- Frarøvet eierne 10 milliarder

Norwegian-gründer Bjørn Kjos ble forelsket i egne planer. Det frarøvet eierne ufattelige 10 milliarder kroner, mener NHH-professor.

<strong>FLØY HØYT:</strong> Smilet satt løst hos daværende Norwegian-sjef Bjørn Kjos i 2018. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
FLØY HØYT: Smilet satt løst hos daværende Norwegian-sjef Bjørn Kjos i 2018. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

For mindre enn to år siden ville eierne av British Airways betale rundt 350 kroner aksjen. I dag må du ut med rundt 5 kroner for å sikre deg en aksje i det kriserammede flyselskapet Norwegian.

- Av alle feilene Bjørn Kjos og Norwegian-ledelsen gjorde, var den største tabben å takke nei til tilbudet fra British Airways-eierne IAG på 10,7 milliarder kroner i 2018, sier NHH-professor Tor W. Andreassen til Børsen.

Forelsket og forblindet

I et blogginnlegg kommenterer Andreassen valget til Kjos og hans makker, tidligere Norwegian-styreleder Bjørn Kise. Saken ble først omtalt av nettstedet flysmart24.

- Ufattelige verdier er barbert bort fordi tidligere ledelse og styre var forelsket i egne tanker og planer, skriver Andreassen.

- Du mener forelsket i negativ betydning?

- Ja! Da slutter du å lytte og tenke. Du blir forblindet. I ulike intervjuer oste Kjos av at Norwegian var hans baby, og at han så en langt grønnere framtid for selskapet enn hva virkeligheten tilsa, utdyper Andreassen overfor Børsen.

- Frarøvet 10 milliarder

Det spansk-britiske International Aviation Group (IAG) tilbød 10,7 milliarder kroner for Norwegian i 2018, om lag det dobbelte av selskapets daværende børsverdi.

I dag er Norwegians børsnoterte verdi rundt 700 millioner kroner.

- På mindre enn ett år har styret frarøvet aksjonærene ufattelige 10 milliarder kroner, sier Andreassen.

STRÅLENDE: Konsernsjefen sier til Børsen at Norwegian lå an til et strålende år, før coronakrisen rammet brutalt. Video: NTB Scanpix. Vis mer

- Jeg ordlegger meg sterkt, men jeg står ved det. Utfordringene for Norwegian var der lenge før coronakrisa. I 2018, da budet lå på bordet, var det klare indikasjoner på gjeldsutfordringene i selskapet, det var tydelig at Dreamliner-flyene hadde motorproblemer, tilgangen til de asiatiske og nordamerikanske markedene trakk ut, og det var klare indikasjoner på de alvorlige feilene med Boeing 737-Max-flyene, påpeker Andreassen.

Men Norwegian-ledelsen med Kjos i spissen mente at framtida var lysere uten IAG.

- Kjos sa til media at selskapet var lavt priset. Forelskelsen i egne tanker om framtida førte til at ledelsen og styret ikke tenkte på hva som er best for aksjonærene, hevder Andreassen.

- Feil faktum, mener Kjos

- De valgte galt da de takket nei til å hente inn de pengene. Nå er aksjen på vei mot en krone, kanskje null, sier NHH-professoren.

Bjørn Kjos' kommentar til Børsen er at professoren tar feil.

Professoren har feil faktum Bjørn Kjos

«Slike bud på selskapet vil være styrets ansvar å håndtere, ikke administrerende direktør. Dette spørsmålet har vært besvart av daværende styreformann Bjørn Kise i et tidligere intervju, og professor Tor W. Andreassen har nok et feil faktum», skriver Kjos i en tekstmelding til Børsen.

Så seint som ved årsskiftet var hans og kompanjong Bjørn Kises selskap HBK Holding Norwegians største eier med 8,7 prosent.

Nå er selskapet ute av lista over de 20 største.

Gikk videre

Kjos viser til Kise for ytterligere kommentarer. Den tidligere styreformannen bekrefter i en SMS til Børsen for første gang at det var IAG som la inn det omtalte budet. Men prosessen trakk ut og Norwegian trengte kapital for å håndtere gjeld.

- Da IAG utsatte flere ganger og til slutt meldte tilbake til Bjørn Kjos at de ikke kunne gå for gjennomføring «nå», men holdt det åpent for muligens å gjøre det seinere, oppfattet styret det som at budet i realiteten var trukket, sier Kise.

Neste trekk ble å si nei til British Airways-eierne:

- Norwegian trengte frisk egenkapital som alternativ til et oppkjøp. Selskapet hadde derfor ikke tid til å vente på en prosess der selskapet var bundet av konfidensialitetserklæringer med IAG, erklæringer som forhindret innhenting av ny egenkapital, sier Kise.

Bundet til taushet

Ifølge Kise var dette var tredje gang IAG kom med bud på selskapet på kort tid.

- De to første budene fra britene var lavere enn børskurs og ble anbefalt avslått. Det tredje budet fra IAG var høyere enn børskursen og ble derfor anbefalt og godtatt av styret. Deretter gjennomførte IAG en såkalt due diligence, altså en grundig gjennomgang av flyselskapet. Men før denne ble ferdig, utsatte IAG prosessen med henvisning til usikkerheten rundt brexit, sier han.

Deler av dette dramaet ble omtalt av E24 i februar 2019, men Kise kommer nå med nye detaljer. Han bekrefter nå at det var IAG som la inn budet som kunne ført til et salg, og sier også at han og Kjos var avskåret fra å kommentere det:

- Vi var på det tidspunktet avtaleforpliktet til ikke å kommentere påstander i media om at styret takket nei tre ganger. Det stemmer altså ikke, og dermed faller også professor Andreassens hovedpremiss sammen, mener Kise.

Flere muligheter

NHH-professor Tor W. Andreassen sier til Børsen at Kises framstilling ikke endrer noe.

<strong>FRARØVET:</strong> NHH-professor Tor W. Andreassen mener Norwegian-ledelsen og styret overvurderte selskapets verdier og frarøvet eierne 10 milliarder kroner. Foto: NHH.
FRARØVET: NHH-professor Tor W. Andreassen mener Norwegian-ledelsen og styret overvurderte selskapets verdier og frarøvet eierne 10 milliarder kroner. Foto: NHH. Vis mer

- Min kritikk står seg. Kise bekrefter jo at det var Norwegian som valgte å avslutte prosessen. Han bekrefter også at grunnen var at Norwegian trengte penger, sier Andreassen.

Han framholder at det ville vært mulig å gå videre med oppkjøpsprosessen og samtidig løse det akutte pengeproblemet.

- Jeg forstår at dette var en vanskelig situasjon for dem. Men kunne det vært mulig å få til en avtale, for eksempel ved å låse aksjekursen til et tall for å sikre aksjonærverdiene og samtidig arbeide med finansieringen? Den muligheten valgte Norwegian bort, nettopp fordi de var så forelsket i egne planer og feilaktig mente at selskapet var mer verdt enn 350 kroner aksjen, sier Andreassen.

- Vil tape 96 prosent

Etter at corona-pandemien satte det meste av verdens fly på bakken, er Norwegian nå nesten uten inntekter. Dermed har selskapet små muligheter til å betjene den rentebærende gjelda på nær 60 milliarder kroner ved årsskiftet.

Konsernsjef Jacob Schram og finansdirektør Geir Karlsen jobber for tida på spreng for å hale i land en redningsplan som kan utløse krisehjelpen fra staten. Det store spørsmålet er om tilstrekkelig mange av långiverne går med på å gjøre om gjeld til aksjer – og tilrettelegge for nok en aksjeutvidelse (emisjon).

- Ledelsen ber småaksjonærene bli med videre mot en lysere framtid. Dersom dette går igjennom vil aksjonærene tape 96 prosent av sine verdier, lyder Andreassens analyse.

Informasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian skriver i en SMS at det ikke er naturlig for selskapet å kommentere saken.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer