TILTAK: Norgesgruppen (representert med en pose fra Kiwi), Coop (her ved Mega) og Rema 1000 vurderer tiltak for å unngå påskemakaos i butikkene. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
TILTAK: Norgesgruppen (representert med en pose fra Kiwi), Coop (her ved Mega) og Rema 1000 vurderer tiltak for å unngå påskemakaos i butikkene. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix Vis mer

Frykter påskekaos - vurderer vektere

Matbutikkenes mareritt er et storinnrykk etter vanlig mønster før påske.

Ufattelig mange av oss gjør unna storinnkjøpene før påskeferien i siste liten. På hovedkontorene til Rema, Coop og Norgesgruppen krysses fingrene for at årets påskehandel blir spredd over flere dager.

- Tirsdag og ikke minst onsdag før skjærtorsdag er normalt helt vanvittige dager. Men dette er uvanlige tider. Vi oppfordrer kundene om å spre innkjøpene over flere dager denne påsken, sier toppsjef Trond Bentestuen i Rema 1000 Norge.

I skuffen har han liggende alternative planer dersom salgstallene ikke viser et oppsving fram mot palmehelga.

- Vi er ikke der ennå, men det kan bli aktuelt å sette inn vektere for å regulere antall kunder som slipper inn i butikken. Det er jo stikk motsatt tankegang av det vi er vant til, og ikke noe vi ønsker. Men vi er nødt til å tenke på helse og smittevern, både for kundene og våre ansatte, sier Bentestuen til Børsen.

Smittefare

Tilsvarende oppfordring kommer fra de to andre matgigantene.

- Det viktigste vi som kunder gjør, er å planlegge godt og fordele innkjøpene. Og at man bruker hele butikkens åpningstid, slik at vi får spredt belastningen utover, sier kommunikasjonssjef Kine Søyland i Norgesgruppen.

CORONAVIRUSET: - Dersom store deler av befolkningen laster ned denne appen, vil det bli mulig å trappe ned tiltakene fortere, sier helse- og omsorgsminister Bent Høie (H). Video: Regjeringen Vis mer

- Om alle handler inn på samme dag, er det uheldig med tanke på smittefare, istemmer kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop.

- Dere vurderer tiltak?

- Dersom vi ser at det blir lite handling de første dagene, så må vi vurdere begrensninger på hvor mange som kan gå inn i butikken. Vi strekker åpningstidene så lenge det er mulig. Dette handler om sikkerheten både for våre kunder og for våre ansatte, sier Kristiansen.

Satser på råd

For enkelte av Norgesgruppens butikker er det allerede planlagt å bemanne opp med kundeverter, ifølge direktør for næringspolitikk og kundekontakt, Bård Gultvedt.

- Dette gjelder butikkene der vi forventer størst innrykk. Vertene vil komme med gode råd, som at ikke hele familien trenger å gå inn i butikken. Og hvis nødvendig, oppfordre kunder til å vente dersom det er mange inne i butikken, sier han til Børsen.

Under Coop-paraplyen finnes Obs, Extra, Prix, Mega, Coop Marked og Matkroken. Norgesgruppen består av Kiwi, Meny, Spar og Joker.

Ikke fjellvett nå

Rema-sjef Trond Bentestuen forklarer at årets påske blir spesiell av flere grunner.

- Hytteforbudet gjør at noen butikker som normalt har høy omsetning nå nesten ikke har kunder. Tilsvarende blir det mye større trøkk i butikker nær der folk bor. Dette kommer på toppen av det som normalt er høysesong inn mot påskeferien. Derfor er det ekstra viktig at det utvises påskehandelvett framfor fjellvett i disse coronatider, sier han.

I tillegg har matbutikkene for tida noe høyere omsetning fordi hoteller, restauranter og mange kantiner er stengt.

- Folk skal jo ha mat uansett. Normalt omsetter hotell, restaurant og kantiner for 27 milliarder i året. Sju av dem er alkohol. Så det blir betydelige volumer, sier Bentestuen.

Hele Norge på én dag

Mataktørene er samstemte når de begrunner hvorfor det er viktig at årets påskeinnkjøp blir spredd over flere dager og innenfor åpningstida.

- Dagligvarer er en viktig del av samfunnskritisk infrastruktur. Vi har et ansvar for kundene, at butikken er et trygt sted og handle. Men også for våre ansatte. Dersom mange blir syke, vil vi få utfordringer med bemanning. Derfor må vi ha ordnede former på påskehandelen, understreker Bentestuen.

- Om vi får en situasjon der hele Norge skal gjøre påskehandelen på én dag, må vi ta grep. Men vi ser tegn til at kundene er flinke, og vi tror at veldig mange kommer til å handle inn i dagene før, slik at vi ikke får en topp onsdag, sier Harald Kristiansen i Coop.

Nedgang flere steder

Både Rema, Coop og Norgesgruppen har høy beredskap inn mot påska.

- Jeg følger utviklingen fra time til time. Vi ser at folk handler større handlekurver og sprer det ut over hele dagen, sier Bentestuen.

Liknende observasjoner gjøres i Coop og Norgesgruppens butikker.

I tillegg er det et par andre trekk som avviker fra normale kjøpsmønstre:

- Vi merker omsetningsøkning noen steder, og nedgang i andre butikker. Alle butikkene i hytteområder er drastisk ned. Færre kunder og lavere omsetning er det også i kiosker og butikker på trafikknutepunkter og på kjøpesentre. Mens butikker langs grensen mot Sverige og de utenfor kjøpesentrene har økning, sier Gultvedt.

Smågodt som vanlig

Verken Coop, Rema eller Norgesgruppen har avviklet eller lagt noen begrensninger på smågodtsalg i løsvekt.

- Vi følger nasjonale retningslinjer. Verken helsemyndighetene eller Mattilsynet har pålagt restriksjoner. Men vi har forsterket vask av skjeer og overflater, sier Bentestuen.

Rema har valgt å ikke følge lokale restriksjoner som noen kommuneleger har innført på smågodtsalg.

- Det må være likt over hele landet. Hvis ikke blir det totalt kaos, sier Norges-sjefen.

Norgesgruppen har lagt seg på samme linje og viser til råd fra helsemyndighetene.

Coop har på sin side valgt å etterkomme lokale forbud, inntil videre.

- Det er en problemstilling vi følger tett, sier kommunikasjonssjef Kristiansen.

Polet passer døra

Kommunikasjonssjef i Vinmonopolet, Jens Nordahl, frykter ikke et stort kunderush i forbindelse med påsken.

- Vi opplever en ekstremt rasjonell kundeadferd for tida, der erfaringer tilsier at de fleste planlegger innkjøpene, og luker bort unødvendige handleturer. Mange unngår også de såkalte handletoppene, eksempelvis fredag og lørdag ettermiddag, sier han til Børsen.

- I forhold til de mønstrene vi nå ser, forventer vi derfor ikke en endring i kundeatferden opp mot påskehandelen, legger han til.

Vinmonopolet valgte allerede forrige uke å innføre ytterligere smitteverntiltak. Foruten hygienetiltak, blir det blant annet brukt vektere eller en ansatt ved inngangsdøra.

Vedkommende sørger dermed for at det ikke er for mange i butikken på samme tid.

- Vi opplever at kundene hjelper oss og er smarte. Samtidig oppfordrer vi folk til å ikke ta påskehandelen i siste liten, sier Nordahl.