FULL STOPP: Konsernsjef i Hurtigruten, Daniel Skjeldam, måtte i dag permittere 2600 av salskapets ansatte. Samtidig stanses selskapets ekspedisjonscruisevirksomhet midlertidig. Her er Skjeldam avbildet på et slikt ekspedisjonscruise til Antarktis snaue to måneder før coronaviruset ble oppdaget. Foto: Johan Ordoonez / AFP / NTB Scanpix
FULL STOPP: Konsernsjef i Hurtigruten, Daniel Skjeldam, måtte i dag permittere 2600 av salskapets ansatte. Samtidig stanses selskapets ekspedisjonscruisevirksomhet midlertidig. Her er Skjeldam avbildet på et slikt ekspedisjonscruise til Antarktis snaue to måneder før coronaviruset ble oppdaget. Foto: Johan Ordoonez / AFP / NTB Scanpix Vis mer

Frykter norsk reiseliv kan knele: - Det er krise

Hurtigrutens konsernsjef frykter for framtida til et samlet norsk reiseliv, dersom det ikke straks kommer på plass flere og bedre kriseordninger.

- Det er en veldig spesiell dag. Vi har ikke vært i en tilsvarende situasjon siden andre verdenskrig, sier Daniel Skjeldam til Børsen.

44-åringen er konsernsjef i Hurtigruten, og tidligere i dag måtte han gi den tunge beskjeden om at 2600 av selskapets ansatte blir permittert som følge av coronakrisa. 14 av 16 skip er tatt ut av drift og totalt er nå 2945 av selskapets ansatte permittert.

Tilbake står mellom 100 og 200 ansatte i nøkkelstillinger som selskapet er helt avhengig av for å holde minimumsoperasjonen i gang.

- Vi har ingen sjanse til å opprettholde noe mer enn det. Summen av nasjonale og internasjonale restriksjoner, gjør det umulig til å opprettholde produksjonen i større grad enn det vi gjør nå, sier han og passer på å skryte av de ansatte som han mener har gjort «en fantastisk innsats» den siste tida.

Han kan ikke garantere når de ansatte som i dag fikk permitteringsvarsel får en jobb å komme tilbake til, når unntakstilstanden en dag er over, eller når ting begynner å normalisere seg.

- I den situasjonen vi er i, som en bransje, så kan vi ikke garantere noe som helst. Vi må forholde oss til utviklingen fra time til time. Når det er sagt så har jeg den aller største tro på at vi får alle våre ansatte tilbake i jobb når dette går mot slutten, men det finnes absolutt ingen garanti for det, sier Skjeldam.

- Ekstremt kritisk

Ord som konkursras og masseoppsigelser får stadig mer spalteplass for hver dag som går. Hurtigruten-sjefen mener imidlertid at selskapet, som har vært ute på havet siden 1893, er godt rustet i situasjonen verden nå står overfor.

BEKYMRET: Hurtigruten-sjef Daniel Skjeldam er dypt bekymret over situasjonen. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
BEKYMRET: Hurtigruten-sjef Daniel Skjeldam er dypt bekymret over situasjonen. Foto: Berit Roald / NTB scanpix Vis mer

Men han er likevel dypt bekymret, og sier at selskapet forbereder seg på at krisa verden har blitt kastet ut i kan bli langvarig.

- Det er en ekstremt kritisk situasjon for hele reiselivsbransjen. Det er hevet over enhver tvil at bransjen er veldig hardt rammet. Dersom vi ikke får benyttet oss av krisetiltakene, og hvis det ikke kommer flere, så spøker det for framtida til hele næringen i Norge hvis dette blir langvarig, sier han og legger til:

- Hele inntektsgrunnlaget forsvant over natta. Jeg har aldri sett noe liknende i min tid i reiselivet. I den situasjonen hele bransjen befinner seg i nå, så er det ekstremt viktig at myndighetene kommer med raske tiltak.

Mandag denne uka kom partiene på Stortinget til enighet om en krisepakke som blant annet skal hjelpe norsk næringsliv gjennom den ekstreme situasjonen.

Hurtigruten har i likhet med flere andre aktører i norsk reiseliv pekt på at krisepakken er en god start. Skjeldam er imidlertid krystallklar på at tiltakene som har kommet på plass ikke er nok for å sikre reiselivsbransjen, som han mener er desidert hardest rammet.

- Vi er fornøyd med at det har kommet en god del tiltak, men det er ingen tvil om at det er behov for mer.

- Den dypeste krisa

Han mener politikerne på Stortinget allerede nå burde lete etter svar på hvordan Norge skal forberede seg på tiden som kommer etter at støvet har lagt seg.

- De må også hjelpe sterke og levedyktige selskap med å komme raskt i gang igjen når man ser slutten av krisen, sier han og forklarer:

- Selv om vi nå går gjennom den dypeste krisa for norsk reiseliv noensinne, så vil det også snu. Da trenger vi gode ordninger fra staten for å komme raskt i gang igjen.

Helt konkret har Hurtigruten foreslått fritak fra skatter, avgifter og moms for å lette overgangen til en normalsituasjon, samt å sette Reisegarantifondet og Statens obligasjonsfond i stand til å levere langsiktige løsninger som sikrer likviditet.

Hus og hjem

Selskapets toppsjef viser til at Hurtigruten jobber med flere hundre små og mellomstore bedrifter i Norge, som nå alle trenger hjelp.

- Vi har kontinuerlig kontakt med våre samarbeidspartnere. Mange av dem er i en veldig vanskelig situasjon. For de fleste av dem så handler det om å sikre likviditeten på et tidspunkt hvor hele inntektsgrunnlaget er fjernet over natta. Vi har permittert 3000 ansatte. Det å kunne sikre at de slipper å måtte gå fra hus og hjem i den perioden vi gå inn i nå blir en viktig oppgave for samfunnet.

Han understreker at han er veldig fornøyd med permitteringsordningen som har kommet på plass for bedrifter.

- Vi er veldig fornøyd med at ansatte får full lønn i den korte perioden det er snakk om. Men hva skjer etter det? For de ansatte som permitteres har lån som skal betjenes og andre forpliktelser. Det er viktig at både bedriftene og de ansatte ser det store bildet, for dette vil ramme oss over lang tid.

- Tør du å gjette på når dere kan begynne å operere som normalt igjen?

- Det er helt umulig å si. Vi har forholdt oss til en situasjon som har endret seg fra time til time de siste ukene. Det har vært ekstremt utfordrende. Vi har selvfølgelig respekt for de nasjonale retningslinjene, men det har vært veldig utfordrende. Nå har vi lagt en plan som strekker seg 30 dager fram for våre skip i Norge og 45 dager for våre ekspedisjonsskip som seiler i hele verden. Jeg frykter at dette blir en langvarig krise, som på ingen som helst måte er over etter de 30 eller 45 dagene.