<strong>REFS:</strong> LO-leder Hans-Christian Gabrielsen mener det ikke er godt nok at statsminister Erna Solberg ikke vil fly Wizzair. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
REFS: LO-leder Hans-Christian Gabrielsen mener det ikke er godt nok at statsminister Erna Solberg ikke vil fly Wizzair. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Vis mer

Gir blaffen i Ernas private mening

Norske grunnverdier er under angrep. Da må statsministeren svare som statsminister, ikke som privatperson, tordner LO-leder Hans-Christian Gabrielsen.

Publisert

- Jeg er ikke så opptatt av hva privatpersonen Erna Solberg mener, jeg er mer opptatt av hva hun mener som statsminister.

LO-leder Hans-Christian Gabrielsen er krystallklar. Han mener det ikke holder at Erna Solberg sier at hun ikke vil fly med Wizz Air.

«Privat» mening

Det var under Stortingets spørretime onsdag at statsministeren ble utfordret av Ap-leder Jonas Gahr Støre, som ønsket å vite hva Erna Solberg mener om Wizz Air, som skal begynne å fly innenlandsruter i Norge.

Sjefen for det ungarske flyselskapet, József Váradi, har kalt fagforbund «barnslig», «nasjonalistisk» og «proteksjonistisk». Han har også i et intervju med E24 blankt avvist at det er aktuelt å inngå tariffavtaler med fagforeninger hvis flyselskapet skal ha ansatte i Norge.

- Vi er et flyselskap uten fagforeninger, sa Váradi .

Til Dagens Næringsliv sa han tidligere denne uka:

- Se på alle flyeselskapene som er blitt okkupert av fagforeninger, de er alle på konkursens rand.

I spørretimen kalte Solberg Wizz Air-sjefens holdninger for «uheldige».

- Jeg kommer ikke til å fly med et selskap som nekter å la arbeidere organisere seg. På samme måte som jeg aldri har fløyet med Ryanair, sa Solberg, og la til:

- Men det er min private mening.

Må være tydeligere

Det er dette LO-sjefen mener ikke er godt nok. Han sier Wizz Air-sjefens uttalelser er «et angrep på hele den norske samfunnsmodellen».

- De respektløse angrepene viser antikvariske holdninger som vi ikke har behov for i det norske arbeidslivet. Wizz Air-sjefen vet tydeligvis ikke hva fagbevegelsen står for og betydningen av et organisert arbeidsliv. Det har vært med på å bygge landet, tordner Gabrielsen.

- Det forsøket på å diskreditere den suksessoppskriften, det er ikke bare et angrep på fagbevegelsen, det er et angrep på alt vi står for i Norge.

- Så du mener statsministeren må være tydeligere?

- Ja. Denne direktøren gir uttrykk for mangelfull kunnskap. Det kan ikke regjeringen gjemme seg bak. De vet forbanna godt at forskning viser at økt organisasjonsgrad øker både lønningene til de ansatte og firmaets produktivitet.

- Kraftig politisk signal

Gabrielsen mener regjeringen har svekket arbeidsmiljøloven, lagt til rette for mer midlertidige ansettelser og mer innleie.

- Dette er det stikk motsatte av hva norsk arbeidsliv trenger i ei tid da sosial dumping og press på arbeidstakernes rettigheter brer om seg. Dette trekker oss gradvis mot, og ikke vekk fra, den typen uorganisert virksomhet Wizz Air driver med, sier han.

Han peker også på fagforeningsfradraget, som har stått urørt siden 2013.

- Hvert eneste år siden 2013 har hun sørget for at det er dyrere å være fagorganisert. Det er også et kraftig politisk signal.

GRÜNDER: Erik G. Braathen (64) annonserte at han sammen med et team med bakgrunn fra norsk luftfart starter et nytt, norsk flyselskap. Video: Madeleine Liereng / Dagbladet TV Vis mer

- Et gode for norske selskap

Statsminister Erna Solberg er ikke tilgjengelig for kommentar, opplyser statsministerens kontor til Børsen.

Hverken hun eller statssekretær Rune Alstadsæter ved Statsministerens kontor svarer på hva Solberg mener om saken som statsminister, men Alstadsæter sier at regjeringen er helt tydelig på at organisering av arbeidslivet er et gode for norske selskaper.

- Fagforeninger spiller en sentral rolle på arbeidsplassene, for konfliktløsning, samarbeid og gode lønns- og arbeidsvilkår. Høy organisasjonsgrad er en konkurransefordel og et gode, sier Alstadsæter til Børsen.

- Det er færre midlertidig ansatt nå enn høsten 2013, da Erna Solberg tok over som statsminister. De siste ti åra har også organisasjonsgraden ligget stabilt på 49 prosent.

Ifølge tall fra SSB var andelen midlertidig ansatte i ved utgangen av 2013 8,5 prosent, mot 7,5 prosent i 2. kvartal i år.

Uansett er LO-lederen helt klokkeklar på hva han synes om det ungarske lavprisselskapet.

- Vi skal ikke rulle ut den røde løperen for selskaper som er en direkte trussel mot alt vi har og alt vi er i Norge. Selskaper som opererer i Norge må selvsagt forholde seg til norske lønns- og arbeidsvilkår.

- Feilaktige påstander

Børsen har vært i kontakt med Wizz Air, og forelagt dem kritikken fra Gabrielsen.

Flyselskapets kommunikasjonsavdeling viser til en pressemelding som ble sendt ut torsdag formiddag. Der skriver selskapet:

«Etter at det ble kjent at Wizz Air skal starte med innenlandsflyging i Norge, har det blitt framsatt noen feilaktige påstander om selskapet. Wizz Air ønsker å understreke at vi alltid overholder gjeldende lover og regler i landene vi opererer i, og at de ansatte er selskapets viktigste ressurs».

- Wizz Air følger gjeldende lover og reguleringer i alle landene vi opererer i. Det er viktig og nødvendig for en kompatibel operasjon. Vi respekterer fullt ut den norske arbeidslivsmodellen, og vil selvsagt overholde det norske regelverket, er personaldirektør, Johan Eidhagen, sitert på i pressemeldingen.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer