Fortvilte ansatte: «Kjære Jacob»

Piloter og kabinansatte i mange land ber Norwegian-sjefen forklare hvorfor de må returnere sine ID-kort og uniformer.

Publisert
Sist oppdatert

Mens norske ansatte kan glede seg over at redningsplanen for Norwegian er vedtatt, er det uro blant flyselskapets utenlandske ansatte.

Det viser et felles brev fra Norwegian-fagforeninger i USA, Spania, Italia, Norge, Sverige, Frankrike og Storbritannia til Norwegian-sjef Jacob Schram som ble sendt onsdag.

«Kjære Jacob», begynner brevet.

«Etter suksessen med aksjonærene/obligasjonsieierne, har Norwegian nylig bekjentgjort at arbeiderne må returnere sine ID-kort, uniformer etc. Dette har skapt en del forvirring blant de ansatte og fagforeningene», står det.

- Dialogmøte

I brevet ber fagforeningene om et hastemøte («urgent meeting») med Schram om Norwegians neste beslutninger om «sine arbeidere og deres framtid på kort sikt i selskapet».

<strong>«KJÆRE JACOB»:</strong> Slik begynner brevet fra en lang rekke fagforeninger til Norwegians konsernsjef Jacob Schram. Der ber de om et hastemøte for å få avklart hva han vil beslutte om utenlandske piloters og kabinansattes framtid. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
«KJÆRE JACOB»: Slik begynner brevet fra en lang rekke fagforeninger til Norwegians konsernsjef Jacob Schram. Der ber de om et hastemøte for å få avklart hva han vil beslutte om utenlandske piloters og kabinansattes framtid. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer

- Vi vil gjerne ha et dialogmøte, bekrefter René-Charles Gustavsen. Han er leder i Norwegian Kabinforening, en av avsenderne, som organiserer Norwegians norske kabinansatte med cirka 1000 medlemmer.

Mye av uroen blant utenlandske ansatte skyldes at de mandag 4. mai fikk en nedslående melding:

Den 6. mai klokka 2359 ville de miste tilgangen til Norwegians IT-systemer. Dette gjaldt basene i USA og Spania, og London Gatwick, Arlanda og Helsingfors.

- En stor familie

Når det gjaldt «tilbakelevering av Norwegians eiendom som uniformer, ID-kort og iPads» var meldingen at nærmere instruksjoner ville følge.

Dette var samme dag som Norwegian-sjef Jacob Schram fikk sin redningsplan vedtatt på en ekstraordinær generalforsamling.

Gustavsen sier at det Schram har sagt er at Norwegian forventer å ta crew - besetninger - tilbake når produksjonen tar seg opp.

- Vi er en stor familie og vil gjerne tilbake der vi var. At vi her forleden fikk ja fra generalforsamlingen og kan fortsatt ha en drift er vi utrolig glade for, så vi håper at dette kan bringe tilbake en del av våre «tidligere» kollegaer, sier han.

I Norwegian Kabinforening er de foreløpig ikke berørt av oppsigelser, men bare permitteringer.

- Vasker hendene

I Spania er tonen mye hardere.

- Det ser ut som om de prøver å vaske hendene fra ethvert ansvar de har her i Spania, sier Terence Duivenvoorden til Dagbladet.

Han er tillitsvalgt for pilotfagforeningen SEPLA i Spania, hvor det har oppstått en konflikt om hvor piloter og kabinpersonale - til sammen 1300 personer - er ansatt.

Han sitter også i lederteamet for Norwegian Pilot Group, en paraplyorganisasjon for pilotene.

SEPLA er blant avsenderne av brevet til Schram.

- Underlig situasjon

Slik Dagbladet skrev onsdag vil fagforeningene SEPLA og USO gå til retten med sin påstand om at de spanske ansatte i virkeligheten ikke er ansatt i et spansk datterselskap, men i morselskapet Norwegian Air Shuttle.

Får de gjennomslag for dette kan det få betydelige følger for deres muligheter til å få gjennom sine økonomiske krav.

Terence Duivenvoorden sier dette om at de ansatte har blitt bedt om å levere tilbake ID-kort og uniformer:

- På den ene siden forteller de oss at vi ikke lenger er ansatt av Norwegian, så vi må levere tilbake selskapets eiendom, men på den andre siden følger de ikke de korrekte juridiske prosedyrene, sier han.

Duivenvoorden sier at for å hevde at de ikke lenger er ansatt i Norwegian kreves det en bestemt oppsigelsesprosess, men at det ikke er noen slik prosess i gang.

- Det er en underlig situasjon, sier Duivenvoorden til Dagbladet.

- Ikke korrekt

- Dette er ikke korrekt framstilt, repliserer Norwegians informasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen om Duivenvoordens uttalelser.

Han sier at det er og har vært dialog mellom arbeidsgiver og fagforeningene i Spania.

- ID-kort og uniform skal kun brukes når man er i aktiv tjeneste, og som kjent har vi i dag kun sju fly i trafikk i Norge. ID-kortene skal av sikkerhetsmessige årsaker leveres tilbake når man ikke er i aktiv tjeneste. Vi skal svare fagforeningene direkte på spørsmål om møte med Schram, forteller Lasse Sandaker-Nielsen.

«Underlagt spansk lovgivning»

Han viser også til sine uttalelser til Dagbladet onsdag, hvor han blant annet ga uttrykk for følgende:

«Ansatte i det spanske selskapet Norwegian Air Resources er underlagt spansk lovgivning og permitteringsregler. Både kabinforeningen USO og pilotforeningen SEPLA har inngått kollektivavtaler med det spanske datterselskapet, så denne dialogen må derfor foregå mellom de rettmessige partene. Vi forstår at våre kolleger er frustrerte over denne situasjonen.»

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer