Frp i harnisk: - Vanvittig

Regjeringen lover å øke CO₂-avgiften tilsvarende fallet i EUs kvotepris for å sikre reell prisøkning på norske utslipp. Fremskrittspartiet vil gjøre alt de kan for å stanse forslaget.

KRISEPAKKE: Statsminister Erna Solberg (H) forteller hvorfor det er viktig å gi skatteletter til olje- og gassnæringen nå. Video: Embla Augusta Hjort-Larsen. Reporter: Mats Rønning Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Regjeringen presenterte i dag endringer i skattereglene for olje- og gassnæringen på en pressekonferanse.

Næringen er hardt rammet på to fronter - både coronakrisen og det dramatiske fallet i oljeprisen.

- Vi foreslår målrettede, midlertidige endringer i skattesystemet, slik at planlagte prosjekter kan bli realisert. I tillegg foreslår vi en grønn omstillingspakke, sa statsminister Erna Solberg.

Tiltakspakken vil anslagsvis frigjøre 60 milliarder friske midler for selskapene i år og 40 milliarder i 2021 ved endring i avskrivningsreglene.

Økt CO₂-pris

Forslaget likner på det som har kommet fra næringen selv og vil få flertall på Stortinget med støtte fra I hvert fall Fremskrittspartiet, lover partileder Siv Jensen.

- Det er bra at regjeringen, etter massivt press fra Frp og næringen, har skjønt alvoret for oljenæringen. Vi mener tiltakene burde kommet før, men bedre seint enn aldri. Frp vil sikre flertall for de delene av forslaget som vil frigjøre penger i oljeselskapene til å kunne investere og dermed trygge arbeidsplasser i leverandørindustrien. Men totalt sett er ikke dette godt nok, advarer Jensen i en skriftlig kommentar.

Norske oljeselskaper betaler to ganger for å slippe ut CO₂. Først kjøper de kvoter i det europeiske markedet, så betaler de en særnorsk CO₂-avgift. Prisen på kvotene i det europeiske markedet har falt fra nesten 30 euro per tonn CO₂ i fjor sommer til 20 euro nå.

Fallet var spesielt dramatisk i tida rundt innføringen av de strenge coronatiltakene. Prisen falt fra 24 euro til 15 euro fra 10. til 23. mars, men har siden krøpet oppover igjen,.

På pressekonferansen lovet regjeringen at de skal kompensere prisfallet i kvoteprisen ved å øke den norske særavgiften tilsvarende, slik at den reelle prisøkningen for utslipp i Norge opprettholdes.

– Ved å øke CO₂-prisen som motvekt til lavere kvotepris legger vi opp til at operatørene skal stå overfor tilnærmet samme utslippskostnad som før krisen. Dette bidrar til å opprettholde de økonomiske insentivene til elektrifisering av sokkelen, sier Ropstad.

- Symbolpolitikk

Dette er totalt uaktuelt for Fremskrittspartiet å være med på, lover Frp-nestleder Sylvi Listhaug.

- Det er helt vanvittig i ei tid da vi står midt oppi den største økonomiske krisen siden 1930-tallet. Mange bedrifter sliter med å overleve, hilsenen fra regjeringen er en særnorsk høy CO₂-avgift. Det er det siste bedriftene trenger, sier Listhaug.

<strong>KRITISKE:</strong> Leder i Fremskrittspartiet Siv Jensen (t.v.) og nestleder Sylvi Listhaug reagerer på økt CO2-pris. Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet
KRITISKE: Leder i Fremskrittspartiet Siv Jensen (t.v.) og nestleder Sylvi Listhaug reagerer på økt CO2-pris. Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet Vis mer

- Dette er ikke tiden for symbolpolitikk og gi hånda på rattet til Venstre, SV og MDG.

- Kjenner du til andre europeiske land som gjør tilsvarende grep for å øke innenlands avgifter for å kompensere prisfall i kvotemarkedet?

- Jeg kan aldri tenke meg at noe land er i en posisjon der de ønsker sin egen industri så lite vel. Dette går utover gutta på gølvet, de som jobber i industrien, de som skal betale ned på huslånet sitt, sette mat på bordet og holde hjulene i gang. Det er totalt uforståelig, tordner Listhaug.

Finansminister Jan Tore Sanner sa på pressekonferansen i dag at endringene i oljeskatteregimet er så kompliserte at de trenger mer tid enn det Stortinget i utgangspunktet ga dem. Proposisjonen fra regjeringen vil bli lagt fram 12. mai og behandles i revidert nasjonalbudsjett før sommeren.

Trenger høy CO2-pris

Tidligere klimaminister Ola Elvestuen (V) sitter nå på Stortinget. Han sier det er viktig at CO2-prisen øker for at de grønne prosjektene skal være lønnsomme.

- Dette innebærer at vi holder prisen oppe på CO2-utslipp, så det fortsatt er lønnsomt med kraft fra land-prosjekter og at havvind-prosjekter gjennomføres. Det er helt avgjørende for at også oljeindustrien får til den grønne omstillingen fram mot 2030, sier Elvestuen.

Klimakrisen går nemlig ingen steder, sier Venstre-profilen.

- Klimakrisen er like stor som før vi kom inn i denne situasjonen. Samtidig som vi tar vare på leverandørindustrien, må vi sørge for å få ned utslippene. Derfor er det helt nødvendig å opprettholde prisen på utslipp, sier han.

Zero-skryt

Marius Holm, leder i miljøorganisasjonen Zero, mener krisepakken ikke tar Norge nærmere målet om å få en grønnere industri som er mindre oljeavhengig.

- Det er i beste fall en krisepakke som holder ting flytende en stund. Det er noe pussig med argumentet om at man må ha ordreboken full av oljeprosjekter for å få plass til grønne prosjekter. Det er en konstruert argumentasjon som mangler logisk begrunnelse, sier Holm til Dagbladet.

Zero gir imidlertid regjeringen skryt for å love reell økning i CO₂-prosent på fem prosent.

- Det er veldig bra og et viktig signal, sier Holm.

- Veddemål

Bellona skriver i en pressemelding at norske skattebetalere nå inngår et veddemål på 100 milliarder på at oljeprisen tar seg opp igien.

- Økt oljepris er en sentral forutsetning når Sanner sier at kostnaden tas inn med høyere skatteinntekter over tid. Men det er svært usikkert om det kommer til å skje, skriver Fredric Hauge i Bellona i en pressemelding.

Når selskapene får ta hele avskrivningen på investeringene i det første året, i stedet for over seks år som i dag, risikerer man at selskapene ikke er i skatteposisjon når den økte skatten skal betales om noen år.

Olje- og energiminister Tina Bru (H) avviser at forslaget vil føre til mindre penger i statskassa - over tid.

- Hva skjer dersom noen av selskapene som får denne utsatte regningen ikke er i skatteposisjon når ordningen er over?

- Det er som finansministeren er inne på, dette vil gi en positiv proveny over tid, sier Tina Bru.

- Forutsatt at selskapene kommer i skatteposisjon?

- Jeg tror de fleste selskapene som gjennomfører disse prosjektene er i skatteposisjon. Det er andre deler av disse tiltakene som treffer selskapene som ikke er det, for at de også skal være i aktivitet. Men selvfølgelig, hvis du etablerer deg i Norge og gjennomfører prosjekter, så vil du komme i skatteposisjon etter hvert. De fleste prosjektene som ligger i pipelinen nå er i Aker, Equinor, det er store kraft fra land-prosjekter, sier Bru.

Ap advarer

Arbeiderpartiet har stilt som krav for å støtte regjeringens forslag at det skal sikre norske arbeidsplasser og bidra til en grønn omstilling.

Ap-nestleder Hadia Tajik omtaler regjeringens forslag som balansert, men frykter at det ikke vil gi fyldigere ordrebøker i norsk industri.

- Det er våre verft som trenger oppdrag nå, og våre arbeidsfolk som trenger trygghet. Regjeringen må legge et løp som sikrer dette.V i må få forsikringer om at pengene dette utløser ikke ender opp med å gå til store utbytter hos private eiere, skriver Tajik i en skriftlig kommentar til Børsen.

Oljeminister Tina Bru svarte på kritikken overfor Dagbladet i etterkant av pressekonferansen.

- Dette vil gjøre det mer attraktivt å investere på norsk sokkel, fordi vi gjør det gunstigere å gjennomføre prosjekter her. Dette sikrer arbeidsplassene og aktiviteten. Hadde man fått en pause i alle investeringer, kunne det potensielt brukket ryggen på hele leverandørindustrien i Norge, sier Bru til innvendingene.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer