<strong>KOLLAPS:</strong> Nissan har slitt med å selge nok biler det siste halvåret, og forventer et grusomt underskudd i regnskapsåret 2020. Foto: REUTERS / Stringer / NTB scanpix
KOLLAPS: Nissan har slitt med å selge nok biler det siste halvåret, og forventer et grusomt underskudd i regnskapsåret 2020. Foto: REUTERS / Stringer / NTB scanpix Vis mer

Frykter total kollaps

Bilfabrikanter er i en veldig vanskelig situasjon. Aller verst er det kanskje for Nissan.

Publisert
Sist oppdatert

- Vi vil få en negativ kontantstrøm i år, sier en Nissan-direktør til næringslivsavisa Nihon Keizai Shimbun.

Avisa skriver nemlig tirsdag at «Nissan står i fare for å gå tom for kontanter i løpet av det neste halvannet året. Pandemien forverrer selskapets finansielle situasjon og reiser tvil om den langsiktige konkurranseevnen», ifølge DN.

Milliardunderskudd

Tirsdag la også bilprodusenten fram alt annet enn positive tall. Nissan anslår et driftsunderskudd på 470 milliarder yen, i overkant av 40 milliarder norske kroner, i regnskapsåret som går ut mars 2021, skriver Reuters.

Salget av nybiler har ikke vært lavere på over et tiår, og Japans nest største bilselskap har lenge kjempet for å få orden på finansene.

I tillegg til tap i tilknytning til nybilsalg kan det også ventes at kunder vil slite med å betale for å lease biler. Underutnyttede fabrikker er også en stor utgiftspost.

- Markedsutsiktene er fortsatt usikre, og vi kan se en ytterligere forverring i etterspørselen på grunn av en mulig andre bølge av pandemien. Regnskapsåret 2020 vil være et utfordrende år med tanke på lønnsomhet og fri kontantstrøm, sa administrerende direktør Makoto Uchida under en livestreamet pressebrifing tirsdag.

Han la også til at det ikke vil bli betalt noe utbytte i år.

Kostnadskutt

Nissan har satt i verk en rekke tiltak for å kutte kostnader. Innen 2024 skal de etter planen ha kuttet kostnadene med nesten 30 milliarder kroner.

Det er ventet at Nissan vil gjennomføre over halvparten av det planlagte utgiftskuttet i løpet av året.

Nissan hadde en dårlig økonomisk utvikling også i forkant av coronakrisen. I siste kvartal i 2019 gikk selskapet med et underskudd på 26,1 milliarder yen, tilsvarende 2,2 milliarder kroner, på grunn av kraftig fall i bilsalget i Nord-Amerika. I samme kvartal i 2018 kunne Nissan notere et overskudd på 70,4 milliarder yen.

For å sikre seg en bedre konstantstrøm gjør Nissan alt de kan. De selger blant annet fem privatfly selskapet eier. Fire av dem skal allerede være solgt, ifølge Japan Times.

De har også fått på plass 832 milliarder yen, over 70 milliarder norske kroner, i form av lån og finansiering.

La ned fabrikker

I slutten av mai annonserte Nissan at de stenger to fabrikker, en i Spania og én i Indonesia, samtidig som de reduserer den globale produksjonen med 20 prosent.

Produksjonen i Europa skal nå skje i Storbritannia, og produksjonen i Indonesia flyttes til Thailand.

Selskapet driver for tiden med en omstrukturering og har varslet at de vil rette mer oppmerksomhet mot markeder i Nord-Amerika, Kina og Japan.

Nissan har også slitt med omdømmeproblemer de siste åra som følge av at tidligere styreleder Carlos Ghosn i 2018 ble pågrepet og anklaget for korrupsjon og andre økonomiske misligheter.

Den samme Ghosn har under samtaler med sin forsvarer i tilknytning til straffesaken gitt uttrykk for at han tror Nissan vil være historie innen relativt kort tid.

- Han fortalte meg at Nissan sannsynligvis vil gå konkurs innen to til tre år, sa forsvarer Nobu Gohara, ifølge Japan Times.

Når Nissan nå skal forsøke å få økonomien på rett kjøl er det et tøft marked de konkurrerer i. I EU falt nybilsalget med nær 40 prosent første halvår i år, skriver NTB.

I mars og april falt bilsalget med henholdsvis 55 og 75 prosent sammenliknet med samme periode i fjor.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer