<strong>INFORMERER:</strong> Søndag informerte Discovery sine TV-seere på følgende vis: «Hvis du er kunde hos Get, risikerer du å miste denne kanalen fra 3. mars. Kontakt Get for nærmere informasjon. Du kan strømme denne kanalen og alt innhold fra Discovery Networks på Dplay.». Foto: Skjermdump / TVNorge
INFORMERER: Søndag informerte Discovery sine TV-seere på følgende vis: «Hvis du er kunde hos Get, risikerer du å miste denne kanalen fra 3. mars. Kontakt Get for nærmere informasjon. Du kan strømme denne kanalen og alt innhold fra Discovery Networks på Dplay.». Foto: Skjermdump / TVNorge Vis mer

Går mot tv-krise: Dette skjer hvis skjermene blir svarte

Lover å kompensere kundene ved et eventuelt brudd.

Publisert
Sist oppdatert

Tida er i ferd med å renne ut for Discovery og Telia-eide Get. Tirsdag risikerer én million nordmenn å rammes av svarte skjermer, dersom det oppstår brudd i forhandlingene.

Skulle et slikt scenario inntreffe, vil hele 14 kanaler forsvinne. Bakgrunnen er en sterk uenighet knyttet til verdien på tv-avtalen. Der amerikanskeide Discovery ønsker høyere kompensasjon, mener Telia og Get at det er uaktuelt å møte kravene slik de står i dag.

Søndag kveld var det ingen tegn til enighet mellom partene. Mandag formiddag erfarer Børsen at Discovery og Get fortsatt står langt fra hverandre.

Natt til tirsdag melder Discovery at forhandlingene fortsetter gjennom natta.

- Vi har utsatt fristen til 08.00 i morgen tidlig. Vi håper det er miig å finne en løsning, men skulle vi ikke klare det, vil det fortsatt være mulig å se alt vårt innhold på vår strømmetjeneste Dplay, eller hos de andre norske distributørene, sier kommunikasjonsdirektør, Espen Skoland i Discovery til NTB.

- Useriøst

Det går dermed mot en potensiell tv-krise, dersom man ikke kommer til en enighet innen midnatt.

- Vi skal selvsagt betale en fair pris, men det er et faktum at våre kunder og befolkningen i Norge har sett mindre og mindre på Discovery-kanalene de siste åra. Da sier det seg selv at det blir useriøst av Discovery å kreve flere titalls millioner i økning i forhold til dagens avtale, sier kommunikasjonsdirektør Henning Lunde i Telia Norge til Børsen.

Kommunikasjonsdirektør Espen Skoland i Discovery mener på sin side at de ber om en fornuftig pris.

- Det stemmer at færre ser på TV, men vår andel av TV-seerne har ikke gått ned siden vi sist laget en avtale med Get. Vi ber om en prisøkning fra Get tilsvarende en til to kroneis per kunde i året.

<strong>ØNSKER LØSNING:</strong> Kommunikasjonsdirektør Espen Skoland i Discovery sammenlikner priskravene med kroneis. Hans kollega i Telia måler det heller i millioner. Foto: Discovery
ØNSKER LØSNING: Kommunikasjonsdirektør Espen Skoland i Discovery sammenlikner priskravene med kroneis. Hans kollega i Telia måler det heller i millioner. Foto: Discovery Vis mer

- Tilgang på alle kanaler

Dersom løsningen ikke presenterer seg innen fristen, iverksetter begge parter en plan for å kompensere kundene.

- Vi håper fortsatt på en løsning, men dersom det blir brudd i forhandlingene, vil det være mulig å se alt vårt innhold på vår strømmetjeneste Dplay, eller via de andre distributørene. Vi har 14 dagers gratis prøveperiode på Dplay for nye premiumkunder, sier Skoland til Børsen.

- Men dette er ikke et ekstraordinært tilbud?

- Nei, det er en løsning vi tilbyr kunder for øyeblikket hvor kunden får tilgang på alle kanaler, og eventuelt må si opp dersom en ikke ønsker å forlenge etter prøveperioden.

GENTLEMAN: Melina Johnsen fikk øynene opp for en av de andre deltakerne under 71 grader nord kjendis. Video: Rød Løper/Dplay Vis mer

- Vil kompenseres

Telia-eide Get er på sin side mer sparsommelig med opplysningene.

- På vegne av våre kunder jobber vi selvsagt for å komme til enighet, men skulle det vise seg vanskelig så vil vi kompensere våre kunder på en måte som vi tror de vil like. Hva det betyr vil vi først kommunisere direkte til våre kunder når et eventuelt brudd er et faktum, sier Henning Lunde i Telia Norge til Børsen.

Artikkelen fortsetter under:

Fakta

  • Telia-eide Get leverer kanaler fra amerikanskeide Discovery til én million nordmenn.
  • Discovery har nylig landet langsiktige distribusjonsavtaler med Telenor, Canal Digital og Viasat, men har fortsatt til gode å få på plass en avtale med Telia og Get.
  • Fristen for enighet utløper mandag.
  • Kanalene Get-kundene nå risikerer å miste er disse: TVNorge, MAX, FEM, VOX, Eurosport Norge, Eurosport 1, Discovery Channel, Animal Planet, TLC, Travel Channel, Discovery Science, Investigation Discovery, Food Network og Fine Living Network.

TV-ekspert Morten Wiberg i mediebyrået Carat mener at verken Discovery eller Get har noe å tjene på et eventuelt brudd.

- Dersom man står uten en avtale i lengre tid, risikerer Discovery at annonsørene flytter pengene over til andre mediekanaler. Get risikerer på sin side å miste abonnenter til andre distributører, sier han til Børsen.

Dersom tv-skjermene går i svart, vil det etter Carats beregninger ramme litt over 700 000 abonnenter, der over halvparten befinner seg i Oslo og omegn.

- Hvordan rammes kundene av dette?

- Hadde dette vært dagen før OL, ville det definitivt oppstått mer støy. Samtidig opplyser Discovery at man kan klikke seg inn på Dplay og se TVNorges programmer derfra. For den kundegruppen som ikke er godt kjent med strømme-tv, vil et eventuelt brudd føre til at særlig den eldre delen av befolkningen blir skadelidende.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer