferdig

Trygve Slagsvold Vedum går ut mot regjeringens «passive holdning». Onsdag legger Senterpartiet fram forslag til ny kriseplan for luftfarten.

FORBANNA: Ny kriseplan for luftfarten legges fram onsdag. Foto: Vidar Ruud / NTB
FORBANNA: Ny kriseplan for luftfarten legges fram onsdag. Foto: Vidar Ruud / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Mandag ble det klart at Frp hadde fått plusset på 4,4 milliarder på regjeringens siste coronakrisepakke. Justeringen av krisepakken innebærer økt støtte til den kriserammede luftfarten i form av kutt i flypassasjeravgiften og økte rutekjøp

Refser regjeringen

I tillegg skal regjeringen vurdere en egen kompensasjonsordning for luftfarten. Det er ikke godt nok for Senterpartiet og Trygve Slagsvold Vedum.

- Flere tusen norske arbeidsplasser kan gå tapt. Vi må berge hver eneste arbeidsplass vi kan. Vi har ingen å tape, sier Vedum.

Derfor legger han og Sp-kolleger onsdag fram et representantforslag til kriseplan for norsk luftfart ut 2021 for Stortinget.

I forslaget vises det til at også 2021 etter alle solemerker vil bli blytungt for luftfarten.

«Det er lite som tyder på at 2021 vil være upåvirket av coronasituasjonen, uavhengig av om det blir introdusert virksomme vaksiner våren 2021», heter det i forslaget.

- Arbeidsplasser i luftfarten er selvsagt like viktige som andre arbeidsplasser, og da kan vi ikke sitte stille å se på regjeringens passive holdning. Derfor fremmer vi forslag om redningspakke for luftfarten i Stortinget i morgen, sier Vedum.

Vil ha kompensasjonsordning

Sammen med sine partikolleger ber Vedum regjeringen om å fremme forslag om en kriseplan for norsk luftfart som skal vare ut 2021.

De ber Stortinget «raskt legge fram en kompensasjonsordning for flyeselskap med norsk driftstillatelse».

Sp vil også at regjeringen går i direkte dialog med Norwegian for å finne løsninger som kan redde selskapets norske arbeidsplasser og sikre rutetilbudet i og til og fra Norge.

Da regjeringen og Frps krisepakke ble lagt fram mandag sa Frp-nestleder Sylvi Listhaug, som ledet forhandlingene med regjeringen, at hun forventer at regjeringen kommer med konkrete forslag til hvordan en kompensasjonsordning for luftfarten kan innrettes i januar, ifølge NTB.

Listhaug utelukket ikke at Frp kan søke sammen med de andre opposisjonspartiene dersom det regjeringen kommer med ikke er godt nok.

- Dypt urettferdig

YS-foreningen Parat organiserer mange av dem som jobber i luftfartsbransjen. Parat-leder Unn Kristin Olsen legger ikke skjul på skuffelsen etter den siste krisepakka som ble forhandlet fram mellom Fremskrittspartiet og regjeringspartiene mandag.

- Det som ble lagt fram mandag er langt fra nok til å redde de tre flyselskapene SAS, Norwegian og Widerøe. Det er skuffende og dypt urettferdig at flyselskapene nok en gang må vente på bortfall av inntekter, sier Olsen til Børsen.

Fordi det knapt er noen som flyr, hjelper det ikke med avgiftslettelser, framholder hun.

- Det er urettferdig at andre næringer får kompensasjon for bortfall av inntekter, mens det ikke gis noe til de tre flyselskapene. Luftfarten blir behandlet annerledes enn det øvrige næringslivet. Det hadde vi ikke forventet, slår Parat-lederen fast.

Hun understreker at arbeidstakerforeningen ikke bare snakker om Norwegian.

- Vi i Parat er ikke opptatt av å redde Norwegian for selskapets del. Men vi er opptatt av å redde arbeidsplasser, sikre kompetanse i Norge og sunn konkurranse. Og sunn konkurranse oppnår man ikke med dette nye lavprisselskapet, sier hun med tydelig henvisning til ungarske Wizz Air.

Krever kontraktpåbud

Sjefen for det ungarske flyselskapet, József Váradi, har kalt fagforbund «barnslig», «nasjonalistisk» og «proteksjonistisk». Han har også i et intervju med E24 blankt avvist at det er aktuelt å inngå tariffavtaler med fagforeninger hvis flyselskapet skal ha ansatte i Norge.

Det er heller ingen tvil om hvem som er adressat når Sp i forslaget til kriseplan ber regjeringen «stille krav som styrker selskapenes forpliktelser når det gjelder arbeidet mot sosial dumping og arbeidslivskriminalitet».

Der heter det blant annet at Sp vil at det kommer «et påbud om ansattkontrakter med tydelige definert hjemmebase som definerer arbeidsgiveransvaret for alle selskaper som flyr inn i Norge».

- I Norge er vi helt avhengig av fly. Etter krisa vi nå står i vil det fortsatt være behov for fly i Norge. Vi kan ikke risikere at alle disse arbeidsplassene havner på utenlandske flyselskaper sine hender etter pandemien, sier Vedum.

SKUFFENDE: Norwegian-direktør Jacob Shram møtte pressen i dag. Vis mer

Norwegian-krise

Hele den luftfartssektoren er i en svært kritisk situasjon, men særlig ille er det for Norwegian. Krisepakken som regjeringen og Frp kom til enighet om mandag inneholdt ingen av elementene Norwegian selv mener kan berge selskapet.

I forrige uke sa regjeringen nei til å gi selskapet krisehjelp, etter at de ba om 4-5 milliarder kroner.

Norwegian permitterte ytterligere 1600 ansatte etter regjeringens avslag og konsernsjef Jacob Schram omtalte det som «en knyttneve i magen».

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer