<strong>KLAR MELDING:</strong> Forbrukertilsynet vil ikke ga gave-konkurranser på blant annet TikTok.
Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
KLAR MELDING: Forbrukertilsynet vil ikke ga gave-konkurranser på blant annet TikTok. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix Vis mer

Forbrukertilsynet med klar beskjed til TikTok-stjerner

Forbrukertilsynet har sendt brev til flere av Norges største stjerner på plattformen TikTok hvor de ber dem om å slutte med konkurranser der følgerne gir gaver.

Publisert
Sist oppdatert

– Vi fraråder påvirkere med mindreårige følgere fra å operere med «shoutouts» og konkurranser som går ut på at følgerne skal sende penger eller gi en gave av økonomisk verdi, skriver avdelingsdirektør Tonje Hovde Skjelbostad i brevet, ifølge en pressemelding fra Forbrukertilsynet.

Brevet er sendt til flere av de største norske profilene på den populære videoplattformen, og til de største influensernettverkene.

I brevet skriver Forbrukertilsynet at slik virksomhet kan være i strid med flere av reglene i markedsføringsloven som skal beskytte barn.

Advarselen gjelder også Snapchat, Instagram og YouTube, der en influenser kan ta betalt for å gi følgerne en «shoutout», altså at de offentlig nevner en bruker slik at brukeren kan få flere følgere.

– Vi er kjent med at noen påvirkere ber følgerne om å gi dem virtuelle gaver som koster penger mot en «shoutout», og tilfeller hvor det holdes konkurranser der det er om å gjøre å gi flest gaver i løpet av et gitt tidsrom, og den som har gitt gaver til høyest verdi i løpet av denne perioden, «vinner» en dag med påvirkere, skriver Forbrukertilsynet.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer